رتینوپاتی نارس ( ROP ) یک بیماری چشمی است که در درصد کمی از نوزادان نارس رخ می دهد و زمانی این اتفاق می افتد که عروق خونی غیرطبیعی در شبکیه رشد می کنند،شبکیه لایه سلولی حساس به نور است که پشت چشم را می پوشاند و به ما کمک می کند ببینیم .

رتینوپاتی نارس به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات سلامت چشم در نوزادان نارس با وزن کم هنگام تولد دیده می شود. این بیماری که در نواحی بدون عروقی لایه شبکیه چشم نوزادان نارس ایجاد می شود و باعث آسیب عصبی و کاهش بینایی می شود، بیماری جدی است که باید توسط چشم پزشک درمان شود. کنترل منظم وضعیت چشمان نوزادان نارس برای تشخیص و درمان رتینوپاتی از نظر پیشگیری از کاهش بینایی بسیار مهم است.

اگر در شهر کرج زندگی می کنید و به دنبال بهترین دکتر فوق تخصص رتینوپاتی نوزادان نارس کرج هستید،خواندن ادامه ی این مطلب را به شما توصیه میکنیم.

علل رتینوپاتی زودرس چیست؟

دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث این مشکل می شود. در شرایط عادی، رشد رگ های خونی در چشم چند هفته قبل از تولد کامل می شود. اما نوزادان نارس قبل از رشد کامل رگ های خونی چشم، رحم را ترک می کنند. عوامل مهمی که در به وجود آمدن این بیماری تأثیر دارند عبارتند از:

  • وزن کم هنگام تولد
  • دوره کوتاه بارداری
  • استفاده از اکسیژن مکمل پس از تولد
  • کمبود ویتامین E
  • نژاد (قفقازی ها بیشتر از سیاه پوستان در معرض خطر هستند)
  • کم خونی
  • عوارض تنفسی

معرفی بهترین دکتر فوق تخصص رتینوپاتی نوزادان نارس کرج

دکتر مینا اوجانی ، بهترین دکتر فوق تخصص چشم کرج

آدرس: کرج، عظیمیه، میدان مهران، جنب بیمارستان تخت جمشید، ساختمان پزشکان دی ،طبقه ۵ واحد ۱۸

شماره تماس:۰۹۰۳۴۴۴۴۱۲۰ – ۰۹۳۹۴۴۴۴۱۳۰

رتینوپاتی نارس چگونه تشخیص داده می شود؟

نوزادان نارس باید مدت کوتاهی پس از تولد از نظر ROP و سایر بیماری های خطرناک مورد بررسی قرار گیرند. چشم پزشکان می توانند ROP را با انجام معاینات چشمی نوزادان  تشخیص دهند.در برخی موارد، رتینوپاتی ممکن است تا چند هفته پس از تولد تشخیص داده نشود.

بنابراین، نوزادان نارس در معرض خطر ROP نیز باید طی ۴ تا ۶ هفته پس از تولد توسط چشم پزشک معاینه شوند . اگر ROP تشخیص داده شود ، معاینات باید به طور منظم ادامه یابد تا زمانی که بزرگ شدن غیر طبیعی عروق خونی خود به خود برطرف شود یا توسط چشم پزشک درمان شود.

برای معاینه شبکیه نوزادان نارس کرج می توانید با تماس با شماره ۰۹۰۳۴۴۴۴۱۲۰ یک نوبت ویزیت گرفته و به مطب دکتر مینا اوجانی مراجعه کنید.

دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج | بهترین متخصص جراحی چشم کرج
دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج | بهترین متخصص جراحی چشم کرج

اولین معاینه برای رتینوپاتی نارس چه زمانی باید انجام شود؟

نوزادانی که پس از ۲۸ روز تولد به سن تولد ۳۱ تا ۳۳ هفته می رسند، باید اولین بار توسط چشم پزشک مورد معاینه قرار گیرند.

گزینه های درمانی برای رتینوپاتی زودرس کدامند؟

در مراحل اولیه ROP نیازی به درمان نیست. اگر ROP پیشرفت کند، از لیزر درمانی برای از بین بردن عروق خونی غیر طبیعی استفاده می شود .اگر جداشدگی شبکیه در مراحل پیشرفته بیماری رخ دهد، ممکن است نیاز به جراحی شبکیه کرج باشد. در دوره اولیه و به سرعت در حال پیشرفت بیماری، مهم است که درمان به موقع و سریع انجام شود.

پس از درمان مرحله حاد رتینوپاتی نوزادان نارس ، نوزادان باید برای مدت طولانی از نظر مشکلات بینایی تحت نظر باشند. باید در نظر داشت که بیماری هایی مانند استرابیسم، تنبلی چشم، عیوب انکساری و جداشدگی شبکیه ممکن است در اواخر دوره ایجاد شوند.

همه نوزادان نارس و نوزادان مبتلا به ROP باید از نظر مشکلات بینایی زودرس و دیررس توسط چشم پزشک مورد معاینه قرار گیرند تا در صورت مشکل ، روش برنامه درمانی توسط دکتر چشم مشخص شود.