تاری دید پس از جراحی آب مروارید: چه چیزی طبیعی است و چه چیزی نیست؟

جراحی آب مروارید در کرج

تاری دید پس از جراحی آب مروارید: چه چیزی طبیعی است و چه چیزی نیست؟

جراحی آب مروارید در کرج

مدت زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه

آب مروارید ناحیه ای ابری است که در عدسی چشم شما ایجاد می شود. آب مروارید زمانی می تواند ایجاد شود که پروتئین ها شکسته شوند و در عدسی چشم شما جمع شوند. آب مروارید در نهایت می تواند باعث تاری دید شود و دید صحیح را سخت تر کند.

جراحی آب مروارید یک روش معمول سرپایی است که شامل برداشتن عدسی چشم و جایگزینی آن با یک لنز مصنوعی داخل چشمی (IOL) است که درست مانند لنز طبیعی شما عمل می کند.

با توجه به انجمن بینایی سنجی آمریکا، تقریبا ۹۰ درصد از بیماران پس از جراحی آب مروارید، دید بهتری دارند.

پس از جراحی آب مروارید، طبیعی است که در ابتدا با بهبودی چشم، دید شما تار شود. تاری دید معمولا در عرض چند روز از بین می رود.

اگرچه جراحی آب مروارید به طور کلی یک روش بی خطر است، اما مانند هر روش جراحی دیگری، خطر عوارض وجود دارد. این عوارض ممکن است خطر تاری دید مداوم را افزایش دهد.

در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چه چیزی در مورد تاری دید پس از جراحی آب مروارید طبیعی است و چه چیزی نیست.

دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم کرج ، فلوشیپ شبکیه و لیزر ، نفر اول آزمون فلوشیپ و فوق تخصص شبکیه از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای رتبه برتر بورد چشم پزشکی کشور و تخصص چشم از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای بسیاری از افتخارات دیگر می باشد که در جراحی آب مروارید در کرج چشم تجربه و سابقه ی درخشانی را رقم زده اند.

آیا تاری دید پس از جراحی آب مروارید طبیعی است؟

بله، تاری دید پس از جراحی آب مروارید طبیعی است. بهبودی چشمان شما و سازگاری با لنز جدیدی که کاشته شده است به زمان نیاز دارد.

همه پس از جراحی آب مروارید با سرعت یکسان بهبود نمی یابند. برخی از افراد ممکن است در عرض یک روز پس از جراحی آب مروارید دید واضحی داشته باشند. اما برای سایر افراد ممکن است چندین روز طول بکشد تا تاری دید برطرف شود.

اگر چندین هفته پس از جراحی آب مروارید همچنان تاری دید دارید، برای رد کردن عوارض احتمالی با چشم پزشک خود مشورت کنید.

چه چیزی می تواند باعث تاری دید مداوم پس از جراحی آب مروارید شود؟

اگرچه تجربه تاری دید پس از جراحی آب مروارید معمول است، اما معمولاً طی چند روز از بین می‌رود. اگر تاری دید شما ادامه پیدا کند، ممکن است به دلیل عوامل مختلفی باشد. بیایید اینها را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

التهاب

التهاب در واقع یک پاسخ سالم سیستم ایمنی بدن به برداشتن لنز چشم با جراحی است. با این حال، می تواند به طور موقت بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ناراحتی شود.

با بهبودی چشم، التهاب باید با دارو برطرف شود. شما می توانید انتظار بهبود بینایی خود را ظرف چند روز پس از جراحی داشته باشید. پزشکان پس از جراحی برای کمک به روند بهبودی دارو تجویز می کنند.

اگر التهاب پس از جراحی شما بدتر شد با پزشک خود تماس بگیرید.

جراحی آب مروارید در کرج
جراحی آب مروارید در کرج

خشکی چشم

خشکی چشم می تواند یک مشکل رایج پس از جراحی آب مروارید باشد. خشکی چشم می تواند باعث تاری دید شود.

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۹، عمل جراحی آب مروارید می تواند خطر خشکی چشم را به دلایل زیر افزایش دهد:

استفاده طولانی مدت از قطره های چشمی آنتی بیوتیک-استروئیدی قبل و بعد از جراحی.
اختلال در لایه اشکی چشم در حین جراحی.
کاهش تولید روان کننده ها و اشک در چشم به دلیل برش جراحی.
همین مطالعه نشان داد که حدود ۶۴ درصد از شرکت کنندگان در مطالعه خشکی خفیف چشم را پس از جراحی آب مروارید تجربه کردند. با این حال، برخی از انواع جراحی آب مروارید، بروز خشکی چشم بیشتر از سایرین بود.

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش علائم خشکی چشم، استفاده از اشک مصنوعی بدون نسخه (OTC) است. اینها قطره های چشمی هستند که به روان شدن چشم شما کمک می کنند. هنگامی که چشمان شما روغن کاری می شود، می تواند به کاهش تاری دید کمک کند.

اگر بیش از ۶ بار در روز از اشک مصنوعی استفاده می‌کنید، یا اگر به مواد نگهدارنده حساسیت دارید، به جای آن از قطره‌های چشمی بدون مواد نگهدارنده استفاده کنید.

اگر علائم خشکی چشم شما برطرف نشد یا بدتر شد، با چشم پزشک خود صحبت کنید.

کدورت کپسولی خلفی

کدورت کپسولی خلفی (PCO) همچنین به عنوان “آب مروارید ثانویه” شناخته می شود، اگرچه در واقع آب مروارید نیست. در عوض، این یک لایه مات است که می تواند روی غشایی که لنز جدید شما را در جای خود نگه می دارد رشد کند. این فیلم می تواند باعث شود دید شما تار یا کدر شود، دقیقاً مانند علائمی که در زمان آب مروارید تجربه کردید. PCO پس از جراحی آب مروارید نسبتاً شایع است و تصور می شود که حدود ۲۰ درصد از بیماران را تحت تأثیر قرار دهد.

درمان PCO شامل یک روش سریع و بدون درد به نام کپسولوتومی لیزر YAG است. این کار را می توان در مطب چشم پزشک انجام داد و معمولاً فقط ۵ دقیقه طول می کشد. این روش لیزر معمولاً تحت پوشش بیمه و مدیکر است.

جداشدگی شبکیه جداشدگی شبکیه زمانی اتفاق می افتد که شبکیه از چشم جدا می شود و باعث انسداد، تاری دید یا سایه می شود. برخی افراد نیز در میدان دید خود جرقه های نور یا اجسام شناور را تجربه می کنند. این عارضه نادر است. یک بررسی در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که ۰.۷ درصد از افرادی که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار می گیرند، تأثیر می گذارد. افرادی که بیماری های چشمی اضافی دارند در معرض خطر بیشتری هستند. جداشدگی شبکیه جدی است.

اگر درمان نشود، می تواند منجر به از دست دادن دائمی بینایی شود. اگر پس از جراحی آب مروارید دچار تغییرات ناگهانی در بینایی شدید فوراً به پزشک مراجعه کنید. ادم ماکولا سیستوئید پس از جراحی آب مروارید، شبکیه مرکزی (ماکولا) می تواند متورم شود و باعث تاری و تحریف دید شود. این وضعیت به عنوان ادم ماکولا سیستوئید (CME) شناخته می شود. CME تا ۲ درصد از بیماران جراحی آب مروارید را تحت تاثیر قرار می دهد.

این وضعیت که می تواند باعث تورم نیز شود، معمولاً حدود ۶ تا ۸ هفته پس از جراحی ظاهر می شود. درمان CME معمولاً شامل قطره های چشمی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است. این وضعیت اغلب در عرض چند ماه برطرف می شود. بهبودی پس از جراحی آب مروارید

اگرچه ممکن است دید شما بلافاصله پس از جراحی تار شود، اما باید در عرض چند روز بهبود یابد. همچنین ممکن است متوجه شوید که رنگ ها روشن تر به نظر می رسند، زیرا آب مروارید باعث می شود رنگ ها کدرتر به نظر برسند.

ممکن است چندین ماه طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد، اما می توانید با پیروی از دستورالعمل های پزشک، روند بهبود را تسریع کنید. این شامل:

استفاده از محافظ چشم در شب به مدت حداقل یک هفته پس از جراحی.
استفاده از قطره های چشمی و/یا مصرف سایر داروهای تجویز شده.
اجتناب از فعالیت های شدید تا چند هفته پس از جراحی.
حداقل یک هفته از کمر خم نشوید.
مالش یا فشار دادن به چشم خود نیست.
اجتناب از موادی که می تواند چشم شما را تحریک کند، مانند آرایش، صابون و گرد و غبار.
۴ تا ۶ هفته شنا نکردن.
چشم پزشک چندین قرار ملاقات برای اطمینان از بهبود چشم های شما تعیین می کند.

 


پیشنهاد مطالعه: علائم تنبلی چشم چیست؟


جراحی آب مروارید در کرج
جراحی آب مروارید در کرج

چه زمانی به پزشک خود مراجعه کنید؟

در صورت وجود نگرانی با پزشک یا چشم پزشک خود دریغ نکنید. در حالی که عوارض جراحی آب مروارید معمولاً نادر است، برخی از آنها می توانند جدی باشند.

اگر تجربه کردید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

کاهش یا از دست دادن ناگهانی بینایی
جرقه های ناگهانی نور در چشم شما
ترشحات چشم
دردی که با مسکن های بدون نسخه تسکین نمی یابد
افزایش قرمزی یا تورم

نتیجه چیست؟

جراحی آب مروارید به طور کلی یک روش بی خطر با درصد موفقیت بالا است. اکثریت قریب به اتفاق بیماران پس از جراحی آب مروارید، بینایی بهتری را تجربه می کنند.

تاری دید در روزهای بلافاصله پس از جراحی آب مروارید طبیعی است. بینایی شما باید با بهبود چشمان شما بهبود یابد. این بازه زمانی می تواند بسته به نوع جراحی آب مروارید، سلامت کلی، سن، و اینکه آیا سایر بیماری های چشمی دارید متفاوت باشد.

برخی از عوارض جراحی وجود دارد که می تواند باعث تاری دید شود. اگر بعد از جراحی آب مروارید دائماً تاری دید یا سایر علائم غیرعادی دارید، با پزشک یا چشم پزشک خود پیگیری کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر به صفحه درباره ما مراجعه نمایید.

مشاهده صفحه اینستاگرام  و کسب اطلاعات بیشتر در مورد دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج کلیک کنید.

تاری دید پس از جراحی آب مروارید: چه چیزی طبیعی است و چه چیزی نیست؟

یک نظر برای “تاری دید پس از جراحی آب مروارید: چه چیزی طبیعی است و چه چیزی نیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول