آیا من برای جراحی لیزیک چشم خیلی پیر هستم؟

دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج | بهترین متخصص جراحی چشم کرج

آیا من برای جراحی لیزیک چشم خیلی پیر هستم؟

سن جراحی لیزیک چشم

لیزیک رایج ترین جراحی لیزری چشم در سراسر جهان است که برای اصلاح کوتاه بینی، آستیگماتیسم و دور بینی یا پیرچشمی (“lao hua”) انجام می شود. عکس: ISTOCK

س: من به تازگی ۴۰ ساله شده ام. اخیراً وقتی از لنزهای تماسی استفاده می کنم، دیدم بین روشنی و تاری در نوسان است. در شرایط نور کم تارتر است. آیا لیزیک هنوز برای من مناسب است یا من برای آن سنم زیاد است؟ گزینه دیگری هست؟

پاسخ: لیزیک نوعی جراحی انکساری است که به بیماران جایگزین دائمی برای استفاده از عینک یا لنزهای تماسی می دهد.

این یک روش تغییر دهنده زندگی است که از سال ۱۹۹۱ وجود داشته است و بر روی بیش از ۴۰ میلیون نفر در سراسر جهان انجام شده است.

این روش کاملاً لیزری و ۱۰۰ درصد بدون تیغه است. یک فلپ بسیار نازک روی قرنیه ابتدا با استفاده از لیزر فمتوثانیه ایجاد می‌شود، سپس لیزر اگزایمر بافت زیرین قرنیه را برای اصلاح کوتاه‌بینی، آستیگماتیسم و دوربینی یا پیرچشمی (“لائو هوآ”) تغییر شکل می‌دهد.

تکنولوژی پیشرفته و ایمن تر

فناوری بسیار پیشرفت کرده است، رضایت بیماران در بالاترین حد خود قرار دارد و مطالعات نتایج ایمنی استثنایی را نشان داده‌اند.

با انتخاب دقیق بیمار و فلپ های فوق نازک ساخته شده توسط لیزر فمتوثانیه بدون تیغ، خشکی چشم پس از عمل فقط موقتی است و دیگر مشکلی طولانی مدت در بیشتر بیماران ایجاد نمی کند، در حالی که اکتازی (از دست دادن قدرت قرنیه) در حال حاضر بسیار به ندرت دیده می شود. .

بیماران روز بعد بینایی خود را به دست می آورند و می توانند به سرعت به کار و فعالیت خود بازگردند.

این رایج‌ترین عمل جراحی لیزری چشم در سراسر جهان است و در حال حاضر، پایه اصلی جراحی انکساری برای درمان کوته‌بینی، آستیگماتیسم و دوربینی/ پیرچشمی است.

دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج | بهترین متخصص جراحی چشم کرج
دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج | بهترین متخصص جراحی چشم کرج

گروه سنی مناسب

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) لیزیک را برای افراد بالای ۱۸ سال بدون محدودیت سنی تایید کرده است.

اگرچه اکثر بیماران لیزیک در مرکز چشم ما بین ۱۸ تا ۵۰ سال سن دارند، اما افراد دیگری نیز در سنین ۶۰ تا ۷۰ سالگی هستند که در صورت عدم امکان اصلاح پیرچشمی در دوره قبلی خود، برای اصلاح پیرچشمی توسط لیزیک مراجعه می کنند. جراحی های آب مروارید

محدوده درمانی تایید شده توسط FDA برای لیزیک شامل حداکثر ۱۲.۰۰ دیوپتر (D) نزدیک بینی، +۶.۰۰D دوربینی/ پیرچشمی و -۶.۰۰D آستیگماتیسم است.

تقاضا برای کیفیت بصری بهتر

امروزه بیماران نه تنها پس از عمل لیزیک انتظار بینایی ۲۰/۲۰ یا بهتر را دارند، بلکه کیفیت دید بهتری نسبت به عینک و لنزهای تماسی دارند.

به عنوان مثال، یک بیمار ۲۰ ساله ممکن است در روز خوب ببیند، اما متوجه شود که عینک یا لنزهای تماسی او با تابش خیره کننده و هاله در شب و به طور کلی تاری دید در شرایط نور کم همراه است.

اینها مسائل مربوط به کیفیت بصری هستند تا مسائل کمیت بصری – چیزهایی که باعث می شود بیماران از چشمان خود خوششان بیاید یا از بینایی خود لذت نبرند – و به آنها انحرافات مرتبه بالاتر (HOAs) گفته می شود.

HOA ها بیشتر در شرایط نور کم رخ می دهند، زمانی که مردمک به طور خودکار در تاریکی گشاد می شود و اجازه می دهد اشعه های نور بیشتری وارد چشم شوند.

این پرتوهای نور با ناخالصی‌های داخل مایع چشم مواجه می‌شوند و به جای اینکه بتوانند روی شبکیه چشم متمرکز شوند و تصویر واضحی ارائه کنند، پراکنده می‌شوند و باعث اختلالات نوری شبانه مانند تابش خیره کننده، هاله‌ها، انفجار ستاره‌ها و تاری می‌شوند.

دکتر مینا اوجانی  بهترین فوق تخصص شبکیه در کرج  و  جراح و متخصص چشم کرج را از اینجا بشناسید.

لیزیک با هدایت جبهه موج پیشرفته ترین شکل تصحیح HOA لیزیک با هدایت جبهه موج است. این فناوری از تلسکوپ فضایی هابل سازمان ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) سرچشمه گرفته است که به عنوان قدرتمندترین دستگاه نوری اختراع شده توسط بشر تا به امروز شناخته می شود. این فناوری علاوه بر کاهش یا از بین بردن وابستگی کامل به عینک، پتانسیل بهبود کیفیت دید در شب را نیز دارد.

این دلیلی بود که ناسا و نیروی دریایی ایالات متحده ممنوعیت جراحی لیزیک را در سال ۲۰۰۷ لغو کردند و درمان‌های لیزیک هدایت‌شده از طریق موج را فقط برای فضانوردان و خلبانان نیروی دریایی تأیید کردند. شواهد علمی در ایالات متحده نشان داد که برای افرادی که در مشاغل حیاتی بینایی درگیر هستند، لیزیک هدایت شونده از طریق موج نه تنها ایمن و موثر است، بلکه بسیاری از بیماران را قادر می‌سازد حتی بهتر از حدت بینایی شبانه و حساسیت کنتراست شبانه بهتری نسبت به خود دست یابند.

عینک یا لنز تماسی iLASIK با هدایت جبهه موج. در سال ۲۰۰۳، FDA استفاده از فن‌آوری هدایت‌شونده جلو موج سفارشی را با استفاده از VISX CustomVue از iLASIK تأیید کرد. هدف iDesign iLASIK دیگر برابری با بهترین عینک یا لنزهای تماسی نیست، بلکه در واقع از طریق درمان اختلالات بینایی موجود در شب، از کیفیت بینایی عینک یا لنزهای تماسی فراتر می رود.

بالاترین نوع جراحی لیزیک با هدایت جبهه موج، که از محاسبات الگوریتم فوریه استفاده می کند، می تواند دید با کیفیت بسیار بالا یا کیفیت برتر در شب را در شرایط نوری مختلف ارائه دهد. روش لبخند استخراج عدسی با برش کوچک (SMILE) یک روش جدید بینایی لیزری است که در آن یک تکه بافت حک شده به صورت دستی از داخل قرنیه از طریق یک برش قرنیه ۲ تا ۳ میلی متری برداشته می شود. برای بیمارانی که مقدار بیشتری نزدیک بینی دارند، قطعه برداشته شده در مقایسه با یک اصلاح خفیف ضخیم تر و عمیق تر خواهد بود.

دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج | بهترین متخصص جراحی چشم کرج
دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج | بهترین متخصص جراحی چشم کرج

در حالی که برش روی قرنیه کوچکتر است، عمق تهاجم در قرنیه همانند لیزیک است و برای بیمارانی که خشکی چشم مزمن یا پاتولوژیک دارند نیز باید از آن اجتناب شود. بهبود بینایی SMILE طولانی تر از لیزیک است و حتی می تواند یک ماه یا بیشتر طول بکشد. SMILE در حال حاضر مورد تایید FDA برای درمان بین ۱.۰۰- تا ۸.۰۰ روز نزدیک بینی با حداکثر تا

-۳.۰۰D آستیگماتیسم، بنابراین هنوز راه حلی برای بیماران مبتلا به دور بینی/ پیرچشمی یا آستیگماتیسم مختلط نیست. همچنین قادر به انجام درمان سفارشی برای HOAهایی که دید در شب را تحت تاثیر قرار می دهند، نیست و تنها بر اساس تجویز عینک درمانی باقی می ماند. لنزهای کولامر قابل کاشت لنزهای کلامر قابل کاشت (ICL) راه حلی ایده آل برای بیماران با نسخه های بالا هستند که برای جراحی لیزر چشم مناسب نیستند. محدوده سنی تایید شده توسط FDA بین ۲۱ تا ۴۵ سال و محدوده درمانی تایید شده توسط FDA تا -۲۰.۰۰D در کوتاه‌بینی، تا +۱۲.۰۰D در بلندبینی و تا -۵.۰۰D در آستیگماتیسم است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مواردی که باید در نظر بگیرید تا تصمیم بگیرید که آیا این جراحی برای شما مناسب است.

اینستاگرام دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج کلیک کنید.

آیا من برای جراحی لیزیک چشم خیلی پیر هستم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول