آب مروارید چیست؟

آب مروارید ناحیه ای متراکم و ابری است که در عدسی چشم ایجاد می شود. آب مروارید زمانی شروع می شود که پروتئین های موجود در چشم توده هایی تشکیل می دهند که از ارسال تصاویر واضح به شبکیه توسط عدسی جلوگیری می کند. شبکیه با تبدیل نوری که از طریق عدسی می آید به سیگنال کار می کند. این سیگنال ها را به عصب بینایی می فرستد، که آنها را به مغز می برد.

به آرامی رشد می کند و در نهایت بینایی شما را مختل می کند. ممکن است در نهایت با آب مروارید در هر دو چشم مواجه شوید، اما معمولاً در یک زمان ایجاد نمی شوند. آب مروارید در افراد مسن شایع است. به گفته منبع معتبر موسسه ملی چشم، بیش از نیمی از مردم در ایالات متحده تا سن ۸۰ سالگی آب مروارید دارند یا تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته اند.

دکتر مینا اوجانی  بهترین فوق تخصص شبکیه در کرج ، می باشند که در جراحی آب مروارید سابقه درخشانی دارند.

علائم رایج آب مروارید عبارتند از:

• تاری دید
  • مشکل دیدن در شب
  • دیدن رنگ ها به صورت محو شده
  • افزایش حساسیت به تابش خیره کننده
  • هاله چراغ های اطراف
  • دوبینی در چشم آسیب دیده
  • نیاز به تغییر مکرر در عینک طبی

چه چیزی باعث آب مروارید می شود؟

چندین علت زمینه ای برای آب مروارید وجود دارد. این شامل:

تولید بیش از حد اکسیدان ها، که مولکول های اکسیژن هستند که به دلیل زندگی عادی روزانه از نظر شیمیایی تغییر کرده اند.
سیگار کشیدن.
اشعه ماوراء بنفش.
استفاده طولانی مدت از استروئیدها و سایر داروها.
برخی بیماری ها مانند دیابت.
ضربه.
پرتو درمانی.

جراحی آب مروارید

بیشتر بخوانید: چه کسی باید به دلیل ابتلا به آب مروارید جراحی شود؟

انواع آب مروارید

آب مروارید انواع مختلفی دارد. آنها بر اساس مکان و نحوه رشد آنها در چشم شما طبقه بندی می شوند.

1. آب مروارید هسته ای در وسط عدسی ایجاد می شود و باعث می شود که هسته یا مرکز آن زرد یا قهوه ای شود.
  2. آب مروارید قشری گوه ای شکل است و در اطراف لبه های هسته تشکیل می شود.
  3. آب مروارید کپسولی خلفی سریعتر از دو نوع دیگر ایجاد می شود و پشت عدسی را تحت تأثیر قرار می دهد.
  4. آب مروارید مادرزادی که در بدو تولد وجود دارد یا در سال اول کودک شکل می گیرد، کمتر از آب مروارید مربوط به سن است.
  5. آب مروارید ثانویه در اثر بیماری یا داروها ایجاد می شود. بیماری هایی که با ایجاد آب مروارید مرتبط هستند عبارتند از گلوکوم و دیابت. استفاده استروئید
  6. پردنیزون و سایر داروها گاهی اوقات می تواند منجر به آب مروارید شود.
  7. آب مروارید تروماتیک پس از آسیب به چشم ایجاد می شود، اما ممکن است چندین سال طول بکشد تا این اتفاق بیفتد.
  8. آب مروارید پرتویی ممکن است پس از انجام پرتودرمانی برای سرطان ایجاد شود.

عوامل خطر مرتبط با آب مروارید عبارتند از:

• سن بالاتر
  • مصرف سنگین الکل
  • آسیب های قبلی چشم
  • سابقه خانوادگی آب مروارید
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب
  • قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس و درمان سرطان

مشاهده صفحه اینستاگرام  دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج .

تشخیص آب مروارید

پزشک شما یک معاینه جامع چشم را برای بررسی آب مروارید و ارزیابی بینایی شما انجام می دهد. این شامل آزمایش نمودار چشمی برای بررسی بینایی شما در فواصل مختلف و تونومتری برای اندازه گیری فشار چشم شما خواهد بود.

رایج ترین تست تونومتری از یک پف بدون درد هوا برای صاف کردن قرنیه و آزمایش فشار چشم استفاده می کند. پزشک همچنین قطره هایی را در چشمان شما می ریزد تا مردمک چشم شما بزرگتر شود. این امر بررسی عصب بینایی و شبکیه در پشت چشم را برای آسیب دیدگی آسان تر می کند.

سایر آزمایش‌هایی که ممکن است پزشک شما انجام دهد شامل بررسی حساسیت شما به نور خیره کننده و درک شما از رنگ‌ها است.

درمان آب مروارید

اگر نمی توانید یا علاقه ای به جراحی ندارید، پزشک ممکن است بتواند به شما در مدیریت علائم کمک کند. آنها ممکن است عینک های قوی تر، عدسی های ذره بین یا عینک های آفتابی با پوشش ضد تابش نور را پیشنهاد کنند.

عمل جراحی

زمانی که آب مروارید مانع از انجام فعالیت های روزانه مانند مطالعه یا رانندگی می شود، جراحی توصیه می شود. همچنین زمانی انجام می شود که آب مروارید با درمان سایر مشکلات چشمی تداخل داشته باشد.

یکی از روش های جراحی که به نام فیکوامولسیفیکاسیون شناخته می شود، شامل استفاده از امواج اولتراسوند برای شکستن عدسی و برداشتن قطعات است.

جراحی خارج کپسولی شامل برداشتن قسمت کدر عدسی از طریق یک برش طولانی در قرنیه است. پس از جراحی، یک لنز مصنوعی داخل چشمی در جایی که لنز طبیعی قرار داشت قرار می گیرد.

جراحی برای برداشتن آب مروارید به طور کلی بسیار ایمن است و درصد موفقیت بالایی دارد. برخی از خطرات جراحی آب مروارید عبارتند از عفونت، خونریزی، جداشدگی شبکیه، اگرچه بروز همه این عوارض کمتر از ۱٪ است. اکثر افراد می توانند در همان روزی که عمل جراحی انجام می شود به خانه بروند.

چشم انداز آب مروارید

آب مروارید می تواند در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد کند و در صورت عدم درمان منجر به نابینایی شود. اگرچه برخی رشد نمی کنند، اما به خودی خود کوچکتر نمی شوند. طبق گفته موسسه ملی چشم، برداشتن آب مروارید با جراحی یک روش بسیار رایج است و تقریباً ۹۰ درصد منبع مورد اعتماد آن زمان بسیار مؤثر است.

برای تعیین وقت قبلی با ما تماس بگیرید.

بهترین-فوق-تخصص-شبکیه-در-کرج