آیا جراحی لیزیک با لازک متفاوت است؟

بهترین-فوق-تخصص-شبکیه-در-کرج | جراح-و-متخصص-چشم-کرج

آیا جراحی لیزیک با لازک متفاوت است؟

جراحی لیزیک یا لازک

 

آیا تا به حال این تصور را داشته اید که وقتی با کسی صحبت می کنید، چشمان او خیره می شود؟ اینکه بدن حضور دارد اما ذهن از نزدیکترین پنجره عبور کرده است؟ بگذارید صادقانه بگویم: گاهی اوقات وقتی با بیماران در مورد جراحی لیزر چشم صحبت می کنم، این واکنشی است. یا به طور دقیق تر، در مورد تفاوت بین انواع عمده جراحی لیزر چشم.

باور کنید تمام تلاشم را می کنم تا موضوع جذاب شود! اما من واقعاً نمی‌توانم مردم را به خاطر احساس سردرگمی از گزینه‌ها سرزنش کنم. لیزیک، لازک، PRK، این اصطلاحات تا حدودی یادآور پله پایین نمودار چشمی هستند – و گاهی اوقات به طور مشابه مات هستند.

 

با در نظر گرفتن این موضوع، فکر کردم ایده خوبی است که یک راهنمای ساده برای انواع جراحی ایجاد کنم: اینکه نحوه عملکرد آنها و تفاوت آنها در چیست؟

دکتر مینا اوجانی  بهترین فوق تخصص شبکیه در کرج  و همچنین  جراح و متخصص چشم کرج می باشند.

بهترین-فوق-تخصص-شبکیه-در-کرج | جراح-و-متخصص-چشم-کرج
بهترین-فوق-تخصص-شبکیه-در-کرج | جراح-و-متخصص-چشم-کرج

PRK

PRK جایی است که داستان جراحی لیزر چشم آغاز می شود. این اولین بار در دهه ۱۹۸۰ توسط محقق دانشگاه کلمبیا، استفان تروکل، با استفاده از یک فناوری جدید به نام لیزر اگزایمر توسعه یافت.

اولین عمل بر روی یک بیمار انسانی در سال ۱۹۸۸ توسط همکار تروکل، مارگریت مک دونالد انجام شد و از آن زمان این تکنیک برای کمک به میلیون ها نفر در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

PRK مخفف کراتکتومی فتورفرکتیو است و با برداشتن لایه سطحی قرنیه – معروف به اپیتلیوم – به منظور تغییر شکل بافت زیرین عمل می کند.

اپیتلیوم دستگاه درخشانی است. برای محافظت از چشم در برابر گرد و غبار و آلاینده ها، لایه بالایی سلول ها به طور مداوم خود را بازسازی می کند. آن را مانند برچسب های پاره شدن شیشه جلو در نظر بگیرید که توسط موتورسواری ها استفاده می شود.

و به زبان ساده، این همان کاری است که ما در PRK انجام می دهیم، البته در چند ثانیه به جای هفته ها. جراح یک چاه کوچک را روی سطح چشم قرار می دهد. چند قطره الکل اپیتلیوم را حل می کند (با توجه به این که قرنیه یک قرنیه جدید در عرض چند روز رشد می کند).

و سپس یک لیزر اگزایمر به سرعت لایه تازه در معرض دید قرنیه (استرومای قرنیه) را تغییر شکل می دهد تا مشکل بینایی را اصلاح کند. جراحی لیزیک یا لازک.

مناسب چه کسی است؟

PRK به ویژه برای افرادی که قرنیه نازک دارند و شرایط پزشکی خاصی که روی چشم آنها تأثیر می گذارد مفید است. این همچنین به توضیح اینکه چرا افرادی که در معرض آسیب های چشمی هستند تمایل به انتخاب PRK دارند کمک می کند.

بوکسورها، بازیکنان راگبی و سربازان اغلب این روش را ترجیح می دهند، زیرا خطر (که مسلماً کوچک) عوارض “فلپ” در آینده را از بین می برد.

مزیت دیگر PRK این است که می توان از آن برای بیماران مبتلا به شرایط پزشکی که قرنیه آنها را تحت تأثیر قرار می دهد استفاده کرد، جایی که درمان سطحی ترجیح داده می شود.

 

جراحی لیزیک چشم
جراحی لیزیک چشم

 

و معایب؟

مورد اصلی حول فرآیند بازیابی می چرخد. بهبودی چشم‌ها پس از جراحی ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد و احتمالاً در چند روز اول احساس ناراحتی می‌کنند. گفته می‌شود، ما می‌توانیم هر دردی را با یک دوره خوب مسکن کاهش دهیم – همانطور که چند سال پیش زمانی که PRK انجام دادم متوجه شدم.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام  و کسب اطلاعات بیشتر در مورد دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج کلیک کنید.

 

ASA (همچنین به عنوان LASEK نیز شناخته می شود)

ASA مخفف ابلیشن سطحی پیشرفته است. به جای یک لقمه، شاید. با این حال، آنچه شما در اصل باید بدانید این است که بینایی را به همان روش PRK اصلاح می کند.

در واقع اکثر جراحان از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می کنند. جراحی روی سطح قرنیه انجام می شود و لیزر پیشرفته بافت را دوباره تراش می دهد. تفاوت اصلی با ASA (یا LASEK، همانطور که اغلب شناخته می شود) این است که ما اپیتلیوم را در طول عمل حذف نمی کنیم.

در عوض، یک «فلپ» کوچک در آن سلول‌ها ایجاد می‌کنیم که به آرامی به مدت چند ثانیه در یک طرف قرار می‌گیرد در حالی که لیزر اگزایمر کار خود را روی قرنیه زیرین انجام می‌دهد. در بیشتر موارد، فلپ دوباره در جای خود قرار می‌گیرد و با یک لنز تماسی نرم تکمیل می‌شود تا به روند بهبودی کمک کند.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر به بخش تماس با ما مراجعه نمایید.

آیا جراحی لیزیک با لازک متفاوت است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول