لیزیک اشتباه شد؟ در اینجا چیزی است که شما می توانید انجام دهید

دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج | بهترین متخصص جراحی چشم کرج

لیزیک اشتباه شد؟ در اینجا چیزی است که شما می توانید انجام دهید

عمل فمتو لیزیک

از زمان تایید FDA در سال ۱۹۹۹، عمل لیزیک چشم به میلیون ها نفر کمک کرده است تا بینایی بهتری داشته باشند. بیمارانی که قبلاً احساس می کردند محکوم به بدتر شدن بینایی بودند، دوباره ۲۰/۲۰ را می دیدند. برخی از آنها حتی سایت خود را به بهتر از ۲۰/۲۰ ارتقا دادند.

در حالی که بیشتر بیماران امداد بسیار مورد نیاز را دریافت کردند، برخی با مشکل مواجه شدند. در پایان دهه ۹۰، میزان عمل هایی که در آن لیزیک اشتباه انجام شد، تقریباً ۵٪ بود. امروزه، به لطف ماشین آلات و اقدامات جراحی بهتر، این میزان کمتر از ۱٪ است.

با این حال، ۱٪ می تواند مانند یک عدد کوچک به نظر برسد تا زمانی که برای شما صدق کند. وقتی یکی از معدود بیماران بدشانس با نتیجه ضعیف هستید چه می کنید؟

دکتر مینا اوجانی  بهترین فوق تخصص شبکیه در کرج  و  جراح و متخصص چشم کرج را از اینجا بشناسید.

دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج | بهترین متخصص جراحی چشم کرج
دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج | بهترین متخصص جراحی چشم کرج

چگونه جراحی لیزیک چشم می تواند اشتباه باشد؟

در زیر هشت مورد از شایع ترین عارضه های لیزیک و آخرین راه های رفع آنها آورده شده است. خوشبختانه، جراحان ماهر اکنون می توانند عوارض نادر اما شدید عمل لیزیک را اصلاح کنند.

ابلیشن لیزری بدون مرکز

ما متوجه شدیم که این یکی از شایع‌ترین دلایل از دست دادن اصلاح لیزر یا “پسرفت” است. برخی از لیزرها در ردیابی چشم ها هنگام حرکت خوب نبودند و اصلاح لیزر خارج از مرکز انجام می شد. لایه شفاف سطح پوست یا اپیتلیوم، سپس شکل خود را برای جبران بی نظمی تغییر می دهد و سپس مشکلات بینایی از جمله تاری، دید دوگانه، دید ضعیف در شب، تابش خیره کننده و هاله رخ می دهد. این را می توان با بازسازی لیزر قرنیه با استفاده از فرسایش هدایت شده توپوگرافی یا WaveLight Contoura که تمرکز و مشکلات بینایی را برطرف می کند، ترمیم می شود. عمل فمتو لیزیک

خشکی چشم

پس از لیزیک، کاهش تولید اشک تا شش ماه منطقی است. برای کاهش ناراحتی بیمار، پزشکان معمولاً قطره های چشمی را توصیه می کنند. برای موارد شدید یا مداوم، می توان از روش دوم به نام انسداد نقطه ای استفاده کرد تا مجاری اشکی را مسدود کند و از خشک شدن بیشتر جلوگیری کند.

تصحیح نادرست

گاهی اوقات، جراح بافت قرنیه کافی را بر نمی دارد. در نتیجه، بینایی بیمار، حتی پس از یک دوره بهبود معقول، به طور کامل اصلاح نمی شود. وقتی این اتفاق می افتد، معمولاً در بیماران نزدیک بین است. برای تکمیل کامل اصلاح، ممکن است در عرض یک سال از اولین عمل لیزیک دیگری نیاز داشته باشید. این بدان معناست که شما در حال انجام یک عمل لیزیک دیگر هستید.

اصلاح بیش از حد و کرکتازی

مشکل برعکس نیز ممکن است رخ دهد. اصلاح بیش از حد زمانی است که بافت بیش از حد در طی لیزیک برداشته شود. به طور معمول می‌توان این مشکل را با بهبود برطرف کرد، اما در موارد خاص، می‌تواند باعث کرکتازی شود، نازک شدن قرنیه که قرنیه را ناپایدار و نامنظم می‌کند و مشکلات بینایی قابل‌توجهی دارد. این وضعیت به نوبه خود می تواند باعث برآمدگی قرنیه و اختلال در دید شود و اصلاح را پیچیده تر کند.

این به دلیل اندازه گیری نادرست توسط جراح یا فلپی است که به طور دقیق با ضخامت مناسب ساخته نشده است. درمانی که می تواند بینایی را بازیابی کند، فرسایش هدایت شده توپوگرافی همراه با پیوند متقاطع قرنیه است. این روش امکان بازیابی کامل بینایی و رفع مشکل را دارد. عمل فمتو لیزیک

دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج | بهترین متخصص جراحی چشم کرج
دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج | بهترین متخصص جراحی چشم کرج

هاله، تابش خیره کننده و دید دوگانه

همانطور که چشم ها پس از لیزیک بهبود می یابند، بیماران می توانند خیره کننده، هاله و دوبینی را تجربه کنند. این اثر معمولاً در عرض چند هفته یا کمتر از بین می رود. در این مدت، حساسیت به نور نیز می تواند مشکل ساز باشد. همه اینها عوارض جانبی معمول بهبودی هستند مگر اینکه ادامه پیدا کنند، در این صورت ممکن است نشانه یکی از عوارض دیگر از خشکی چشم درمان نشده تا آستیگماتیسم باقیمانده، فرسایش غیر متمرکز و کراتکتازی باشند.

آستیگماتیسم

جدای از برداشتن بیش از حد یا خیلی کم بافت قرنیه، جراحان می توانند بافت چشم را به طور ناموزون بردارند. اگر لیزر را به درستی روی چشم متمرکز نکنند، ممکن است این اشتباه رخ دهد. نتیجه می تواند آستیگماتیسم یا تاری کلی دید در هر فاصله باشد. اصلاح این عارضه مستلزم استفاده از تجهیزات لیزری نسل بعدی و پزشکی است که بتواند روشی مانند فرسایش قرنیه هدایت شده با توپوگرافی را انجام دهد. عمل فمتو لیزیک

عوارض فلپ

در طی یک عمل لیزیک معمولی، بخش بالایی قرنیه برش داده شده و با ظرافت تا می شود. این بخش به فلپ معروف است. یک عارضه غیر معمول اما شدید می تواند عفونت بافت فلپ پس از اتصال مجدد به قرنیه باشد. همچنین، حتی بدون عفونت، فلپ می تواند به طور غیر طبیعی دوباره رشد کند و چین و چروک های ریز قرنیه ایجاد کند که دید را تار می کند.

همانطور که در آستیگماتیسم، فرسایش هدایت شده با لیزر مدرن مانند Alcon Wavelight EX500 برای اصلاح این مشکل ضروری است. بی نظمی ها یا آسیب های رخ داده را می توان با بازسازی قرنیه لیزری با فرسایش هدایت شده توپوگرافی برای تغییر شکل قرنیه و رفع آسیب برطرف کرد.

رشد اپیتلیال

اپیتلیوم یک غشای شفاف است که چشم ما را می پوشاند. قرنیه در زیر آن قرار دارد. همانطور که فلپ قرنیه از لیزیک بهبود می یابد، اپیتلیوم می تواند به قرنیه رشد کند و مشکلات مشابهی را برای عوارض فلپ ایجاد کند. اصلاح نیاز به برداشتن اپیتلیوم با جراحی دارد. جای نگرانی نیست، بر خلاف قرنیه، غشای اپیتلیال بازسازی می شود.

کراتیت لایه‌ای منتشر (DLK) – التهاب قرنیه

پس از لیزیک، مقداری التهاب سالم است و باید ظرف چند هفته از بین برود. با این حال، اگر برای مدت طولانی ادامه پیدا کند یا بدتر شود، می تواند بینایی شما را مختل کند و در موارد شدید باعث از دست دادن بینایی شود. معمولاً این عارضه با استروئیدها یا آنتی بیوتیک ها قابل درمان است. در موارد شدید، جراح همچنین می‌تواند فلپ را دوباره باز کند و سلول‌های ملتهب را به صورت فیزیکی حذف کند. این یک مسئله بسیار غیر معمول است

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مواردی که باید در نظر بگیرید تا تصمیم بگیرید که آیا این جراحی برای شما مناسب است.

اینستاگرام دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج کلیک کنید.

لیزیک اشتباه شد؟ در اینجا چیزی است که شما می توانید انجام دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول