رتینوپاتی نارس چگونه درمان می شود؟

بهترین-فوق-تخصص-شبکیه-در-کرج | جراح-و-متخصص-چشم-کرج

رتینوپاتی نارس چگونه درمان می شود؟

رتینوپاتی نارس در کرج

رتینوپاتی نارس (که ROP نیز نامیده می شود) یک بیماری چشمی است که بسیاری از نوزادان نارس را تحت تاثیر قرار می دهد.

ROP یکی از شایع ترین علل کاهش بینایی در کودکان است. می تواند منجر به مشکلات بینایی مادام العمر و نابینایی شود.

ROP زمانی که برای اولین بار در نوزاد ایجاد می شود هیچ علامت یا علامتی ندارد. فقط در طول معاینه چشم می توان آن را پیدا کرد.

ROP می تواند به سرعت توسعه یابد. در هر چکاپ از پزشک خود در مورد معاینه چشم بپرسید.

اگر کودک شما ROP شدید دارد، درمان زودهنگام به نوزاد شما بهترین شانس را برای داشتن بینایی سالم می دهد.

 

دکتر مینا اوجانی  بهترین فوق تخصص شبکیه در کرج   هستند.

 

رتینوپاتی نارس چیست؟

رتینوپاتی نارس (که ROP نیز نامیده می شود) یک بیماری چشمی است که بسیاری از نوزادان نارس را تحت تاثیر قرار می دهد. نوزاد نارس نوزادی است که خیلی زود و قبل از هفته ۳۷ بارداری به دنیا بیاید. ROP زمانی اتفاق می افتد که شبکیه چشم نوزاد به طور کامل رشد نمی کند.

شبکیه بافت عصبی است که پشت چشم را می پوشاند. ROP معمولاً هر دو چشم را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

سالانه حدود ۱۴۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ نوزادی که در ایالات متحده به دنیا می آیند ROP دارند. اکثر نوزادان مبتلا به ROP یک مورد خفیف دارند و نیازی به درمان ندارند. اما نوزادان مبتلا به ROP شدید ممکن است دچار مشکلات بینایی یا نابینایی شوند. حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ نوزاد در هر سال از نظر قانونی نابینا می شوند.

اگر کودک شما ROP دارد، فورا به درمان نیاز دارد. ROP می تواند به سرعت توسعه یابد. اگر توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک شما به دقت بررسی نشود، ROP می تواند دید کودک شما را از بین ببرد. نوزاد خود را به تمام معاینات و معاینات چشم ببرید تا ارائه دهنده او بتواند هر بار او را از نظر ROP بررسی کند.

بهترین-فوق-تخصص-شبکیه-در-کرج | جراح-و-متخصص-چشم-کرج
بهترین-فوق-تخصص-شبکیه-در-کرج | جراح-و-متخصص-چشم-کرج

 

و  جراح و متخصص چشم کرج می باشند که در جراحی ها همیشه موفق بوده اند.

 

چه چیزی باعث ROP می شود؟

همانطور که چشمان کودک شما در دوران بارداری شروع به رشد می کند، رگ های خونی در پشت چشم تشکیل می شود تا به شبکیه اکسیژن و مواد مغذی لازم برای رشد بدهد. در طول ۱۲ هفته آخر بارداری، چشم های کودک شما به سرعت رشد می کند. هنگامی که کودک شما متولد می شود، بیشتر رگ های خونی در شبکیه تقریباً رشد کرده اند. رشد شبکیه معمولاً در چند هفته اول پس از تولد به پایان می رسد.

 

اگر نوزاد خیلی زود به دنیا بیاید، رگ های خونی در شبکیه چشم او ممکن است رشد نکنند یا به درستی رشد نکنند. رگ های خونی ممکن است به طور غیر طبیعی از شبکیه به پشت چشم رشد کنند.

این رگ های خونی شکننده هستند و ممکن است نشت کنند. می تواند باعث خونریزی در چشم شود و بافت اسکار ایجاد شود. اگر اسکارها کوچک شوند، ممکن است شبکیه را از پشت چشم شل کنند. به این حالت جداشدگی شبکیه می گویند.

جداشدگی شبکیه علت اصلی مشکلات بینایی و نابینایی در ROP است.

برخی چیزها احتمال ابتلای نوزاد به ROP را بیشتر از دیگران می کند. به این عوامل خطر می گویند. داشتن یک عامل خطر به این معنی نیست که کودک شما ROP خواهد داشت. اما ممکن است شانس او را افزایش دهد.

ما می دانیم که کوچکترین و بیمارترین نوزادان نسبت به نوزادان بزرگتر و سالم در معرض خطر بیشتری برای ROP هستند.

 

عوامل خطر ROP عبارتند از:

کم خونی این زمانی است که بدن گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن به بقیه بدن ندارد.
وزن تولد نوزادانی که در بدو تولد وزنشان کمتر از ۳ پوند است، نسبت به نوزادانی که در بدو تولد وزن بیشتری دارند، احتمال ابتلا به ROP بیشتر است.

مشکلات تنفسی، از جمله آپنه و سندرم دیسترس تنفسی (همچنین RDS نامیده می شود). این مشکلات در نوزادان نارس رایج است زیرا ریه ها و بخشی از سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) که تنفس را کنترل می کند ممکن است به طور کامل رشد نکرده باشند.

آپنه زمانی است که تنفس کودک به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه یا بیشتر متوقف شود. آپنه ممکن است منجر به کاهش سطح اکسیژن کودک (که به آن اشباع شدن اکسیژن نیز می‌گویند) و ضربان قلب آهسته (که برادی کاردی نیز نامیده می‌شود) شود.

RDS یک مشکل تنفسی است که در نوزادان نارس شایع است. علت آن کمبود سورفکتانت است، ماده‌ای لغزنده که کیسه‌های هوایی کوچک در ریه‌های نوزاد را از فروپاشی محافظت می‌کند.

بیماری قلبی یا ضربان قلب کند. بیماری قلبی شامل شرایطی است که بر قلب و عروق خونی تأثیر می گذارد.
عفونت و سپسیس. سپسیس واکنش شدید بدن به عفونت است.

 

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر به بخش تماس با ما مراجعه نمایید.

بهترین-فوق-تخصص-شبکیه-در-کرج | جراح-و-متخصص-چشم-کرج
بهترین-فوق-تخصص-شبکیه-در-کرج | جراح-و-متخصص-چشم-کرج

 

تولد زودرس. همه نوزادان نارس در معرض خطر ابتلا به ROP هستند. نوزادان نارس که قبل از هفته ۳۰ بارداری به دنیا می آیند به احتمال زیاد به آن مبتلا می شوند.

مشکلات خونی، از جمله اکسیژن خون پایین، سطح بالای دی اکسید کربن در خون، اسیدیته خون پایین یا انتقال خون. ارائه دهنده کودک شما اکسیژن خون، دی اکسید کربن و اسیدیته خون را در خون کودک شما با آزمایش سطح اکسیژن خون اندازه گیری می کند.

اگر سطح خون نامتعادل باشد (نه در مقادیر مناسب)، می تواند به این معنی باشد که ریه های کودک شما خوب کار نمی کنند. انتقال خون زمانی است که خون جدید وارد بدن می شود.

اکسیژن خون پایین، سطح دی اکسید کربن بالا و اسیدیته خون پایین ممکن است نشانه RDS باشد.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج کلیک کنید.

 

رتینوپاتی نارس چگونه درمان می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول