تست بینایی رنگ چیست؟

دکتر مینا اوجانی | متخصص چشم پزشکی کرج | جراح چشم در کرج

تست بینایی رنگ چیست؟

تست بینایی در کرج

می توانید بدون اینکه متوجه شوید دید رنگی ضعیفی داشته باشید. اگر در تشخیص رنگ های خاص مشکل دارید، چشم پزشک ممکن است بینایی شما را از نظر کمبود رنگ بررسی کند. برای انجام این کار، پزشک چندین آزمایش چند رنگ نقطه‌ای را به شما نشان می‌دهد.

اگر کمبود رنگ ندارید، می توانید اعداد و اشکال را از درون الگوهای نقطه ای انتخاب کنید. اگر کمبود رنگ دارید، دیدن الگوهای خاصی در داخل نقاط برایتان مشکل خواهد بود.

برای اکثر افراد، کوررنگی که در بدو تولد وجود دارد (مادرزادی) قرمز-سبز است، به این معنی که شما نمی توانید آن رنگ ها را تشخیص دهید. اکثر افرادی که در نتیجه بیماری هایی مانند گلوکوم یا بیماری عصب بینایی دچار کوررنگی می شوند، نمی توانند رنگ آبی-زرد را تشخیص دهند.

معاینه لامپ شکاف

لامپ شکاف میکروسکوپی است که جلوی چشم شما را با یک خط نور شدید بزرگ کرده و روشن می کند. پزشک شما از این دستگاه برای بررسی پلک ها، مژه ها، قرنیه، عنبیه، عدسی و محفظه مایع بین قرنیه و عنبیه شما استفاده می کند.

پزشک شما ممکن است از رنگ، معمولاً فلورسئین (flooh-RES-een) برای رنگ کردن لایه اشک روی چشم شما استفاده کند. این به آشکار شدن سلول های آسیب دیده در جلوی چشم شما کمک می کند. اشک شما نسبتاً سریع رنگ را از سطح چشم شما پاک می کند.

دکتر مینا اوجانی | متخصص چشم پزشکی کرج | جراح چشم در کرج
دکتر مینا اوجانی | متخصص چشم پزشکی کرج | جراح چشم در کرج

معاینه شبکیه

این معاینه – که گاهی افتالموسکوپی یا فوندوسکوپی نامیده می شود – به پزشک اجازه می دهد تا پشت چشم شما را ارزیابی کند، از جمله شبکیه، دیسک بینایی و رگ های خونی شبکیه که شبکیه را تغذیه می کنند. گشاد شدن مردمک چشم با قطرات چشمی قبل از معاینه از کوچکتر شدن مردمک چشم شما با تاباندن نور به چشم جلوگیری می کند.

پس از تجویز قطره های چشمی و دادن زمان به آنها برای کار، چشم پزشک ممکن است از یک یا چند روش زیر برای مشاهده پشت چشم شما استفاده کند:

آزمون مستقیم چشم پزشک شما از یک افتالموسکوپ برای تابش پرتوی نور به مردمک چشم استفاده می کند تا پشت چشم را ببیند. گاهی اوقات برای گشاد شدن چشم قبل از این معاینه نیازی به قطره چشمی نیست.

امتحان غیر مستقیم در طول این امتحان، ممکن است بنشینید یا روی صندلی امتحان دراز بکشید. چشم پزشک شما داخل چشم را با کمک یک لنز متراکم کننده و یک نور روشن که روی پیشانی او نصب می شود، معاینه می کند. این معاینه به پزشک امکان می دهد شبکیه و سایر ساختارهای داخل چشم شما را با جزئیات زیاد و سه بعدی ببیند.

بهترین جراح لیزیک کرج را بیشتر بشناسید.

غربالگری برای گلوکوم

تونومتری فشار مایع داخل چشم شما (فشار داخل چشم) را اندازه گیری می کند. این یک آزمایش است که به چشم پزشک کمک می کند تا گلوکوم، بیماری که به عصب بینایی آسیب می زند، تشخیص دهد.

چندین روش برای اندازه گیری فشار داخل چشم در دسترس است، از جمله:

تونومتری آپلانشن. این آزمایش میزان نیروی مورد نیاز برای صاف کردن موقت بخشی از قرنیه را اندازه گیری می کند. به شما قطره های چشمی با فلورسین داده می شود، همان رنگی که در معاینه معمولی با لامپ شکاف استفاده می شود. همچنین قطره های چشمی حاوی ماده بیهوشی دریافت خواهید کرد.

با استفاده از لامپ شکاف، پزشک تونومتر را حرکت می دهد تا قرنیه شما را لمس کند و فشار چشم را تعیین کند. از آنجایی که چشم شما بی حس شده است، آزمایش درد ندارد. تست بینایی در کرج

تونومتری غیر تماسی این روش از یک پف هوا برای تخمین فشار در چشم شما استفاده می کند. هیچ ابزاری با چشم شما تماس نمی گیرد، بنابراین نیازی به بی حسی نخواهید داشت. یک نبض لحظه ای هوا روی چشم خود احساس خواهید کرد که می تواند شگفت انگیز باشد.

دکتر مینا اوجانی ، متخصص چشم پزشکی کرج و جراح چشم می باشند.

اگر فشار چشم شما بالاتر از حد متوسط ​​است یا عصب بینایی شما غیرعادی به نظر می رسد، ممکن است پزشک از یک پکی متر استفاده کند که از امواج صوتی برای اندازه گیری ضخامت قرنیه شما استفاده می کند. رایج ترین روش برای اندازه گیری ضخامت قرنیه این است که یک قطره بی حس کننده در چشم خود قرار دهید، سپس یک پروب کوچک را در تماس با سطح جلوی چشم قرار دهید. اندازه گیری چند ثانیه طول می کشد.

ممکن است بسته به سن، سابقه پزشکی و خطر ابتلا به بیماری چشمی، به آزمایش‌های تخصصی‌تری نیاز داشته باشید.

دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج | بهترین متخصص جراحی چشم کرج
دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج | بهترین متخصص جراحی چشم کرج

نتایج
نتایج یک معاینه چشم شامل موارد زیر است:

این که آیا به اصلاح بینایی نیاز دارید، چه از طریق عینک، لنز تماسی یا جراحی.
چه چشمان شما سالم باشد، چه مبتلا به آب مروارید، گلوکوم یا اختلالات شبکیه مانند دژنراسیون ماکولا یا رتینوپاتی دیابتی باشید.
اگر به لنزهای اصلاحی نیاز دارید، پزشک به شما نسخه ای می دهد. اگر معاینه چشم شما نتایج غیرطبیعی دیگری به همراه داشته باشد، پزشک مراحل بعدی را برای آزمایش بیشتر یا درمان یک بیماری زمینه ای با شما در میان می گذارد. تست بینایی در کرج

معرفی بهترین دکتر فوق تخصص شبکیه در کرج

  • دکتر مینا اوجانی ، دکتر چشم پزشکی کرج و عضو جامعه جراحان شبکیه امریکا
  • آدرس :کرج، عظیمیه، میدان مهران، جنب بیمارستان تخت جمشید، ساختمان پزشکان دی ،طبقه ۵ واحد ۱۸
  • شماره های تماس :۰۹۰۳۴۴۴۴۱۲۰ – ۰۹۳۹۴۴۴۴۱۳۰

تست بینایی رنگ چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول