رتینوپاتی نارس (ROP) چیست؟

بهترین-فوق-تخصص-شبکیه-در-کرج | جراح-و-متخصص-چشم-کرج

رتینوپاتی نارس (ROP) چیست؟

درمان رتینوپاتی نارس

رتینوپاتی نارس (ROP) یک بیماری چشمی در برخی از نوزادان نارس است که قبل از هفته ۳۱ متولد می شوند. (بارداری کامل حدود ۳۸ تا ۴۲ هفته است.) این مشکلی است که بر بافت پشت چشم به نام شبکیه تأثیر می گذارد.

شبکیه نور را حس می کند و سیگنال هایی را به مغز می فرستد تا بتوانید ببینید. با ROP، عروق خونی ناخواسته روی شبکیه نوزاد رشد می کنند. این رگ های خونی می توانند بعداً مشکلات جدی چشمی و بینایی ایجاد کنند.

ROP ممکن است با رشد نوزاد خود به خود از بین برود. اما با رشد نوزاد، باید به طور مرتب توسط چشم پزشک معاینه شود. گاهی برای پیشگیری از نابینایی نیاز به درمان فوری است. در صورت عدم درمان به موقع، کودک ممکن است دچار از دست دادن شدید بینایی دائمی یا حتی کور شود.

 

دکتر مینا اوجانی  بهترین فوق تخصص شبکیه در کرج  و  جراح و متخصص چشم کرج می باشند که در جراحی آب مروارید تجارب زیادی دارند.

 

چه چیزی باعث رتینوپاتی نارس می شود؟

رگ های خونی در چشم ها معمولا چند هفته قبل از تولد رشد می کنند. نوزادی که زود به دنیا می آید در معرض چیزهای مختلفی قرار می گیرد. دارو، اکسیژن، نورهای روشن یا تغییرات دما ممکن است بر نحوه رشد رگ‌های خونی چشم تأثیر بگذارد.

بهترین-فوق-تخصص-شبکیه-در-کرج | جراح-و-متخصص-چشم-کرج
بهترین-فوق-تخصص-شبکیه-در-کرج | جراح-و-متخصص-چشم-کرج

در اینجا مواردی وجود دارد که پزشکان فکر می کنند ممکن است در ROP نقش داشته باشد:

وزن کم هنگام تولد (کمتر از ۳ پوند یا کمتر).

بچه چقدر زود به دنیا میاد نوزاد نارس متولد شده در هفته ۲۸ نسبت به نوزاد نارس متولد شده در هفته ۳۲ در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ROP است.

دادن اکسیژن اضافی به نوزاد پس از تولد.

احتمال ابتلای نوزادان سفید پوست به ROP بیشتر از نوزادان سیاه پوست است. همچنین نوزادان نارس در صورت داشتن سایر مشکلات سلامتی، احتمال بیشتری برای ابتلا به ROP دارند. این مشکلات شامل کم خونی (سطح پایین آهن در خون)، کمبود ویتامین E یا مشکلات تنفسی است.

 

تشخیص

مدت کوتاهی پس از تولد، همه نوزادان نارس باید از نظر رتینوپاتی نارس (ROP) بررسی شوند. چشم پزشک می تواند چشم های نوزاد را در حالی که در بیمارستان است معاینه کند. با این حال، ROP ممکن است تا چند هفته پس از تولد قابل مشاهده نباشد. بنابراین، نوزادان نارس در معرض خطر ROP معمولاً در چهار تا شش هفته پس از تولد و دوباره پس از آن توسط چشم پزشک معاینه می شوند.

مهم است که کودک خود را به تمام جلسات بعدی با چشم پزشک ببرید. تشخیص و درمان به موقع می تواند به جلوگیری از از دست دادن دائمی بینایی کمک کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام  و کسب اطلاعات بیشتر در مورد دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج کلیک کنید.

 

ROP چگونه درمان می شود؟

در ابتدا، یک چشم پزشک ممکن است ROP را بررسی کند تا ببیند که آیا خود به خود از بین می رود یا خیر. اگر رگ های خونی غیر طبیعی به رشد خود ادامه دهند، چشم های نوزاد باید درمان شود.

چشم پزشک ممکن است ROP را به یک یا چند روش زیر درمان کند:

  • لیزر درمانی
  • درمان انجماد (کرایوتراپی)
  • تزریق دارو به چشم

با لیزر درمانی، چشم پزشک از لیزر برای سوزاندن لبه شبکیه استفاده می کند. با درمان انجماد (کرایوتراپی)، جراح از ابزار سرد انجماد برای تخریب بخشی از شبکیه استفاده می کند. هر دوی این درمان ها قسمت های بسیار خاصی از شبکیه را هدف قرار می دهند تا از رشد غیر طبیعی عروق خونی جلوگیری کنند.

بهترین-فوق-تخصص-شبکیه-در-کرج | جراح-و-متخصص-چشم-کرج
بهترین-فوق-تخصص-شبکیه-در-کرج | جراح-و-متخصص-چشم-کرج

همچنین داروهای ضد VEGF در حال حاضر برای درمان ROP استفاده می شود. این داروها (به صورت تزریقی) به چشم تزریق می شوند تا رشد ناخواسته رگ های خونی را متوقف کنند.

تحقیقات همچنین در مورد داروهای ROP در حال انجام است. این داروها (به صورت تزریقی) به چشم تزریق می شوند تا رشد ناخواسته رگ های خونی را متوقف کنند. درمان رتینوپاتی نارس

همانطور که نوزادان مبتلا به ROP رشد می کنند، باید به طور منظم توسط چشم پزشک برای مشکلات بینایی بررسی شوند. داشتن ROP می‌تواند منجر به نزدیک‌بینی یا جدا شدن شبکیه چشم، تنبلی چشم یا ناهماهنگی چشم‌ها شود. همچنین خطر ابتلا به گلوکوم را افزایش می دهد.

 

این مشکلات ممکن است توسط:
  1. عینک زدن
  2. مصرف قطره چشم
  3. گذاشتن وصله روی یک چشم
  4. انجام عمل جراحی چشم.

 

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر به بخش تماس با ما مراجعه نمایید.

 

رتینوپاتی نارس (ROP) چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول