درمان خشکی چشم

آیا خشکی، خارش یا سوزش چشم را تجربه می کنید؟ اینها برخی از علائمی است که با خشکی چشم همراه است.

خشکی چشم شایع است و می تواند باعث ناراحتی زیادی شود. علاوه بر اینکه چشمان شما احساس خشکی، خارش یا تحریک می کنند، ممکن است احساس التهاب، شن و احساس سوزش داشته باشند.

آنها همچنین ممکن است چشمان شما را آب کرده و مخاط اضافی تولید کنند. خشکی چشم ممکن است موقتی باشد اگر توسط عوامل خاصی مانند محیط خشک ایجاد شود.

اگر سندرم چشم خشک دارید، ممکن است علائم را خاموش و روشن کنید، زیرا این یک بیماری مزمن است. با این حال، حتی اگر سندرم چشم خشک دارید، به این معنی نیست که علائم شما دائمی خواهد بود.

دکتر مینا اوجانی  بهترین فوق تخصص شبکیه در کرج  و  جراح و متخصص چشم کرج می باشند که در جراحی بیماری های چشمی تجارب فراوان دارند.

گزینه های درمانی غیرتهاجمی و کم تهاجمی مختلفی برای خشکی چشم و سندرم چشم خشک وجود دارد. بیماران خشکی چشم با درمان مناسب، حتی با خشکی مزمن چشم، میزان بهبودی بالایی را تجربه می‌کنند. به خواندن ادامه دهید تا در مورد خشکی چشم بیشتر بدانید!

علائم خشکی چشم موقت

گاهی اوقات، اگر محیط خود را تغییر دهید، ممکن است علائم خشکی چشم را تجربه کنید. اگر در آب و هوای خشک زندگی می کنید و زمان زیادی را در خارج از منزل سپری می کنید، سینوس ها و همچنین چشمان شما ممکن است خشک شوند.

اگر در تابستان بسیار گرم یا در زمستان سرد باشد، خشکی چشم نیز ممکن است اتفاق بیفتد. چیزهای دیگر می توانند به طور موقت چشمان شما را خشک کنند، مانند تماشای بیش از حد صفحه نمایش.

وقتی زمان زیادی را صرف تماشای دستگاه های دیجیتالی مانند رایانه، تبلت یا تلفن می کنید، می توانید پلک زدن را فراموش کنید. کاهش سرعت پلک زدن می تواند منجر به خستگی چشم، خشکی چشم و خستگی چشم شود.

اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، استفاده از لنزهای تماسی طولانی تر از حد توصیه شده یا به طور نامناسب می تواند باعث خشکی چشمان شما شود. لنزهای تماسی روی قرنیه شما می‌نشینند و ورود اکسیژن به چشم را سخت‌تر می‌کنند.

اگر خشکی چشم نشانه موقت یکی از این عوامل باشد، چشمان شما اغلب به خودی خود بهتر می شوند. نکته کلیدی این است که به چشمان خود از چیزی که باعث خشکی آنها می شود استراحت دهید.

اما اگر علائم خشکی چشم شما به دلایل موقتی نباشد، می تواند به یک مشکل مزمن تبدیل شود.

سندرم خشکی چشم

سندرم خشکی چشم که خشکی چشم مزمن نیز نامیده می‌شود، یک بیماری چشمی است که زمانی رخ می‌دهد که چشمان شما به دلیل تولید ناکافی اشک خشک می‌شوند یا اشک‌هایی با کیفیت خوب تولید نمی‌کنید. هر کسی ممکن است به سندرم چشم خشک مبتلا شود.

در افراد مسن و زنانی که دچار تغییرات هورمونی می شوند، شایع تر است. سندرم خشکی چشم همچنین ممکن است یک عارضه جانبی یک بیماری دیگر یا یک دارو باشد.

یکی از شایع‌ترین دلایلی که افراد به سندرم چشم خشک مبتلا می‌شوند، داشتن اختلال عملکرد غده میبومین (MGD) است. غدد میبومین شما لایه ای از روغن را تولید می کنند که اشک های شما را می پوشاند. جراح و متخصص چشم کرج

این لایه یک لایه محافظ است که باعث می شود اشک در سطح چشم شما مدت بیشتری تبخیر شود. هنگامی که غده میبومین به اندازه کافی روغن تولید نمی کند، اشک های شما ممکن است فاقد این لایه باشند و خیلی سریع تبخیر شوند.

اشک سالم باید سه جزء داشته باشد: روغن، آب و مخاط. اگر هر یک از این اجزا وجود نداشته باشد یا به اندازه کافی تولید نشود، بر ترکیب لایه اشک آور تأثیر می گذارد.

اگرچه سندرم چشم خشک یک بیماری مزمن است، گزینه های درمانی هنوز در دسترس هستند. ممکن است بعد از درمان بیشتر مستعد خشکی چشم باشید. با این حال، می توانید با بهبود تولید اشک یا جبران تولید ناکافی اشک، تسکین چشمگیری داشته باشید.

دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج

درمان غیر تهاجمی

برای خشکی موقت و مزمن چشم، تغییرات محیطی می تواند به تسکین علائم کمک کند. این تغییرات کوچک می تواند شامل محدود کردن زمان نمایشگر، استفاده از مرطوب کننده در خانه یا محل کار، و استراحت از لنزهای تماسی باشد. اشک مصنوعی بدون نسخه نیز می تواند علائم شما را سریعتر کاهش دهد.

اگر به سندرم چشم خشک مبتلا هستید، ممکن است با تغییر رژیم غذایی نیز تسکین پیدا کنید. برخی مواد مغذی برای حفظ سلامت چشم ضروری هستند. وقتی نوبت به تولید اشک می رسد، حیاتی ترین مواد مغذی که می توانید دریافت کنید اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

شما می توانید اسیدهای چرب امگا ۳ را در ماهی های چرب مانند سالمون و ماهی تن و همچنین سایر مواد غذایی مانند دانه چیا، دانه کتان و گردو پیدا کنید. خوردن بیشتر این غذاها ممکن است به سلامت اشک شما کمک کند.

شما همچنین می توانید اسیدهای چرب امگا ۳ را از مکمل هایی مانند روغن ماهی و روغن بذر کتان دریافت کنید، اما دریافت مواد مغذی به طور مستقیم از غذایتان موثرتر است. داشتن یک رژیم غذایی متنوع تر می تواند به سلامت چشمان شما در تمام فصول کمک کند.

از آنجایی که اختلال عملکرد غده میبومین اغلب دلیل سندرم چشم خشک است، استفاده از کمپرس گرم روی چشم ها چند بار در روز ممکن است مفید باشد. گرما می تواند انسدادهای غده میبومین شما را نرم کند، بنابراین روغن می تواند به راحتی اشک های شما را بپوشاند.

بسیاری از بیماران متوجه می شوند که این روش ها می توانند به بهبود علائم خشکی چشم کمک کنند. اما برخی از بیماران به ترکیبی از تغییرات سبک زندگی و سایر درمان ها نیاز دارند تا بیشترین تسکین را پیدا کنند. انسداد نقطه ای برخی از بیماران بیشترین موفقیت را با انجام کاری به نام انسداد نقطه ای می یابند. پونکتای شما مجاری اشک در گوشه چشم شما نزدیک بینی شما هستند.

اشک به طور طبیعی از طریق این مجاری تخلیه می شود. بهترین فوق تخصص شبکیه در کرج  –  انسداد نقطه ای یک پلاگین را در این مجاری قرار می دهد و خروج اشک از چشم را سخت تر می کند. با دشوارتر کردن تخلیه اشک از چشم، کمک می کند تا اشک شما برای مدت طولانی تری روی سطح چشم بماند.

حتی اگر به اندازه کافی اشک تولید نمی کنید یا اشک های شما به اندازه کافی مرطوب کننده نیستند، ماندن آنها در چشمان شما برای مدت طولانی تری می تواند این نارسایی ها را جبران کند.

استفاده از پلاگ های پونکتال می تواند یک راه مفید برای درمان سندرم چشم خشک و تسکین قابل توجهی از علائم باشد.

اگر خشکی چشم دارید، نیازی به خشک ماندن آنها برای همیشه نیست، حتی با سندرم خشکی چشم. ممکن است ترکیبی از داروها و سایر درمان ها برای به دست آوردن آرامش مورد نظر شما نیاز باشد.

آیا از زندگی با علائم خسته کننده خشکی چشم خسته شده اید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر، یک قرار ملاقات در مرکز چشم دکتر مینا اوجانی تعیین کنید!