شناورها پس از جراحی آب مروارید چه چیزهایی هستند؟

جراحی آب مروارید

شناورها پس از جراحی آب مروارید چه چیزهایی هستند؟

جراحی آب مروارید

مدت زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه

لنز بخشی از چشم شما است که نور را متمرکز می کند و به شما کمک می کند واضح ببینید. آب مروارید باعث می شود عدسی چشم شما کدر شود و دید را سخت تر می کند.

برای از بین بردن آب مروارید می توان از جراحی استفاده کرد. در طی این جراحی، پزشک عدسی کدر را برمی دارد و آن را با یک لنز مصنوعی جدید جایگزین می کند.

مانند هر نوع روشی، جراحی آب مروارید برخی از عوارض جانبی بالقوه دارد – یکی از آنها شناور است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شناورها، چرایی جراحی آب مروارید و نحوه درمان آنها به خواندن ادامه دهید.

دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم کرج ، فلوشیپ شبکیه و لیزر ، نفر اول آزمون فلوشیپ و فوق تخصص شبکیه از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای رتبه برتر بورد چشم پزشکی کشور و تخصص چشم از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای بسیاری از افتخارات دیگر می باشد که در جراحی آب مروارید چشم تجربه و سابقه ی درخشانی را رقم زده اند.

شناورها چیست؟

شناورها اشکال تیره ای هستند که در میدان دید شما حرکت می کنند یا شناور می شوند. آنها را می توان به روش های مختلفی توصیف کرد، مانند:

  • لکه ها
  • حباب ها
  • موها
  • رشته های
  • خطوط خمیده
  • وب ها

شناورها با چشمان شما حرکت می کنند، که نگاه مستقیم به آنها را کمی دشوار می کند. با این حال، هنگامی که حرکت چشمان خود را متوقف کنید، متوجه خواهید شد که شناورها همچنان در میدان دید شما حرکت می کنند.

اغلب اوقات، شناورها به دلیل تغییرات طبیعی مرتبط با افزایش سن که در چشم شما اتفاق می‌افتد، اتفاق می‌افتد.

جراحی آب مروارید
جراحی آب مروارید

بنابراین، آنها دقیقا چه هستند؟

چشم شما حاوی ماده ای ژل مانند به نام زجاجیه است. زجاجیه به حفظ شکل چشم شما کمک می کند. همچنین حاوی الیافی است که آن را به سطح شبکیه، قسمت پشتی چشم شما که نور را حس می کند، متصل می کند.

با افزایش سن، فیبرهای زجاجیه می توانند شروع به منقبض شدن (انقباض) کرده و از شبکیه دور شوند. آنها همچنین می توانند به هم بچسبند یا جمع شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، سایه ها روی شبکیه چشم شما ریخته می شود. این سایه ها به صورت شناور در نظر شما ظاهر می شوند.

چرا جراحی آب مروارید می تواند باعث ایجاد فلوتر شود؟

افرادی که جراحی آب مروارید انجام داده اند در معرض افزایش خطر ابتلا به فلوتر هستند. چند علت بالقوه فلوتر بعد از جراحی آب مروارید وجود دارد. بیایید آنها را در زیر بررسی کنیم.

شناورهای از قبل موجود

این احتمال وجود دارد که شناورها قبل از جراحی آب مروارید وجود داشته باشند. از آنجایی که جراحی آب مروارید به پاکسازی بینایی شما کمک می کند، ممکن است شناورهای موجود را بعد از عمل با وضوح بیشتری ببینید.

جداشدگی زجاجیه خلفی (PVD)

PVD فرآیندی است که در آن زجاجیه کوچک شده و از شبکیه دور می‌شود. این اغلب به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق می افتد و می تواند باعث ایجاد شناور شود.

جراحی آب مروارید شامل دستکاری چشم برای قرار دادن یک عدسی جدید است. این می تواند منجر به جابجایی زجاجیه شود و باعث PVD شود.

برخی از عوامل دیگر که ممکن است در ایجاد PVD ناشی از جراحی آب مروارید نقش داشته باشند عبارتند از:

  • تکنیک جراحی
  • عوارض حین جراحی
  • بیماری های چشمی از قبل موجود، مانند نزدیک بینی شدید
  • پارگی یا جداشدگی شبکیه

در موارد نادر، PVD ناشی از جراحی آب مروارید می تواند منجر به پارگی در شبکیه شود. اگر فیبرهای زجاجیه به کشیدن شبکیه در حین یا بعد از جراحی ادامه دهند، این اتفاق می‌افتد.

نیروی وارد شده به شبکیه می تواند باعث ایجاد پارگی شود. پارگی شبکیه می تواند به جدا شدن شبکیه تبدیل شود. هر دو بیماری می توانند منجر به از دست دادن بینایی در چشم آسیب دیده شوند. فلوترها می توانند نشانه ای از پارگی یا جدا شدن شبکیه باشند.

به غیر از آنچه در بالا به آن اشاره کردیم، شناورها می توانند دلایل دیگری نیز داشته باشند. برخی دیگر از علل بالقوه شناورها عبارتند از:

  • عفونت های چشم
  • آسیب چشم
  • خونریزی داخل چشم
  • یووئیت، التهاب بافت خاصی در چشم شما به نام uvea

علائم یک عارضه جانبی جدی پس از جراحی چیست؟

فلوترها می توانند نشانه ای از یک عارضه جانبی بالقوه جدی پس از جراحی آب مروارید، مانند پارگی یا جدا شدن شبکیه باشند. سایر علائم این شرایط عبارتند از:

جرقه های ناگهانی نور
یک پرده خاکستری که بخشی از میدان دید شما را مسدود می کند
سایه ای در دید محیطی (جانبی) شما

سایر علائم یک عارضه جانبی جدی پس از عمل جراحی آب مروارید عبارتند از:

درد چشمی که با دارو برطرف نمی شود
چشم های خیلی قرمز
هر نوع از دست دادن بینایی
اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را تجربه کردید، فوراً با چشم پزشک تماس بگیرید یا به اورژانس بروید.

جراحی آب مروارید
جراحی آب مروارید

پیشنهاد مطالعه: رتینوپاتی نارس چیست؟


فلوترها بعد از جراحی آب مروارید چگونه درمان می شوند؟

درمان فلوترها پس از جراحی آب مروارید به علت ایجاد آنها بستگی دارد. یک چشم پزشک از معاینه چشم گشاد شده برای کمک به تعیین اینکه چه چیزی ممکن است باعث شناور شدن شما شود استفاده می کند.

اگر فلوترها به طور طبیعی به دلیل پیری یا PVD اتفاق می‌افتند، معمولاً نیازی به درمان ندارند.

با این حال، اگر فلوترها به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی یا توانایی دید شما تأثیر می گذارد، چشم پزشک ممکن است روشی به نام ویترکتومی را پیشنهاد کند. این روش زجاجیه را از چشم شما خارج کرده و با سالین جایگزین می کند. اگر ویترکتومی برای درمان جداشدگی شبکیه انجام شود، ممکن است زجاجیه با هوا یا روغن جایگزین شود.

پارگی های کوچک شبکیه ممکن است با استفاده از لیزر یا پروب انجماد ترمیم شوند. با این حال، پارگی های بزرگ یا جداشدگی شبکیه باید با جراحی درمان شوند. در این مورد، چندین روش جراحی مختلف وجود دارد که ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

چشم انداز افرادی که شناور دارند چیست؟

چشم انداز شناورها به طور کلی خوب است. در برخی افراد، شناورها ممکن است طی چند هفته یا چند ماه از بین بروند. در موارد دیگر، ممکن است خود را با حضور شناورها وفق دهید و چندان متوجه آنها نشوید.

افرادی که دارای فلوترهای بسیار شدید هستند که بینایی و زندگی روزمره آنها را تحت تاثیر قرار می دهد ممکن است با ویترکتومی درمان شوند. با این حال، این روش خطرات و عوارض جانبی خاص خود را دارد، بنابراین حتماً ابتدا این موارد را با چشم پزشک در میان بگذارید.

پارگی یا جداشدگی شبکیه به طور بالقوه می تواند منجر به از دست دادن دائمی بینایی شود. با این حال، درمان با یک روش یا جراحی اغلب به خوبی جواب می دهد اگر این شرایط به موقع تشخیص داده شود و به آن رسیدگی شود.

غذای آماده

این امکان وجود دارد که پس از جراحی آب مروارید، شناورهای چشمی را تجربه کنید. چند دلیل بالقوه برای این وجود دارد.

از آنجایی که جراحی آب مروارید به بهبود میدان دید شما کمک می کند، ممکن است شناورهایی را که قبل از جراحی وجود داشته اند را با وضوح بیشتری ببینید. در موارد نادر، شناورها ممکن است نشانه یک بیماری جدی تر مانند پارگی یا جدا شدن شبکیه باشد.

فلوترها می توانند نشانه ای از یک عارضه جانبی بالقوه جدی جراحی باشند. اگر بعد از جراحی آب مروارید فلوتر دارید، فوراً با چشم پزشک تماس بگیرید. آنها می توانند معاینه چشم را برای کمک به تعیین علت انجام دهند.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر به صفحه درباره ما مراجعه نمایید.

مشاهده صفحه اینستاگرام  و کسب اطلاعات بیشتر در مورد دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج کلیک کنید.

شناورها پس از جراحی آب مروارید چه چیزهایی هستند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول