درمان ناخنک

ناخنک – علل، علائم، درمان، پیشگیری

مدت زمان مطالعه: ۸ دقیقه

درمان ناخنک : ناخنک رشد بافتی در گوشه چشم است که اغلب مثلثی شکل است. در صورت عدم درمان، رشد می تواند در سراسر مردمک گسترش یابد و دید را مخفی کند یا سطح چشم را منحرف کند و باعث تاری دید شود.
علل
تصور می شود قرار گرفتن در معرض مقادیر بیش از حد نور ماوراء بنفش (UV) مهم ترین علت ناخنک است. این امر بیشتر در افرادی که در مناطق آفتابی زندگی می کنند و در افرادی که شغل آنها در معرض اشعه ماوراء بنفش است (مانند کشاورزان، ماهیگیران، جوشکاران قوس الکتریکی) رخ می دهد.

خطر ابتلا به ناخنک در نقاطی از جهان، مانند نیوزلند، جایی که لایه اوزون تخریب شده جو در فیلتر کردن نور UV کمتر موثر است، بیشتر است. عوامل دیگری که ممکن است باعث ایجاد ناخنک شوند عبارتند از عوامل محرک محیطی (مانند باد، گرد و غبار، مواد شیمیایی، آلودگی هوا) و سابقه خانوادگی این اختلال.

ناخنک در مردان دو برابر بیشتر از زنان رخ می دهد و در افراد بالای ۴۰ سال شایع تر است. آنها می توانند یک یا هر دو چشم را تحت تاثیر قرار دهند.

دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم کرج ، فلوشیپ شبکیه و لیزر ، نفر اول آزمون فلوشیپ و فوق تخصص شبکیه از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای رتبه برتر بورد چشم پزشکی کشور و تخصص چشم از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای بسیاری از افتخارات دیگر می باشد که در درمان ناخنک چشم تجربه و سابقه ی درخشانی را رقم زده اند.

درمان ناخنک : ناخنک رشد بافتی در گوشه چشم است که اغلب مثلثی شکل است.

علائم و نشانه ها

ناخنک (که “te-ridge-e-um” تلفظ می شود) به صورت قرمزی و ضخیم شدن در گوشه چشم – معمولاً نزدیکترین گوشه به بینی – شروع می شود. رشد می تواند در سراسر سطح چشم به سمت عنبیه (قسمت رنگی چشم) گسترش یابد. اغلب یک فرد ممکن است متوجه تشکیل ناخنک شود اما ممکن است علائم دیگری را تجربه نکند. اگر علائم دیگری تجربه شود، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• قرمزی و التهاب چشم.
  • احساس شن یا سوزش در چشم.
  • احساس وجود جسم خارجی در چشم.
  • خشکی چشم به دلیل کاهش تولید اشک.
  • تاری دید اگر لایه شفاف جلوی چشم (قرنیه) مخدوش باشد.
  • در صورت تجاوز رشد به سراسر مردمک، دید را تاریک می کند.

تشخیص

ناخنک معمولاً با ظاهر متمایز و علائم آن قابل تشخیص است. با این حال، در مراحل اولیه ممکن است با شرایط مشابهی مانند پینگکولا اشتباه گرفته شود، که شکل دیگری از رشد است که بر ملتحمه (لایه شفاف نازک بافتی که قسمت سفید چشم را می پوشاند) تاثیر می گذارد.

برای تشخیص دقیق ممکن است مراجعه به متخصص چشم توصیه شود.

رفتار

ناخنک اغلب مشکلی ایجاد نمی کند یا نیاز به درمان ندارد. با این حال، اگر ناخنک باعث ناراحتی شود یا بینایی را تحت تأثیر قرار دهد، می توان دو رویکرد اصلی درمانی را در نظر گرفت.

دارو

استفاده کوتاه مدت از قطره های کورتیکواستروئیدی موضعی چشم ممکن است برای کاهش قرمزی و التهاب استفاده شود. در مواردی که خشکی چشم مشکل دارد، از اشک مصنوعی برای روان نگه داشتن چشم استفاده می شود.

عمل جراحی

در صورتی که بینایی تحت تأثیر قرار گرفته باشد یا علائم به خصوص مشکل ساز باشند، ممکن است جراحی توصیه شود.

در حین جراحی ناخنک با دقت برداشته می شود و قسمتی از ملتحمه از زیر پلک برداشته می شود و به ناحیه ای که ناخنک بود پیوند می شود. جراحی با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود و انجام آن تقریباً ۳۰ دقیقه طول می کشد.

ممکن است ناخنک پس از برداشتن جراحی عود کند، اگرچه این تنها در درصد کمی از موارد اتفاق می افتد.

جلوگیری
برای کاهش خطر ابتلا به ناخنک چشم:

از عینک‌های آفتابی استفاده کنید که جلوی نور UV را می‌گیرد (بهترین استایل‌های نزدیک، بسته‌شده در اطراف).
در بیرون از منزل از عینک آفتابی و کلاه لبه پهن استفاده کنید.
از قرار گرفتن در معرض محرک های محیطی مانند دود، گرد و غبار، باد و آلاینده های شیمیایی خودداری کنید.
در محیط های کاری از تجهیزات ایمنی چشم مناسب استفاده کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر به صفحه درباره ما مراجعه نمایید.

مشاهده صفحه اینستاگرام  و کسب اطلاعات بیشتر در مورد دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج کلیک کنید.

درمان ناخنک

یک نظر برای “درمان ناخنک