مدت زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

چشم صورتی چیست؟

چشم صورتی یا ورم ملتحمه باعث تورم و قرمزی در داخل پلک و قسمت سفید چشم شما می شود. چشم شما نیز ممکن است احساس خارش و درد داشته باشد.

چشم صورتی رایج است و برخی از انواع چشم صورتی به راحتی پخش می شوند. می‌توانید با شستن مرتب دست‌ها و استفاده نکردن از وسایلی مانند روبالشی، حوله یا لوازم آرایش از سرایت آن به افراد دیگر جلوگیری کنید.

برخی از انواع چشم صورتی به خودی خود بهتر می شوند. اگر مورد شما خفیف است، می‌توانید علائم خود را در خانه با استفاده از کمپرس سرد و قطره‌های چشمی که می‌توانید بدون نسخه مصرف کنید، کاهش دهید، یعنی بدون نسخه. سایر انواع چشم صورتی ممکن است نیاز به درمان توسط پزشک داشته باشند.

دکتر مینا اوجانی جراحی آب مروارید کرج ، فلوشیپ شبکیه و لیزر ، نفر اول آزمون فلوشیپ و فوق تخصص شبکیه از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای رتبه برتر بورد چشم پزشکی کشور و تخصص چشم از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای بسیاری از افتخارات دیگر می باشد که در درمان چشم صورتی تجربه و سابقه ی درخشانی را رقم زده اند.

چشم صورتی در نوزادان

چشم صورتی می تواند مشکلات جدی سلامتی برای نوزادان تازه متولد شده ایجاد کند. اگر کودک شما موارد زیر را دارد، اکنون با پزشک تماس بگیرید:

مایع (ترشح) غیرمعمولی که از چشم می آید.
پلک قرمز پف کرده.

علائم چشم صورتی چیست؟

شایع ترین علائم چشم صورتی عبارتند از:

چشم صورتی یا قرمز.
خارش یا سوزش چشم.
چشمان خیس.
مایع (ترشحات) سفید، زرد یا سبز از چشمان شما خارج می شود.
پوسته در امتداد پلک ها یا مژه های شما، که ممکن است چشمان شما را هنگام بیدار شدن باز نکند.

چشم صورتی نیز ممکن است باعث:

پلک های متورم.
احساسی مثل اینکه چیزی در چشم شما گیر کرده است.
حساسیت به نور روشن.
تاری دید.
یک توده جلوی گوش شما.
اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، ممکن است متوجه شوید که آنها احساس ناراحتی می کنند یا در جای خود نمی مانند.

آیا من در معرض خطر چشم صورتی هستم؟

هر کسی می تواند چشم صورتی داشته باشد. این یکی از شایع ترین مشکلات چشمی برای کودکان و بزرگسالان است.

اگر:

با شخص دیگری که چشم صورتی دارد در تماس باشید.
اخیراً یک عفونت تنفسی مانند سرفه یا سرماخوردگی داشته است.
از لنزهای تماسی استفاده کنید.
با چیزی که به آن حساسیت دارید در تماس باشید.
نوزادان تازه متولد شده نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به چشم صورتی هستند – و این می تواند بسیار جدی باشد.

چه چیزی باعث چشم صورتی می شود؟

بیشتر اوقات، چشم صورتی توسط ویروس یا باکتری ایجاد می شود. چشم صورتی ویروسی شایع ترین نوع است.

همچنین می توانید به دلیل آلرژی به چیزهایی مانند گرده یا خز حیوانات خانگی – یا از چیزهایی که می توانند چشمان شما را آزار دهند، مانند آب استخر با کلر، آلودگی هوا یا آرایش، به چشم صورتی مبتلا شوید.

تشخیص علت دقیق چشم صورتی دشوار است، زیرا علائم معمولاً یکسان هستند.

چگونه از گسترش چشم صورتی جلوگیری کنم؟

چشم صورتی ویروسی و باکتریایی به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود – اما می توانید اقداماتی را برای جلوگیری از انتشار چشم صورتی انجام دهید.

اگر در اطراف فردی هستید که چشم صورتی دارد:

دست های خود را اغلب با آب و صابون بشویید. اگر آب و صابون ندارید، می توانید از ضدعفونی کننده دست با الکل در آن استفاده کنید.
دستان خود را بعد از لمس فرد دارای چشم صورتی یا چیزی که آن شخص استفاده کرده است بشویید – برای مثال، اگر کمک کردید قطره چشمی در چشمان او ریخته شود یا ملحفه تخت او را در ماشین لباسشویی قرار دهید.
همیشه قبل از دست زدن به چشم دست های خود را بشویید.
وسایل شخصی را که فرد دارای چشم صورتی استفاده کرده است به اشتراک نگذارید – از جمله بالش، حوله، آرایش یا عینک.

پیشنهاد مطالعه: آنچه چشمان شما در مورد سلامتی شما می گویند

اگر چشم صورتی دارید:

دست های خود را اغلب با آب و صابون بشویید. پس از دست زدن به چشم یا استفاده از قطره های چشمی یا دارو در شستن آنها دقت بیشتری داشته باشید. اگر آب و صابون ندارید، می توانید از ضدعفونی کننده دست با الکل در آن استفاده کنید.
از دست زدن یا مالیدن چشمان خود خودداری کنید.
اگر ترشح دارید روزی ۲ یا ۳ بار دور چشم خود را بشویید. هر بار از یک دستمال تمیز و مرطوب یا یک توپ پنبه ای تازه استفاده کنید. قبل و بعد از شستن چشم حتما دست های خود را بشویید.
وسایل شخصی را با افراد دیگر به اشتراک نگذارید – از جمله بالش، حوله، آرایش یا عینک.
به طور مرتب عینک خود را تمیز کنید.
اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، دستورالعمل های چشم پزشک خود را برای تمیز کردن، نگهداری و تعویض آنها دنبال کنید.

همچنین می توانید اقداماتی را برای جلوگیری از ابتلای مجدد به چشم صورتی انجام دهید:

آرایشی که در زمانی که چشم صورتی داشتید را دور بریزید. این شامل آرایش چشم، آرایش صورت و برس یا اسفنج است.
محلول لنز تماسی، لنزهای تماسی و مواردی که در زمانی که چشم صورتی داشتید استفاده می‌کردید را دور بیندازید.
عینک و کیف خود را تمیز کنید.

چه زمانی برای چشم صورتی باید به پزشک مراجعه کنم؟

بیشتر موارد چشم صورتی به خودی خود بهبود می یابد. به پزشک مراجعه کنید اگر:

تو چشمت درد زیادی داری.
چشمت خیلی قرمزه.
متوجه می شوید که مقدار زیادی مخاط از چشمان شما خارج می شود.
دید شما تار است یا به نور حساس هستید – و وقتی ترشحات چشم خود را پاک می کنید بهتر نمی شود.
علائم شما پس از چند روز بهتر نمی شوند – یا بدتر می شوند.
شما یک وضعیت سلامتی دارید که سیستم ایمنی شما را ضعیف می کند، مانند سرطان یا .HIV
شما علائم چشم صورتی دارید و لباس های تماسی می پوشید یا اخیراً چشم خود را خراشیده اید.
پزشک به چشمان شما نگاه می کند و از شما سوالاتی می پرسد تا بفهمد علت سیاهی چشم شما چیست و بهترین راه را برای درمان آن تصمیم بگیرد.

درمان چشم صورتی چیست؟

چشم صورتی اغلب پس از ۷ تا ۱۰ روز به خودی خود بهبود می یابد. اما گاهی اوقات نیاز به درمان توسط پزشک دارید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر به صفحه درباره ما مراجعه نمایید.

مشاهده صفحه اینستاگرام  و کسب اطلاعات بیشتر در مورد دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج کلیک کنید.

علائم خطر چشم صورتی چیست؟

2 دیدگاه برای “علائم خطر چشم صورتی چیست؟