مدت زمان مطالعه: ۸ دقیقه

هر فردی که دیابت نوع I یا II دارد در معرض خطر رتینوپاتی دیابتی است.

با این حال، اگر برای مدت طولانی به دیابت مبتلا بوده اید یا قند خون خود را به خوبی مدیریت و کنترل نکنید، احتمال بروز عوارض بیشتر است. بارداری، مصرف تنباکو و فشار خون یا کلسترول بالا نیز خطر ابتلا را افزایش می دهد.

آیا رتینوپاتی دیابتی قابل برگشت است؟

جراحی چشم مدرن در چند دهه گذشته راه طولانی را پیموده است. در حالی که امروزه درمان های پیشرفته ای برای رتینوپاتی در دسترس است، هنوز درمانی وجود ندارد. درمان ها بر کاهش یا توقف پیشرفت بیماری تمرکز دارند تا بینایی را که باقی مانده حفظ کنید.

توانایی جراح چشم شما برای درمان علائم رتینوپاتی به دو چیز بستگی دارد: تشخیص زودهنگام و مداخله زودهنگام. اگر منتظر بمانید تا علائم شما شدید شود تا چشمان خود را معاینه کنید، ممکن است کمک زیادی نکنند. اگر به طور منظم معاینه می‌شوید و هر زمانی که تغییر قابل توجهی در بینایی شما ایجاد می‌شود، مراجعه می‌کنید، اما ممکن است از بدتر شدن علائم شما جلوگیری کنند.

درمان رتینوپاتی دیابتی

درمان اولیه رتینوپاتی مدیریت سطح قند خون شما است. گذشته از آن، کارهایی وجود دارد که چشم پزشک شما می تواند برای کاهش یا توقف کاهش بینایی شما انجام دهد. دو مورد از رایج ترین درمان ها تزریق داخل زجاجیه و جراحی لیزر هستند.

دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم کرج ، فلوشیپ شبکیه و لیزر ، نفر اول آزمون فلوشیپ و فوق تخصص شبکیه از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای رتبه برتر بورد چشم پزشکی کشور و تخصص چشم از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای بسیاری از افتخارات دیگر می باشد که در علائم رتینوپاتی دیابتی چشم تجربه و سابقه ی درخشانی را رقم زده اند.

پیشنهاد مطالعه: جراحی لازک و اسمایل چشم کرج

تزریق داخل زجاجیه

داخل چشم پر از مایع ژل مانندی است که به زجاجیه معروف است. فضای خالی بین عدسی جلوی چشم و شبکیه در پشت را پر می کند.

برای رساندن دارو مستقیماً به شبکیه چشم، چشم پزشکان گاهی از سوزن برای تزریق آن به زجاجیه استفاده می کنند. این به عنوان تزریق داخل زجاجیه شناخته می شود.

در حالی که احتمال تزریق واکسن به چشم شما ترسناک است، پزشکان شما این ناحیه را زودتر از موعد بی حس می کنند. اغلب به بیماران یک داروی آرام بخش نیز داده می شود تا به آنها در حفظ آرامش در طول عمل کمک کند.

جراحی لیزر

هنگامی که رتینوپاتی دیابتی شدید می شود، رگ های خونی جدیدی که رشد می کنند می توانند ضعیف و مستعد ترکیدن باشند. برای جلوگیری از آن، جراحان چشم می توانند از جراحی لیزر برای توقف رشد و تثبیت پیشرفت بیماری استفاده کنند. پرتو نور قدرتمند تا پشت شبکیه شما می رسد، به این معنی که این جراحی نیازی به برش ندارد.

هم تزریق داخل زجاجیه و هم جراحی لیزر اغلب برای موارد پیشرفته تر این بیماری در نظر گرفته می شود. اگر زخم یا خونریزی در چشم شما وجود داشته باشد، عمل جراحی دیگری به نام ویترکتومی نیز ممکن است لازم باشد.

پیشگیری هنوز بهترین درمان است؟

از آنجایی که هیچ درمانی برای دیابت یا رتینوپاتی دیابتی وجود ندارد، بهترین راه برای درمان این شرایط حفظ سلامت خود است. مراقبت از خود و پیروی از دستورالعمل های پزشک می تواند به شما در جلوگیری از ایجاد بیماری های همراه کمک کند.

قند خون بالا، فشار خون بالا و سطوح بالای کتون می تواند خطر ابتلا به رتینوپاتی را افزایش دهد. به این ترتیب، مدیریت آنها اولین گام در پیشگیری است.

اگرچه سخت است، اما خوردن یک رژیم غذایی سالم و ورزش در درازمدت به سلامت چشمان شما کمک زیادی می کند. در کنار رژیم غذایی و ورزش، نظارت بر سطح قند خون و مصرف داروهای تجویز شده نیز می تواند کمک کننده باشد.

علائم رتینوپاتی دیابتی

در نهایت، اهمیت معاینه مکرر چشم را نمی توان به اندازه کافی مورد تاکید قرار داد.

اگر دیابت دارید، مراجعه به چشم پزشک هر چند ماه یکبار می تواند به شما کمک کند که رتینوپاتی را در مسیر خود متوقف کنید. همچنین باید هر سال یک معاینه کامل با اتساع انجام دهید. ممکن است پزشک شما قبل از اینکه علائمی را تجربه کنید، متوجه آسیب و درمان آن شود.

آیا به دنبال درمان رتینوپاتی هستید؟

آیا رتینوپاتی دیابتی قابل برگشت است؟ نه، اما لازم نیست که منجر به نابینایی نیز شود. اگر به اندازه کافی زود تشخیص دهید، می توانید از کاهش دید شما جلوگیری کنید.

به همین دلیل ضروری است که به طور منظم با یک چشم پزشک یا اپتومتریست که با دیابت و درمان شبکیه آشنا است ملاقات کنید. تیم در Dr. کمپبل، کانینگهام، تیلور و هاون بیش از ۶۰ سال است که بیماران را در منطقه ناکسویل درمان می کنند. متخصصان شبکیه چشم ما دوست دارند به شما کمک کنند تا سلامت چشم خود را مدیریت کرده و بینایی خود را برای سال‌های آینده حفظ کنید.

واضح است که دید شما باید در اولویت باشد. تجربیات ما را برای شما به کار ببندید و برای تعیین وقت امروز با ما تماس بگیرید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر به صفحه درباره ما مراجعه نمایید.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام  و کسب اطلاعات بیشتر در مورد دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج کلیک کنید.

چه کسی در معرض خطر رتینوپاتی دیابتی  است؟

یک نظر برای “چه کسی در معرض خطر رتینوپاتی دیابتی  است؟