۵ نکته برای مراقبت بهتر از چشم

بهترین-فوق-تخصص-شبکیه-در-کرج | جراح-و-متخصص-چشم-کرج | دکتر-مینا-اوجانی

۵ نکته برای مراقبت بهتر از چشم

مراقبت از چشم

پس از یک زمستان طولانی، هوای گرمتر بهار می تواند هیجان انگیز باشد. اما بهار معایبی هم دارد.

در حالی که دیدن شکوفه‌های درختان و گل‌ها دوست‌داشتنی است، اما ممکن است متوجه شوید که گرده‌های موجود در هوا چشمان شما را تحریک می‌کنند و باعث ناراحتی شما می‌شوند. روزها نیز آفتابی تر هستند، به این معنی که شما زمان بیشتری را در خارج از منزل می گذرانید.

اگر آلرژی دارید، می تواند علائم و تحریک ناشی از نور زیاد خورشید را افزایش دهد. همچنین ممکن است متوجه شوید که چشمانتان با تغییر آب و هوا خشک تر می شوند.

اما هنوز هم می توانید در بهار امسال بهترین زندگی خود را با مراقبت از چشمان خود داشته باشید. شما می توانید مزاحمت های مختلفی را که با این ماه های گرم پیش می آید مدیریت کنید تا در تمام فصل سالم و شاد باشید.

به خواندن ۵ نکته برای مراقبت بهتر از چشم در این فصل ادامه دهید!

دکتر مینا اوجانی  بهترین فوق تخصص شبکیه در کرج  و  جراح و متخصص چشم کرج را از اینجا بشناسید.

۱. هیدراته بمانید

هیدراته بودن بسیار مهم است. کم آبی بدن می تواند منجر به علائم فیزیکی مختلفی شود و حتی می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

با این حال، یکی از اثرات کم آبی که بسیاری از مردم در نظر نمی گیرند این است که می تواند باعث خشکی چشم شود. اگر چشمان شما بیش از حد خشک شود، می تواند بر عملکرد آنها تأثیر بگذارد.

چشمان شما برای سالم ماندن به رطوبت نیاز دارند و دائماً در حال تولید اشک هستند تا باکتری ها و سایر مواد مضر را از بین ببرند. اما وقتی کم آب هستید، چشمان شما زمان چالش برانگیزتری برای ساختن این اشک ها دارند.

به همین دلیل، چشمان شما ممکن است احساس خشکی، تحریک، شن و ماسه شدن داشته باشد و باعث ناراحتی شما شود.

خشکی چشم می تواند ناراحت کننده باشد، اما همچنین می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود. خشکی چشم آنها را مستعد عفونت می کند.

عفونت چشم می تواند منجر به زخم قرنیه شود که باعث زخم شدن بافت قرنیه می شود و منجر به از دست دادن بینایی می شود. بهترین راه برای جلوگیری از این زنجیره رویدادها این است که در وهله اول از خشک شدن چشمان خود جلوگیری کنید.

یکی از راه های انجام این کار نوشیدن آب فراوان است. اگر می‌دانید که در فعالیت‌های شدید شرکت خواهید کرد، مقدار زیادی آب در نزدیکی خود نگه دارید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید. راه دیگر دریافت انواع مناسب مواد مغذی است.

بهترین-فوق-تخصص-شبکیه-در-کرج | جراح-و-متخصص-چشم-کرج | دکتر-مینا-اوجانی
بهترین-فوق-تخصص-شبکیه-در-کرج | جراح-و-متخصص-چشم-کرج | دکتر-مینا-اوجانی

۲. اسیدهای چرب امگا ۳ خود را دریافت کنید

چیزهایی که می خورید می توانند تفاوت بزرگی در حفظ فرم چشمان شما ایجاد کنند. بسیاری از مواد مغذی موجود در غذا می توانند به حفظ سلامت چشم کمک کنند. یکی از مواد مغذی که به طور خاص به سلامت اشک کمک می کند، اسیدهای چرب امگا ۳ است.

اسیدهای چرب امگا ۳ باعث تولید اشک سالم می شود و یکی از علائم کمبود امگا ۳ می تواند خشکی چشم باشد. با مصرف مکمل های روغن ماهی یا روغن بذر کتان می توانید امگا ۳ بیشتری در رژیم غذایی خود دریافت کنید. اما بدن شما مواد مغذی را بهتر از غذا به جای قرص ها جذب می کند.

سعی کنید غذاهایی مانند ماهی چرب، گردو و دانه هایی مانند دانه کتان و دانه چیا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا بیشترین فواید را داشته باشید.

۳. عینک آفتابی بزنید

نور خورشید دارای طول موج مضر نور به نام اشعه ماوراء بنفش یا UV است. احتمالاً می دانید که نور UV می تواند به پوست شما آسیب برساند و باعث آفتاب سوختگی شود. اما همچنین می تواند به طور مشابه به چشم شما آسیب برساند. بهترین فوق تخصص شبکیه در کرج 

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند به طور جدی برای چشم شما مضر باشد. همچنین می تواند خطر ابتلا به سرطان چشم یا ناخنک مانند آفتاب سوختگی چشم را افزایش دهد. همانطور که برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، باید از چشمان خود نیز محافظت کنید.

بهترین راه برای محافظت از چشمان خود در برابر اشعه های مضر UV خورشید استفاده از عینک آفتابی هر زمان که بیرون می روید. اما توجه داشته باشید که همه عینک‌های آفتابی محافظت یکسانی ندارند.

برخی از عینک های آفتابی به اندازه کافی رنگی نیستند که مقدار قابل توجهی از نور UV را مسدود کنند.   جراح و متخصص چشم کرج – برای اینکه مطمئن شوید نوع مناسبی از عینک آفتابی را تهیه می کنید، هنگام خرید به دنبال برچسب یا برچسبی باشید که عبارتی مانند “۹۹% از نور UV را مسدود می کند.”

اگر عینک آفتابی شما این را می گوید، می توانید با دانستن این موضوع که عینک آفتابی شما در حین لذت بردن از هوای گرم بهار و تابستان، محافظت کافی از چشمان شما می کند، احساس امنیت کنید. همچنین باید به یاد داشته باشید که عینک آفتابی یک جزء ضروری برای محافظت از چشم است، حتی اگر ابری باشد. مراقبت از چشم

برای قرار دادن چشمان خود در معرض اشعه ماوراء بنفش، لازم نیست بیرون آفتابی باشد. مطمئن شوید که همیشه از عینک آفتابی هر زمان که بیرون هستید، صرف نظر از فصلی استفاده کنید.

اینستاگرام دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج کلیک کنید.

۴. پلک زدن!

معمولاً لازم نیست به پلک زدن فکر کنید، زیرا به نظر می رسد خودکار است. اما ممکن است مغز شما همیشه هنگام انجام برخی کارها مانند تمرکز یا استفاده از صفحه نمایش الکترونیکی به چشمانتان نگوید که به اندازه کافی پلک بزنند.

پلک زدن برای جلوگیری از خشک شدن بیش از حد چشم ضروری است. وقتی به اندازه کافی پلک نمی زنید، ممکن است علائم سندرم خشکی چشم را نشان دهید.

تماشای بیش از حد صفحه نمایش نیز می تواند علائم مختلفی مانند چشم درد، سردرد و خستگی ایجاد کند. برای جلوگیری از خشکی چشم و سایر علائم، زمان نمایشگر خود را محدود کنید و به یاد داشته باشید که پلک بزنید.

اگر به دلیل استفاده از رایانه برای کار، نیاز به صرف زمان زیادی در مقابل صفحه نمایش دارید، از چیزی به نام قانون ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنید. قانون ۲۰-۲۰-۲۰ به شما کمک می کند تمرکز مجدد و پلک زدن را به شما یادآوری کند.

قانون ۲۰-۲۰-۲۰ بیان می کند که هر ۲۰ دقیقه، شما باید به مدت ۲۰ ثانیه از صفحه نمایش نگاه کنید تا به یک جسم در فاصله ۲۰ فوتی نگاه کنید. استراحت کوتاه به چشمان شما استراحت سریع می دهد و به شما یادآوری می کند که پلک بزنید.

در حالی که برای استفاده از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ خوب است اگر نیاز دارید برای مدت طولانی به صفحه نگاه کنید، استراحت طولانی تر همیشه ترجیح داده می شود. اگر هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش، چشمان شما خشک می شود، اشک مصنوعی یا قطره چشم را در نزدیکی خود نگه دارید تا سوزش را کاهش دهید. مراقبت از چشم

بهترین-فوق-تخصص-شبکیه-در-کرج | جراح-و-متخصص-چشم-کرج | دکتر-مینا-اوجانی
بهترین-فوق-تخصص-شبکیه-در-کرج | جراح-و-متخصص-چشم-کرج | دکتر-مینا-اوجانی

۵. چشمان خود را مالش ندهید

یکی از بدترین کارهایی که می توانید با چشمان خود انجام دهید، مالیدن آنها به خصوص در فصل بهار است. گرده ها می توانند به سرعت وارد چشمان شما شوند، و اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، این امر بسیار رایج تر می شود.

اگر مانند بسیاری از افراد به گرده درختان آلرژی دارید، قرار گرفتن آن در چشم می تواند علائم آلرژی شدید مانند تحریک، قرمزی و خارش ایجاد کند. حتی اگر مالیدن چشم‌ها در کوتاه‌مدت احساس خوبی داشته باشد، در درازمدت منجر به مشکلات بیشتر می‌شود.

هرچه بیشتر چشمان خود را بمالید، بیشتر خارش خواهند داشت. مالیدن چشم‌ها نیز می‌تواند باعث ایجاد باکتری در آنها شود و خطر عفونت چشم را افزایش دهد.

اگر دچار خارش چشم هستید، سعی کنید از کمپرس سرد روی چشم خود استفاده کنید. اگر خارش فوق العاده ای دارند، می توانید دستمال مرطوب پلک بدون نسخه یا اشک مصنوعی را امتحان کنید.

اگر پس از استفاده از درمان‌های خانگی و داروهای بدون نسخه، چشم‌هایتان خارش داشت به چشم پزشک مراجعه کنید. مالیدن چشم ها در صورت تحریک شدن می تواند وسوسه انگیز باشد، اما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آن انجام دهید.

در عوض، مطمئن شوید که چشمان شما درمان مناسبی برای علائم آلرژی دریافت می کنند.

برای غلبه بر علائم خشکی چشم خود در بهار امسال آماده اید؟ یک قرار ملاقات در مرکز چشم کرج تعیین کنید!

۵ نکته برای مراقبت بهتر از چشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول