آیا رتینوپاتی دیابتی قابل برگشت است؟

رتینوپاتی دیابتی

آیا رتینوپاتی دیابتی قابل برگشت است؟

رتینوپاتی دیابتی

مدت زمان مطالعه: ۹ دقیقه

هر دو نوع دیابت اغلب با سایر نگرانی های جدی سلامتی مرتبط هستند.

این بیماری‌های همراه می‌توانند به شکل آسیب عصبی، زخم‌هایی که بهبود نمی‌یابند و نارسایی اندام‌ها، فقط به نام چند مورد باشد. آنها همچنین اغلب وجود دارند – یک مطالعه اخیر نشان داد که از بزرگسالان دیابتی نوع II، ۹۷.۵٪ یک یا چند بیماری همراه و ۸۸.۵٪ دو یا بیشتر داشتند.

یکی از بیماری های همراه که کمتر افراد با آن آشنا هستند آسیب چشم دیابتی است که به عنوان رتینوپاتی شناخته می شود. در صورت عدم درمان، این بیماری می تواند به کوری جزئی یا کامل تبدیل شود.

آیا رتینوپاتی دیابتی قابل معکوس است و چگونه بر بینایی و سلامت چشم شما در دراز مدت تأثیر می گذارد؟ اگر می‌پرسید آیا امیدی به کاهش بینایی دیابتی‌تان وجود دارد، برای پاسخ به این سؤالات و موارد دیگر به ادامه مطلب بروید.

رتینوپاتی دیابتی چیست؟

برای درک رتینوپاتی دیابتی، ابتدا نیاز به درک چگونگی تأثیر دیابت بر بدن شما به عنوان یک کل دارید.

دیابت نوع I و نوع II باعث می شود بدن شما قادر به پردازش گلوکز به روش صحیح نباشد. در حالی که همه ما با نتایج قند خون پایین (گیجی، سرگیجه، غش کردن، و غیره) آشنا هستیم، قند خون بالا باعث ایجاد مشکلاتی نیز می شود. وجود گلوکز بیش از حد در جریان خون برای مدت طولانی به ماهیچه ها، بافت ها و رگ های خونی آسیب می رساند.

دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم کرج ، فلوشیپ شبکیه و لیزر ، نفر اول آزمون فلوشیپ و فوق تخصص شبکیه از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای رتبه برتر بورد چشم پزشکی کشور و تخصص چشم از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای بسیاری از افتخارات دیگر می باشد که در  رتینوپاتی دیابتی چشم تجربه و سابقه ی درخشانی را رقم زده اند.

برخی از کوچکترین و ظریف ترین رگ های خونی بدن شما وظیفه تامین اکسیژن و مواد مغذی پشت چشم شما را بر عهده دارند. هنگامی که آن رگ های خونی آسیب ببینند، سلول های اطراف آنها می توانند شروع به مردن کنند.

پشت چشم شما شبکیه نامیده می شود و مسئول ارسال “پیام های بینایی” به مغز شما است. هنگامی که نور وارد چشم شما می شود، از شبکیه بیرون می زند و سلول های ویژه حساس به نور این اطلاعات را از طریق عصب بینایی منتقل می کنند. اگر آن سلول ها شروع به از بین رفتن کنند، شبکیه چشم شما دیگر نمی تواند تصویر واضحی را به مغز شما ارسال کند و این منجر به از دست دادن بینایی می شود.

 

علائم رایج

ممکن است برای مدتی قبل از شروع علائم، رتینوپاتی دیابتی داشته باشید. با این حال، هنگامی که شروع می شوند، می توانند در طول زمان از کوری خفیف به نابینایی کامل پیشرفت کنند.

علائم رتینوپاتی اغلب با شناورها، رشته ها، لکه های تیره یا تاری دید شما شروع می شود. پس از مدتی، ممکن است متوجه شوید که مناطق تیره یا خالی را می بینید یا رنگ ها شروع به محو شدن می کنند. برای گیج‌کننده‌تر شدن اوضاع، علائم شما ممکن است از نظر شدت نوسان داشته باشند.

با پیشرفت بیماری، علائم بدتر می شوند. اگر با تاری و مشکل در تمرکز روبرو هستید، ممکن است عینک شما دیگر کمکی نکند. حتی ممکن است متوجه رشد لکه های تیره شوید تا زمانی که بیشتر یا تمام دید شما را بپوشانند.

از آنجایی که دیابت بر کل بدن شما تأثیر می گذارد، بیشتر افراد علائم مشابهی را در هر دو چشم خود به طور همزمان مشاهده می کنند. در صورت عدم درمان، رتینوپاتی می تواند عوارض دیگری ایجاد کند. اینها شامل گلوکوم، خونریزی و جداشدگی شبکیه است.


پیشنهاد مطالعه: جراحی لازک و اسمایل چشم کرج


رتینوپاتی دیابتی
رتینوپاتی دیابتی

انواع رتینوپاتی

رتینوپاتی دیابتی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. همه افراد آن را به یک شکل تجربه نمی کنند و نوع شما ممکن است با پیشرفت بیماری تغییر کند.

سابقه رتینوپاتی

رتینوپاتی پس زمینه اولیه ترین مرحله بیماری است. در این نوع، رگ‌های خونی در شبکیه چشم، لکه‌های متورم کوچکی به نام «بلب» ایجاد می‌کنند. در اسکن شبکیه، آنها مانند نقاط کوچک به نظر می رسند و گاهی اوقات می توانند رسوبات زرد پروتئین خون را در نزدیکی خود داشته باشند.

حتی اگر حداقل باشد، رتینوپاتی پس زمینه باید توسط چشم پزشک به دقت تحت نظر باشد تا از بدتر نشدن آن مطمئن شود.

ماکولوپاتی

در مرکز شبکیه ناحیه بسیار مهمی به نام ماکولا وجود دارد. این قسمت از چشم مسئول قسمت میانی میدان دید ما است – به ما امکان می‌دهد چیزهایی را که درست در مقابل ما هستند ببینیم. هنگامی که رتینوپاتی پس زمینه از لبه های بینایی شما به ماکولا منتقل می شود، به آن ماکولوپاتی می گویند.

اگر در خواندن، تشخیص افرادی که در مقابل خود هستند، یا متوجه نقاط تیره درست در وسط بینایی خود شوید، ممکن است دچار ماکولوپاتی شوید.

رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو

همانطور که رتینوپاتی شدیدتر می شود، بدن شما ممکن است سعی کند با رشد رگ های خونی جدید جبران کند. آنها اغلب غیرطبیعی، ضعیف هستند و می توانند بیشتر از اینکه مفید باشند باعث آسیب شوند.

اگر این رگ های خونی متورم و پاره شوند، مستقیماً در چشم شما خونریزی می کنند. این خونریزی همچنین می تواند باعث پارگی شبکیه و کوری شود. خوشبختانه، تشخیص زودهنگام و درمان می تواند حتی رتینوپاتی پرولیفراتیو را از بین بردن تمام بینایی شما جلوگیری کند.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر به صفحه درباره ما مراجعه نمایید.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام  و کسب اطلاعات بیشتر در مورد دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج کلیک کنید.

آیا رتینوپاتی دیابتی قابل برگشت است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول