تفاوت لیزیک و لازک چیست؟

دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج | بهترین متخصص جراحی چشم کرج

تفاوت لیزیک و لازک چیست؟

تفاوت لیزیک و لازک

اگر شروع به فکر کردن در مورد انجام جراحی لیزر چشم کرده اید و اکنون در حال تحقیق با جزئیات بیشتری هستید، احتمالاً با برخی از اصطلاحات پزشکی موجود کمی گیج شده اید.

یکی از مواردی که می تواند بسیاری از افراد را گیج کند، تفاوت بین دو نوع لیزر درمانی چشم است که ما ارائه می دهیم – لیزیک و لازک.

ما شما را سرزنش نمی کنیم؛ آنها تقریباً یک کلمه هستند! در اینجا ما یک راهنمای کوتاه برای ارائه اصول اولیه لیزیک در مقابل لازک ارائه کرده ایم. البته، تیم های کلینیک ما می توانند شما را با جزئیات بیشتری از طریق روش ها راهنمایی کنند و مناسب ترین روش را برای شما توصیه کنند.

جراحی چشم با لیزر چیست؟

برای درک تفاوت بین این دو روش درمانی، ابتدا باید کمی با مفهوم جراحی لیزر چشم به طور کلی آشنا شوید.

اساساً، جراحی لیزر چشم به فرآیند تغییر شکل لایه شفاف چشم شما (معروف به قرنیه) با یک پرتو متمرکز نور معروف به لیزر اشاره دارد. اغلب به آن “جراحی” می گویند، هیچ برشی در آن وجود ندارد. آنچه شما واقعا دارید درمان لیزر چشم است.

دو روش درمان لیزر چشم وجود دارد: لیزیک و لازک. تفاوت اصلی بین آنها این است که چگونه قرنیه شما باز می شود تا لیزر عبور کند.

دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم کرج می باشند.

دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج | بهترین متخصص جراحی چشم کرج
دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج | بهترین متخصص جراحی چشم کرج

لیزیک چیست؟

لیزیک مخفف عبارت Laser-Assisted In-Situ Keratomileusis است. جراحی لیزیک چشم بیش از ۲۰ سال است که انجام می شود و در آن زمان به بهبود بینایی میلیون ها نفر کمک کرده است. باور کنید یا نه، این درمان آنقدر موثر در نظر گرفته می شود که ناسا حتی آن را برای استفاده در فضانوردان خود تأیید کرده است.

در طول درمان لیزیک، اولین لیزر یک فلپ محافظ بسیار نازک روی لایه شفاف چشم شما (قرنیه شما) ایجاد می کند. سپس این فلپ محافظ برداشته می شود و سپس از لیزر دوم برای اصلاح دید شما استفاده می شود. معمولا هر دو چشم در یک روز درمان می شوند.

روند بهبودی نسبتاً سریع است و شما باید بتوانید در عرض ۲۴ ساعت پس از درمان رانندگی کنید و به محل کار خود بازگردید. بسیاری از افراد متوجه بهبود فوری در بینایی خود می شوند، اما برای برخی دیگر، ممکن است چند هفته طول بکشد تا بینایی آنها به درستی ثابت شود.

لازک چیست؟

LASEK مخفف Laser Assisted Sub-Epithelial Keratectomy است. اگر قرنیه نازکی دارید یا شرایط پزشکی دارید که انجام جراحی لیزر چشم را دشوارتر می کند، لازک انتخاب بهتری است. در طی جراحی لازک چشم، تنها از یک لیزر برای اصلاح دید شما استفاده می شود، نه دو لیزری که در لیزیک استفاده می شود.

یک محلول الکلی روی سطح چشم قرار می گیرد و یک ورقه بسیار نازک اعمال می شود. این محلول الکلی لایه نازکی از سلول های سطح چشم شما به نام اپیتلیوم را شل می کند. سپس این سلول‌ها به ورقه می‌چسبند، و سپس به آرامی به کنار چشم شما منتقل می‌شود و به جراح شما اجازه می‌دهد به لایه قرنیه که توسط لیزر درمان می‌شود، دسترسی پیدا کند.

بهترین فوق تخصص شبکیه در کرج   را از اینجا بشناسید.

پس از اینکه لیزر قرنیه شما را تغییر داد، یک لنز تماسی محافظ ویژه روی چشم شما قرار می گیرد تا در زمان بهبودی، راحتی شما را افزایش دهد. این لنز به طور معمول پس از حدود چهار روز برداشته می شود. مانند لیزیک، هر دو چشم را می توان در یک روز درمان کرد. بسیاری از بیماران می توانند بهبودی فوری را در بینایی خود مشاهده کنند، اما ممکن است چند روز طول بکشد تا بینایی شما برطرف شود.

روند بهبودی پس از لازک ممکن است کمی بیشتر طول بکشد – معمولاً چند هفته. زمان بهبودی اندکی طولانی‌تر لازک، سازش کوچکی برای اصلاح دید طولانی مدت با جراحی لیزر چشم است – چیزی که در غیر این صورت نمی‌توانید از آن سود ببرید. در اینجا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد هزینه LASEK پیدا کنید.

اینستاگرام دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج کلیک کنید.

دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج | بهترین متخصص جراحی چشم کرج
دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج | بهترین متخصص جراحی چشم کرج

دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج | بهترین متخصص جراحی چشم کرج

فواید لیزیک:

سریع برای تکمیل.
زمان بهبودی سریع – معمولاً حدود ۲۴ ساعت تا یک هفته.
برای اکثریت افراد مناسب است.

فواید لازک:

می تواند بینایی افرادی را که قرنیه نازک تر دارند یا شرایط پزشکی از قبل موجود دارند اصلاح کند.
اگر سطح بالاتری از کوته بینی (نزدیک بینی) دارید، گزینه موثرتری است.
خطر خشکی چشم اندکی کمتر است.

بین این دو چه فرقی هست؟
پس تفاوت بین لیزیک و لازک چیست؟

تفاوت اصلی در نحوه باز شدن قرنیه برای دسترسی به لیزر است و مناسب ترین روش بستگی به ضخامت فعلی قرنیه شما دارد. بنابراین، انواع روش برای افراد مختلف مناسب است.

گاهی اوقات ویژگی های منحصر به فرد چشم شما می تواند شما را برای درمان لیزیک نامناسب کند – به عنوان مثال، اگر قرنیه نازکی دارید. اگر برای درمان لیزیک مناسب نیستید، ممکن است درمان لیزیک را به عنوان جایگزین توصیه کنید.

فقط یک متخصص پزشکی می تواند به شما بگوید که برای چه نوع جراحی لیزر چشم مناسب هستید. هر دو درمان دقیقاً همان کیفیت نتایج را ارائه می دهند و هر دو به اندازه یکدیگر مؤثر هستند.

اگر می‌خواهید بدانید برای چه نوع جراحی لیزری چشم مناسب‌تر هستید، لطفاً با ما تماس بگیرید یا مشاوره رایگان خود را در اینجا رزرو کنید. ما مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

تفاوت لیزیک و لازک چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول