معاینه شبکیه نوزادان نارس | رتینوپاتی پره ماچوریتی در کرج

رتینوپاتی پره ماچوریتی

رتینوپاتی (Retinopathy Of Prematurity) در نوزادان نارسی که تولد زود هنگام دارند و باعث تغییر رشد طبیعی عروق شبکیه می شود بروز میکند. در این حالت عروق شبکیه تغییر کرده و رگ زایی غیر طبیعی به وجود می آید.

رتینوپاتی نوزادان نارس ROP

رتینوپاتی در نوزادان نارس که به آن Retrolental Fibroplasia گفته می شود که می تواند عاملی برای کوری نوزادان شود. بیماری رتینوپاتی در گذشته به دلیل وجود استفاده از مقدار زیاد اکسیژن در دستگاه هایی که نوزادان نارس در آنها قرار داده می شدند رخ می داد اما امروزه به دلیل پیشرفت در روش های نگهداری از نوزادان نارس، بروز این بیماری تا حدود زیادی کمتر می شود. همچنین نوزادانی که وزن آنها در هنگام تولد کمتر از ۱.۵ کیلوگرم است و یا مادر دچار زایمان زودرس یعنی در هفته ۲۶ تا ۲۸ هفتگی ست این نوزادان بیشتر از بقیه نوزادان در معرض ابتلا به رتینوپاتی قرار دارند. در رتینوپاتی نوزادان نارس با توجه به شدت بیماری و زمانی که بیماری پیشرفت کرده باشد و به درجات آخر رسیده باشد باعث ایجاد زخم در شبکیه و می تواند باعث بروز عوارضی نظیر جداشدگی شبکیه، خونریزی زجاجیه، انحراف چشم و همچنین تنبلی چشم می شود. بسیاری از نوزادان نارسی که دچار بیماری رتینوپاتی می شوند به نزدیک بینی دچار خواهند شد .

علائم رتینوپاتی نوزادان نارس

علائم رتینوپاتی در نوزادان به دلیل اینکه نوزادان نمی توانند صحبت کنند و بیماری خود را بگویند باید توسط متخصصین معاینه شود. کودکانی که در هنگام نوزادی به بیماری رتینوپاتی دچار شده اند باید از نظر علائم زیر که ممکن است نشانه هایی از ابتلا داشته باشند موارد زیر را می توان نام برد.

  • انحراف چشم
  • افت ناگهانی دید
  • ضعف دید
  • مشکل در دیدن فاصله دور
  • بی میلی نسبت به استفاده از یک چشم
  • از جمله عواملی که می توان از آن ها نام برد موارد زیر است
  • کم بودن وزن در هنگام تولد
  • نیازمند اکسیژن در هفته اول تولد

تشخیص رتینوپاتی نوزادان نارس

معاینه رتینوپاتی نوزادان نارس باید ۴ تا ۶ هفته پس از تولد نوزادانی که ریسک این بیماری در آنها بالاست انجام می شود. متخصص چشم در ابتدا باید با استفاده از قطره های گشاد کننده، مردمک چشم را باز کرده و پس از آن با استفاده از افتالموسکوپ شبکیه را مورد معاینه قرار می دهد. زمانی که چشم پزشک کودک را مورد معاینه قرار می دهد باید والدین کودک او را نگه دارند. همچنین معاینات دوره ای به منظور مشخص کردن پیشرفت بیماری و اینکه آیا بیماری متوقف شده است یا خیر و بسته به تشخیص پزشک به درمان نیاز دارد یا خیر مورد بررسی قرار می گیرد.

درمان رتینوپاتی نوزادان نارس

برخی از کودکان که ممکن است بیماری آنها درجه یک یا دو باشد احتمال بهبود آنها بدون درمان زیاد است. اما اگر بیماری کودک درجه ۳ یا بالاتر باشد بنا به تشخیص پزشک درمان لازم است. برای جلوگیری از انتشار عروق غیر طبیعی این امکان وجود دارد که مناطقی از شبکیه را با روشی به نام کرایوتراپی درمان کنند. کرایوتراپی روشی ست که در ان قسمت هایی از شبکیه منجمئ می شود. استفاده از لیزر هم می تواند بدین منظور باشد. اما در هر دو روش زخم های دائمی در بخش های محیطی شبکیه باقی می ماند اما در اغلب موارد این روش ها در حفظ دید بیمار کمک می کند.

غربالگری رتینوپاتی نوزادان نارس

برای غربالگری بیماری، باید تمام نوزادانی که دارای شرایطی همچون وزن کمتر از ۱۵۰۰ گرم و همچنین بارداری با سن ۳۰ هفته هستند مورد معاینه قرار گیرند. اما برای نوزادانی که با وزن بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ گرم و همچنین بارداری بالاتر از ۳۰ هفته هستند امکان بروز این بیماری وجود دارد و باید مورد معاینه پزشک قرار گیرند.

رتینوپاتی پره ماچوریتی در کرج

رتینوپاتی پره ماچوریتی

دوست من مشکل شبکیه چشم مشابهی داشت اما درمان متفاوتی داشت. چرا این هست؟

راه های مختلفی برای اصلاح مشکلات مشابه وجود دارد. شما باید از دکتر پایپر بخواهید که این موضوع را بیشتر توضیح دهد زیرا ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد که یک فرد به روشی متفاوت از شخص دیگر نیاز داشته باشد. ترمیم سوراخ ماکولا نیاز به جراحی در اتاق عمل با قرار دادن حباب گاز مخصوص در چشم دارد.

دکتر مینا اوجانی  بهترین فوق تخصص شبکیه در کرج ، فلوشیپ شبکیه و لیزر ، نفر اول آزمون فلوشیپ و فوق تخصص شبکیه از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای رتبه برتر بورد چشم پزشکی کشور و تخصص چشم از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای بسیاری از افتخارات دیگر می باشد که در رتینوپاتی پره ماچوریتی چشم تجربه و سابقه ی درخشانی را رقم زده اند.

آیا برای انجام جراحی چشم من را برمی دارید؟

خیر. ما از ابزارهای ریز جراحی کوچکی استفاده می کنیم که در قسمت سفید چشم قرار می دهیم. برای بیمارانی که نیاز به جراحی در داخل چشم دارند، این ابزار برش، لایه برداری و برداشتن خون و بافت اسکار و همچنین انجام بسیاری از عملکردهای دیگر را انجام می دهد. این در حالی انجام می شود که جراح از طریق مردمک گشاد شده با میکروسکوپ مخصوص نگاه می کند. برای کسانی از شما که جراحی جداشدگی شبکیه انجام می دهید، این عمل در قسمت بیرونی چشم انجام می شود.

آیا لیزر خواهم کرد؟

لیزر نوع خاصی از نور است که به مهر و موم کردن رگ های خونی نشتی و همچنین رفع پارگی های شبکیه کمک می کند. این به طور معمول در بسیاری از جراحی های شبکیه چشم استفاده می شود. با این حال، لیزر به تنهایی بسیاری از مشکلات شبکیه را برطرف نمی کند. برای برداشتن خون، برداشتن بافت اسکار، قرار دادن شبکیه در جای خود، رفع سوراخ ماکولا و بسیاری از جراحی های دیگر، ابزار و تکنیک های اضافی مورد نیاز است. اگر لیزر به خودی خود مشکل را برطرف کند، معمولاً می توانیم این کار را به راحتی در کلینیک چشم انجام دهیم.

چه زمانی از زمان جراحی به من اطلاع داده می شود؟

یک روز قبل از عمل جراحی (معمولاً در صبح) با شما تماس گرفته می شود تا زمان رسیدن خود را به شما اعلام کند. اگر قرار است جراحی شما در روز دوشنبه باشد، جمعه قبل از تاریخ جراحی با شما تماس گرفته می شود.

رتینوپاتی پره ماچوریتی
رتینوپاتی پره ماچوریتی

چه مدت پس از رسیدن به مرکز مراقبت های جراحی، جراحی خود را انجام خواهم داد؟

آمادگی های قبل از عمل وجود دارد که قبل از عمل جراحی انجام می شود تا جراحی شما در ایمن ترین شرایط انجام شود. این مدت زمان می تواند ۱-۲ ساعت طول بکشد. اورژانس های برنامه ریزی نشده قبل از جراحی شما ممکن است رخ دهد. این می تواند زمان جراحی شما را به طور قابل توجهی به تاخیر بیندازد. ما تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا در صورت وقوع این اتفاق به شما و خانواده تان اطلاع دهیم.

وقتی در اتاق عمل هستم چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

هنگامی که در اتاق عمل قرار می گیرید، هیچ کس آشنا به نظر نمی رسد زیرا همه باید برای حفظ استریل بودن از ماسک و پوشش سر استفاده کنند. برای کمک به آرامش، آرامبخش دریافت خواهید کرد. دکتر پایپر در اتاق خواهد بود و عمل جراحی را انجام خواهد داد. یک دستیار وجود خواهد داشت که به تمیز کردن و استریل کردن ناحیه اطراف چشم و همچنین استفاده از آنتی بیوتیک و چسب در پایان جراحی کمک می کند.

جراحی من چقدر طول می کشد؟

جراحی شبکیه چشم معمولا بین ۴۵ دقیقه تا سه ساعت طول می کشد. ما می‌توانیم با توجه به نوع عمل جراحی که در حال انجام آن هستید، با شما دقیق‌تر صحبت کنیم.

بعد از جراحی چه احساسی خواهم داشت؟

پاسخ بیماران به بیهوشی متفاوت است. پس از جراحی احساس گرفتگی غیرعادی نیست. این می تواند از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. با این حال، لطفاً در صورت وجود چیز غیرعادی به ما اطلاع دهید. مهم است که تماس بگیرید حتی اگر فکر می کنید در مورد چیزی جزئی است. جراحی شبکیه یک جراحی بزرگ چشم است. پس از از بین رفتن بی حسی موضعی، انتظار داشته باشید که چشم پس از جراحی صدمه ببیند. رتینوپاتی پره ماچوریتی

بسیاری از این موارد را می توان با داروهای ضد درد تسکین داد. ما به شدت توصیه می کنیم که هر ۴ تا ۶ ساعت بعد از جراحی از داروهای ضد درد استفاده کنید مگر اینکه منع مصرفی وجود داشته باشد. بسیاری از شما از قبل می‌دانید که چه چیزی برای شما بهتر است. (تیلنول، موترین یا آلو). برخی از بیماران منع مصرف پزشکی دارند که اجازه استفاده از آنها را نمی دهد. اگر درد شما در مدت کوتاهی پس از استفاده از داروهای مسکن تشدید شد یا تسکین نیافت، لطفا با ما تماس بگیرید.

چه مدت بعد از جراحی در ناحیه بهبودی سپری خواهم کرد؟

این بسته به احساس شما متفاوت خواهد بود. این زمان بسته به مدت زمان جراحی معمولا یک تا سه ساعت طول می کشد.

آیا بخیه خواهم زد؟

آره. برخلاف برخی از جراحی های چشم، چندین بخیه بسیار کوچک برای جراحی شبکیه مورد نیاز است. خوشبختانه، اینها طی چند هفته خود به خود حل می شوند. پس از جراحی، احتمالاً احساس خواهید کرد که چیزی در چشم وجود دارد. اینها بخیه هایی هستند که شما احساس می کنید. از آنجایی که هر دو چشم با هم حرکت می کنند، بهترین راه برای رفع این ناراحتی بستن هر دو چشم است.

در واقع ممکن است باز نگه داشتن چشم جراحی نشده بلافاصله پس از جراحی سخت باشد زیرا احساس بخیه در چشم دیگر باعث می شود چشم خوب همدردی کند و سعی کند ببندد. این مشکلی نیست و با حل شدن بخیه ها متوقف می شود.

در حالی که بخیه ها وجود دارند، پارگی بیش از آنچه شما به آن عادت دارید وجود خواهد داشت. این نیز پس از حل شدن بخیه ها متوقف می شود. گاهی اوقات، کمی کیست شفاف می تواند در اطراف بخیه روی قسمت سفید (صلبیه) چشم ایجاد شود. این مشکلی ندارد و معمولاً با بهبودی چشم برطرف می شود.

اگر این کار را نکرد، به راحتی می توانیم آن را حذف کنیم.

بهترین-فوق-تخصص-شبکه-در-کرج

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر به صفحه درباره ما مراجعه نمایید.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام  و کسب اطلاعات بیشتر در مورد دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج کلیک کنید.

معاینه شبکیه نوزادان نارس | رتینوپاتی پره ماچوریتی در کرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول