فلوترهای چشمی چیست؟

شناورهای چشم چشم پزشکان شناورهای چشم به صورت لکه های کوچکی ظاهر می شوند که در میدان دید شما حرکت می کنند. وقتی به چیزی روشن نگاه می کنید، مانند کاغذ سفید یا آسمان آبی، ممکن است برجسته شوند. آنها ممکن است شما را آزار دهند، اما نباید بینایی شما را مختل کنند. اگر شناور بزرگی دارید، می تواند سایه کمی بر دید شما ایجاد کند. اما این تمایل فقط در انواع خاصی از نور اتفاق می افتد.

شما می توانید یاد بگیرید که با شناورها زندگی کنید و آنها را نادیده بگیرید. ممکن است با گذشت زمان کمتر متوجه آنها شوید. فقط به ندرت آنقدر بد می شوند که نیاز به درمان داشته باشند.

علائم چیست؟

شناورها نام خود را با حرکت در چشم شما به دست می آورند.

زمانی که شما سعی می کنید روی آنها تمرکز کنید، تمایل دارند به سمت خود حرکت کنند.

آنها به اشکال مختلف می آیند:

نقاط سیاه یا خاکستری خطوط خمیده رشته های نخ مانند، که می توانند دستگیره ای و تقریباً شفاف باشند تار عنکبوت حلقه وقتی آنها را دریافت کردید، معمولاً کاملاً از بین نمی روند.

اما معمولاً با گذشت زمان کمتر متوجه آنها می شوید.

چه چیزی باعث آنها می شود؟ بیشتر شناورها لکه های کوچکی از پروتئینی به نام کلاژن هستند. آنها بخشی از یک ماده ژل مانند در پشت چشم شما به نام زجاجیه هستند. با افزایش سن، فیبرهای پروتئینی که می سازند

دکتر مینا اوجانی بهترین فوق تخصص شبکیه در کرج ، فلوشیپ شبکیه و لیزر ، نفر اول آزمون فلوشیپ و فوق تخصص شبکیه از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای رتبه برتر بورد چشم پزشکی کشور و تخصص چشم از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای بسیاری از افتخارات دیگر می باشد که در  درمان شناورهای چشم چشم تجربه و سابقه ی درخشانی را رقم زده اند.

با افزایش سن، الیاف پروتئینی که زجاجیه را تشکیل می‌دهند، به تکه‌های کوچکی کاهش می‌یابد که به هم می‌چسبند. سایه هایی که روی شبکیه شما می اندازند شناور هستند. اگر فلاش می بینید به این دلیل است که زجاجیه از شبکیه دور شده است. اگر فلوترها جدید هستند یا به طور چشمگیری تغییر کرده اند یا به طور ناگهانی شروع به دیدن فلاش می کنید، در اسرع وقت به چشم پزشک خود مراجعه کنید.

این تغییرات ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد، اما معمولا بین ۵۰ تا ۷۵ سالگی رخ می دهد. اگر نزدیک بین باشید یا عمل جراحی آب مروارید انجام داده باشید، احتمال ابتلا به آنها بیشتر است.

درمان شناورهای چشم

نادر است، اما شناورها همچنین می توانند ناشی از:

بیماری چشم
آسیب چشم
رتینوپاتی دیابتی
رسوبات کریستال مانندی که در زجاجیه تشکیل می شوند
تومورهای چشم

اختلالات جدی چشمی مرتبط با شناورها عبارتند از:

شبکیه جدا شده
شبکیه چشم پاره شده
خونریزی در زجاجیه شما
زجاجیه یا شبکیه ملتهب ناشی از عفونت یا بیماری خودایمنی
تومورهای چشم

چیزی که ممکن است شبیه شناور باشد، هاله بصری است که می تواند همراه با سردرد میگرنی باشد. می تواند شبیه چیزی باشد که وقتی چشم خود را به یک کالیدوسکوپ می گذارید می بینید. حتی ممکن است حرکت کند. این با فلاش‌ها و فلاش‌های نوع فلاش که با سایر مشکلات چشمی همراه هستند متفاوت است. این معمولاً ۳۰ دقیقه یا کمتر طول می کشد و ممکن است بینایی هر دو چشم را درگیر کند. اما پس از آن به طور کامل حل می شود مگر اینکه قسمت دیگری داشته باشید.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر فقط چند شناور چشم دارید که در طول زمان تغییر نمی کنند، آن را عرق نکنید.

در صورت مشاهده هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید:

افزایش ناگهانی تعداد شناورها
جرقه های نور
از دست دادن دید جانبی
تغییراتی که به سرعت ایجاد می شوند و با گذشت زمان بدتر می شوند
پس از جراحی چشم یا ضربه به چشم شناور می شود
چشم درد
دکتری را انتخاب کنید که تجربه مشکلات شبکیه چشم داشته باشد. اگر فورا کمک دریافت نکنید، ممکن است بینایی خود را از دست بدهید.

شناورها چگونه درمان می شوند؟

خوش خیم ها تقریباً هرگز نیاز به درمان پزشکی ندارند.

اگر آنها شما را آزار می دهند، سعی کنید آنها را از میدان دید خود خارج کنید. چشمان خود را حرکت دهید — این مایع را به اطراف منتقل می کند. به بالا و پایین نگاه کنید، این معمولا بهتر از یک طرف به سمت دیگر کار می کند.

اگر تعداد آنها به حدی باشد که دید شما را مسدود کند، چشم پزشک ممکن است جراحی به نام ویترکتومی را پیشنهاد کند. آنها زجاجیه را جدا کرده و با محلول نمک جایگزین می کنند.

ممکن است عوارضی مانند:

شبکیه جدا شده
شبکیه چشم پاره شده
آب مروارید
خطر کم است، اما اگر این مشکلات اتفاق بیفتند، می توانند برای همیشه به بینایی شما آسیب بزنند.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر به صفحه درباره ما مراجعه نمایید.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام  و کسب اطلاعات بیشتر در مورد دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج کلیک کنید.