رتینوپاتی نارس (ROP) چگونه است؟

رتینوپاتی نارس (ROP)

رتینوپاتی نارس (ROP) چگونه است؟

رتینوپاتی نارس (ROP)

مدت زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

  رتینوپاتی نارس (ROP) یک بیماری چشمی است که می تواند در نوزادان نارس رخ دهد. باعث رشد رگ های خونی غیرطبیعی در شبکیه می شود و می تواند منجر به نابینایی شود. در رتینوپاتی نارس چه اتفاقی می افتد؟ رتینوپاتی (ret-in-AH-puh-thee) نارس بودن باعث رشد غیر طبیعی عروق خونی در چشم می شود که می تواند نشت یا خونریزی کند.

این باعث ایجاد زخم در شبکیه می شود، لایه ای از بافت عصبی در چشم که پیام هایی در مورد نور به مغز می فرستد. تصویر رتینوپاتی ROP نارس هنگامی که اسکارها کوچک می شوند، می توانند شبکیه را بکشند و آن را از پشت چشم جدا کنند.

در موارد شدید، این منجر به از دست دادن بینایی و حتی نابینایی می شود.

چه چیزی باعث رتینوپاتی نارس می شود؟

در حالی که در رحم نوزاد است، رگ های خونی شبکیه نوزاد در ۱۶ هفتگی شروع به رشد می کنند و رشد خود را تا پس از تولد نوزاد به پایان نمی رساند. بنابراین زایمان زودرس می تواند این رشد را مختل کند یا باعث رشد غیر طبیعی شود. نوزادانی که زودتر از هفته ۳۱ بارداری به دنیا می‌آیند یا در هنگام تولد وزنشان کمتر از ۱۵۰۰ گرم است، بیشتر در معرض خطر هستند.

دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم کرج ، فلوشیپ شبکیه و لیزر ، نفر اول آزمون فلوشیپ و فوق تخصص شبکیه از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای رتبه برتر بورد چشم پزشکی کشور و تخصص چشم از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای بسیاری از افتخارات دیگر می باشد که در رتینوپاتی نارس (ROP) چشم تجربه و سابقه ی درخشانی را رقم زده اند.

ROP هنگامی که برای اولین بار در یک نوزاد تازه متولد شده ایجاد می شود هیچ علامت یا علامتی ندارد. تنها راه تشخیص آن معاینه چشم توسط چشم پزشک است.

چگونه رتینوپاتی نارس درمان می شود؟

برخی از موارد ROP خفیف هستند و خود را اصلاح می کنند. اما برخی دیگر به اندازه‌ای شدید هستند که باعث ایجاد زخم می‌شوند که می‌تواند شبکیه را از بقیه چشم دور کند. این موارد برای جلوگیری از از دست دادن بینایی یا نابینایی نیاز به جراحی دارند.

جراحی ROP رشد عروق خونی غیرطبیعی را متوقف می کند. درمان بر روی شبکیه محیطی (طرفین شبکیه) متمرکز است تا شبکیه مرکزی (مهمترین بخش شبکیه) حفظ شود. جراحی ROP شامل ایجاد زخم در نواحی اطراف شبکیه برای توقف رشد غیر طبیعی و از بین بردن کشیدن شبکیه است.

از آنجایی که جراحی بر روی شبکیه محیطی متمرکز است، ممکن است مقداری از دید محیطی از بین برود. اما حفظ شبکیه مرکزی به این معنی است که چشم همچنان می تواند به کودک اجازه دهد کارهای مهمی مانند نگاه مستقیم به جلو، تشخیص رنگ ها، خواندن و غیره را انجام دهد.

رتینوپاتی نارس (ROP)
رتینوپاتی نارس (ROP)

رایج ترین روش های جراحی ROP عبارتند از:

جراحی لیزری (لیزر درمانی یا فتوکواگولاسیون): این عمل اغلب برای ROP انجام می شود. پرتوهای کوچک لیزر شبکیه محیطی را زخمی می کند.
تزریق: دارو به چشم تزریق می شود. این ممکن است به عنوان جایگزین یا همراه با جراحی لیزر انجام شود. این یک درمان جدیدتر است و نتایج امیدوارکننده است و اغلب به رگ های خونی اجازه می دهد تا به طور طبیعی رشد کنند. تحقیقات برای تعیین عوارض جانبی طولانی مدت دارو بر روی نوزادان نارس ادامه دارد.

برای موارد پیشرفته ROP با جداشدگی شبکیه از این روش ها استفاده می شود:

کمانش اسکلرال: این شامل قرار دادن یک نوار انعطاف پذیر، معمولاً از سیلیکون، در اطراف کل چشم است. این نوار به دور صلبیه یا سفیدی چشم می‌چرخد و باعث می‌شود که به داخل فشار بیاورد یا “قله بزند”. این به نوبه خود، شبکیه جدا شده را به دیواره خارجی چشم نزدیک می کند.

ویترکتومی: این جراحی ژل شفاف مرکز چشم (به نام زجاجیه) را با محلول سالین (نمک) جایگزین می کند. این کار برداشتن بافت اسکار را برای جراح آسان‌تر می‌کند و کشیدن شبکیه را آسان‌تر می‌کند، که از بیرون کشیدن آن جلوگیری می‌کند.


پیشنهاد مطالعه: جراحی شبکیه کرج


در رتینوپاتی جراحی نارس چه اتفاقی می افتد؟

چشم پزشک کودک شما در مورد اینکه کدام روش جراحی ROP بهترین است با شما صحبت خواهد کرد.

جراحی ROP معمولاً با یک کودک تحت بیهوشی عمومی (دارویی که باعث حالت خواب عمیق می‌شود) یا آرام‌بخش (کودک از این عمل بی‌اطلاع است، اما به اندازه بیهوشی عمومی عمیقاً آرام‌بخش نیست) انجام می‌شود. برخی از روش‌ها را می‌توان درست بر بالین کودک در بیمارستان انجام داد (مانند جراحی لیزر)، در حالی که برخی دیگر باید در اتاق عمل انجام شوند.

برای شروع، پزشکان قبل از عمل به کودک قطره چشمی می‌دهند تا مردمک (ها) گشاد شود. در حین جراحی، ابزاری به نام اسپکولوم پلک به آرامی زیر پلک ها قرار داده می شود تا از بسته شدن آنها جلوگیری شود. تنفس و ضربان قلب نوزاد به دقت کنترل می شود.

رتینوپاتی نارس (ROP)
رتینوپاتی نارس (ROP)

چشم پس از کمانش اسکلرال و ویترکتومی با یک پچ پوشانده می شود، اما پس از جراحی لیزر یا تزریق، چشم پوشیده می شود. اینکه آیا نیاز به بستری شدن در بیمارستان است به وضعیت پزشکی و سن کودک در زمان جراحی بستگی دارد.

اگر نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست، می‌توانید حدود یک ساعت پس از عمل، فرزندتان را به خانه ببرید. برای جلوگیری از عفونت و/یا التهاب حداقل به مدت یک هفته باید قطره چشمی بدهید.

برای اطمینان از اینکه چشم‌های کودکتان به‌درستی بهبود می‌یابد و ROP برنگشته است، به تمام معاینات بعدی چشم بروید. اینها معمولاً هر ۱ تا ۲ هفته اتفاق می افتد. برای کمانش اسکلرال، چشم پزشک باید سگک را هر ۶ ماه یکبار بررسی کند تا رشد چشم کودک را مشخص کند.

چه چیز دیگری باید بدانم؟

هدف از جراحی ROP جلوگیری از بدتر شدن بیماری و جلوگیری از نابینایی است. جراحی ROP میزان موفقیت خوبی دارد، اما همه نوزادان به درمان پاسخ نمی دهند. برخی از نوزادانی که جراحی ROP انجام می‌دهند ممکن است هنوز مقداری یا تمام بینایی خود را از دست بدهند.

با جراحی ROP، ممکن است مقداری دید محیطی (جانبی) از بین برود. و حتی اگر پیشرفت ROP متوقف شود، بینایی همچنان ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. از آنجا که ممکن است برخی از دست دادن بینایی و سایر مشکلات چشمی اتفاق بیفتد، هر کودکی که ROP داشته است باید تا بزرگسالی معاینه چشمی منظم و سالانه داشته باشد.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر به صفحه درباره ما مراجعه نمایید.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام  و کسب اطلاعات بیشتر در مورد دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج کلیک کنید.

رتینوپاتی نارس (ROP) چگونه است؟

یک نظر برای “رتینوپاتی نارس (ROP) چگونه است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول