انواع جراحی اصلاح بینایی کدامند؟

انواع جراحی بینایی

انواع جراحی اصلاح بینایی کدامند؟

انواع جراحی بینایی

مدت زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

لیزیک یک نام رایج برای جراحی اصلاح بینایی با لیزر است، اما در واقع تنها یک نوع جراحی است. روش های مختلفی برای اصلاح جراحی مشکلات بینایی با استفاده از لیزر یا تیغه های جراحی وجود دارد:

لیزیک معمولی

از یک تیغه میکروکراتوم برای ایجاد شکافی در قرنیه شما استفاده می کند که به عقب تا می شود در حالی که لیزر قرنیه شما را تغییر می دهد تا مشکل بینایی شما را اصلاح کند. فلپ در پایان عمل تعویض می شود. این یکی از قدیمی ترین و کم هزینه ترین انواع جراحی اصلاح بینایی با لیزر است.

لیزیک سفارشی

رویکرد مدرن تری نسبت به لیزیک معمولی است. ابزارهای نقشه برداری قرنیه را اضافه می کند (به عنوان یک اثر انگشت خاص برای چشم خود فکر کنید) که باعث افزایش دقت و دقت در طول عمل می شود.

تمام لیزیک های لیزری یا بدون تیغه مشابه لیزیک های معمولی هستند، اما به جای تیغه میکروکراتوم از لیزر فمتو ثانیه ای استفاده می شود. این تکنیک با نتایج بهتر و عوارض کمتر همراه بوده است.

کراتکتومی فوتوراکتیو (PRK) روشی است که گاهی اوقات فرسایش سطحی پیشرفته نامیده می شود. با این تکنیک از ابزارهای نقشه برداری و لیزرهای مشابه در لیزیک استفاده می شود اما با PRK به جای تغییر شکل قرنیه برداشته می شود. هیچ فلپی در کار نیست قرنیه به مرور زمان پس از اصلاح مشکلات اساسی PRK دوباره رشد می کند.
لیزیک یا اپی لیزیک مانند PRK است که بعد از درمان اصلاح بینایی فقط قرنیه تعویض می شود.
استخراج عدسی با برش کوچک (SMILE) روشی است که از لیزر فمتوثانیه ای برای ایجاد گروهی از بافت در قرنیه برداشته شده استفاده می کند، بنابراین قدرت تمرکز چشم را بهبود می بخشد.
تعویض لنز انکساری درمانی است که در آن بخشی از لنز چشم طبیعی شما برداشته شده و با یک لنز اصلاح کننده بینایی به نام لنز داخل چشمی جایگزین می شود. این درمان از لیزر استفاده نمی کند.

دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم کرج ، فلوشیپ شبکیه و لیزر ، نفر اول آزمون فلوشیپ و فوق تخصص شبکیه از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای رتبه برتر بورد چشم پزشکی کشور و تخصص چشم از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای بسیاری از افتخارات دیگر می باشد که در انواع جراحی بینایی چشم تجربه و سابقه ی درخشانی را رقم زده اند.

انواع جراحی بینایی
انواع جراحی بینایی

لیزیک چند وقت یکبار استفاده می شود؟

بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۲۱ در مورد وضعیت عمل لیزیک منتشر شد، انواع جراحی های اصلاح بینایی لیزیک ۸۰ تا ۸۵ درصد از تمام جراحی های اصلاح بینایی را تشکیل می دهند، در حالی که PRK 10 تا ۱۵ درصد را شامل می شود.

سایر روش ها مانند SMILE یا تعویض لنز انکساری کمتر از ۵ درصد را تشکیل می دهند.

لیزیک چقدر خوب عمل می کند؟

مانند بسیاری از روش های جراحی، همیشه این احتمال وجود دارد که لیزیک یا نوع دیگری از جراحی اصلاح بینایی شما نیاز به تکرار داشته باشد یا بعد از عمل دچار عوارضی شوید.

شورای جراحی انکساری آمریکا (ARSC) تخمین می زند که حدود ۳۰ درصد از افرادی که لیزیک انجام می دهند عوارض جانبی موقتی را تجربه می کنند که بخشی طبیعی از روند بهبودی محسوب می شود.

این عوارض معمولاً در عرض ۳ ماه از بین می روند. در برخی موارد، عوارض جانبی ممکن است تا یک سال طول بکشد. و برای تعداد کمتری از افراد، این عوارض جانبی ممکن است طولانی مدت باشد.

عوارض جانبی عبارتند از:

  • خشکی چشم
  • تابش خیره کننده
  • هاله ها
  • مشکلات دید در شب

طبق ARSC، کمتر از ۱ درصد از افرادی که لیزیک انجام می دهند، عوارض جدی تری مانند عفونت را تجربه می کنند.

نیاز به جراحی های مکرر نادر است، اما همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که همه کاندیدای مناسبی برای لیزیک نیستند.

مشکل بینایی که در حال اصلاح است نقش مهمی در تاثیرگذاری جراحی اصلاحی شما دارد.

برای مثال، بسیاری از افرادی که برای اصلاح پیرچشمی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، ممکن است همچنان به عینک مطالعه نیاز داشته باشند. اما اکثر روش‌های لیزیک با منبع قابل اعتماد، بینایی ۲۰/۲۰ یا بهتری را پس از جراحی ایجاد می‌کنند.

بیش از ۹۵ درصد از افرادی که تحت عمل جراحی اصلاح بینایی قرار گرفته اند، در مطالعه ای از سازمان غذا و دارو (FDA) گزارش دادند که از نتایج خود راضی بودند.

انواع جراحی بینایی
انواع جراحی بینایی

چه زمانی از لیزیک استفاده می شود؟

نزدیک بینی. اکثر افرادی – ۸۰ درصد منبع مورد اعتماد – که تحت عمل جراحی اصلاح بینایی قرار می گیرند، نزدیک بینی یا نزدیک بینی دارند.
دور اندیشی. مشکلات بینایی هایپروپیک یا دوربینی حدود ۱۵ درصد از روش ها را تشکیل می دهند.
تغییرات مرتبط با سن مشکلات بینایی پیرچشمی – دوربینی ناشی از عدم کشش چشم که با افزایش سن شایع تر است – یک چهارم منبع مورد اطمینان از جراحی های اصلاحی را تشکیل می دهد.

نتیجه گیری

لیزیک و سایر انواع تصحیح بینایی ممکن است گران باشد، و تضمین نمی شود که برای همه کار کنند.

مطمئن شوید که کاندیدای مناسبی برای جراحی لیزیک هستید و حتماً انواع جراحان و امکانات را قبل از برنامه ریزی عمل خود بررسی کنید.

جراحی اصلاح بینایی گاهی اوقات نیاز به تکرار دارد و ممکن است عوارض جانبی برای ماه ها ادامه داشته باشد.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر به صفحه درباره ما مراجعه نمایید.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام  و کسب اطلاعات بیشتر در مورد دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج کلیک کنید.

انواع جراحی اصلاح بینایی کدامند؟

یک نظر برای “انواع جراحی اصلاح بینایی کدامند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول