چه کسی باید به دلیل ابتلا به آب مروارید جراحی شود؟

جراحی آب مروارید

چه کسی باید به دلیل ابتلا به آب مروارید جراحی شود؟

جراحی آب مروارید

اگر به دلیل ابتلا به آب مروارید دید شما تار شود، پزشک ممکن است جراحی برای برداشتن عدسی چشم و جایگزینی آن با یک عدسی مصنوعی را پیشنهاد کند. این یک روش متداول و ایمن است و وقتی انجام شد، می توانید بهتر ببینید.

چه کسی باید جراحی شود؟

اگر آب مروارید دارید، همیشه به این معنی نیست که نیاز به جراحی دارید. حتی ممکن است متوجه هیچ تغییری در بینایی خود نشوید. برخی از افرادی که به این عارضه مبتلا هستند، اگر از عینک طبی استفاده کنند، از لنزهای ذره بین استفاده کنند یا به نور روشن تر تکیه کنند، به خوبی می بینند.

اما با رشد آب مروارید، می توانند علائم بیشتری ایجاد کنند. ممکن است دید تار یا تاری داشته باشید. هنگامی که با آب مروارید به چیزها از طریق چشم نگاه می کنید، ممکن است دوبینی داشته باشید. این مشکلات می تواند خواندن، کار با کامپیوتر و انجام هر کار دیگری که نیاز به بینایی واضح دارد را دشوار کند.

دکتر مینا اوجانی  بهترین فوق تخصص شبکیه در کرج ، فلوشیپ شبکیه و لیزر ، نفر اول آزمون فلوشیپ و فوق تخصص شبکیه از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای رتبه برتر بورد چشم پزشکی کشور و تخصص چشم از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای بسیاری از افتخارات دیگر می باشد که در جراحی آب مروارید چشم تجربه و سابقه ی درخشانی را رقم زده اند.

ممکن است دید در شب ضعیفی داشته باشید و رانندگی در هنگام تاریکی برایتان سخت تر شود. ممکن است به تابش خیره کننده چراغ های جلو حساس باشید. افراد مبتلا به آب مروارید پیشرفته حتی می توانند در بخش بینایی تست راننده مردود شوند.

آب مروارید می تواند شما را نسبت به تابش نور خورشید حساس تر کند. ممکن است هاله ای را در اطراف نورهای روشن ببینید. این می تواند شما را از حضور در فضای باز تا جایی که می خواهید باز دارد. همچنین انجام برخی از ورزش ها مانند اسکی یا گلف را سخت تر می کند.

اگر هر یک از این علائم را دارید، جراحی می تواند کمک کننده باشد.

گاهی ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید حتی اگر آب مروارید شما را آزار ندهد. اگر آب مروارید به اندازه کافی بزرگ باشد که داخل چشم را شلوغ کند، ممکن است پزشک شما آن را پیشنهاد کند، که می تواند منجر به افزایش فشار در چشم شود.

چگونه برای جراحی آب مروارید آماده شوم؟

یک یا دو هفته قبل از عمل، پزشک آزمایشاتی را برای اندازه گیری اندازه و شکل چشم شما انجام می دهد. به این ترتیب آنها می توانند بهترین لنز مصنوعی را برای شما انتخاب کنند.

آنها احتمالاً به شما خواهند گفت که ۱۲ ساعت قبل از جراحی چیزی نخورید یا ننوشید.

جراحی آب مروارید
جراحی آب مروارید

چه اتفاقی می افتد؟

شما برای این عمل بیدار خواهید بود، اما پزشک چشم شما را با دارو بی حس می کند، بنابراین دردی احساس نمی کنید. آنها همچنین ممکن است برای کمک به آرامش به شما دارویی بدهند.

عمل جراحی معمولاً کمتر از یک ساعت طول می کشد. جراح شما گاهی اوقات با کمک لیزر یک برش کوچک در جلوی چشم شما ایجاد می کند. از این طریق، آنها ابزار کوچکی را برای شکستن آب مروارید قرار می دهند و به آرامی آن را ساکشن می کنند.

سپس لنز جدیدی را که از پلاستیک، سیلیکون یا اکریلیک ساخته شده است، قرار می دهند و برش را می بندند.

نیازی نیست یک شب در بیمارستان بمانید، اما به کسی نیاز دارید که شما را به خانه برساند.

اگر آب مروارید در هر دو چشم دارید، احتمالاً دو عمل جراحی جداگانه، معمولاً با فاصله چند هفته، انجام خواهید داد. این به چشم اول فرصت بهبودی می دهد.

عوارض جانبی چه هستند؟

عوارض جانبی جراحی آب مروارید نادر است، اما مواردی که ممکن است رخ دهد عبارتند از:

عفونت یا تورم چشم
خون ریزی
جداشدگی شبکیه — شکستن لایه ای از بافت در پشت چشم شما که نور را حس می کند
افتادگی پلک
افزایش موقت فشار چشم ۱۲-۲۴ ساعت پس از جراحی.


پیشنهاد مطالعه: انواع لنزهای تماسی چشم چیست؟


بعد از جراحی

برای چند روز پس از جراحی، چشم شما ممکن است خارش یا درد داشته باشد. در طول این مدت، ممکن است کمی پارگی نیز داشته باشید و در نور شدید به سختی دیده شوید.

پزشک برای جلوگیری از عفونت به شما قطره چشمی می دهد. برای چند روز باید راحت باشید. رانندگی ممنوع خواهد بود و نباید خم شوید، وسایل سنگین بردارید یا به چشم خود فشار وارد کنید.

در هفته اول، پزشک احتمالاً به شما توصیه می کند هنگام خواب از محافظ چشم استفاده کنید. این از محل جراحی شما محافظت می کند تا چشم شما بتواند بهبود یابد. اگر درد دارید یا احساس می‌کنید که چشمتان آنطور که باید بهبود نمی‌یابد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

پس از ۸ هفته، چشم شما باید به طور کامل بهبود یابد. حدود ۹۰ درصد افراد بعد از جراحی آب مروارید بهتر می بینند. اما انتظار نداشته باشید که دید شما کامل باشد. ممکن است همچنان نیاز به استفاده از عینک یا کنتاکت داشته باشید.

اگر بعد از جراحی دید من ابری شود چه؟

گاهی اوقات پس از جراحی آب مروارید، ممکن است متوجه شوید که همه چیز دوباره کدر به نظر می رسد. این به این دلیل اتفاق می افتد که یک کپسول عدسی – بخشی از چشم شما که لنز مصنوعی جدید شما را در جای خود نگه می دارد – شروع به ضخیم شدن می کند.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر به صفحه درباره ما مراجعه نمایید.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام  و کسب اطلاعات بیشتر در مورد دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج کلیک کنید.

چه کسی باید به دلیل ابتلا به آب مروارید جراحی شود؟

4 دیدگاه برای “چه کسی باید به دلیل ابتلا به آب مروارید جراحی شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول