آیا تنبلی چشم ژنتیکی است؟

دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج

آیا تنبلی چشم ژنتیکی است؟

علل تنبلی چشم

تنبلی چشم ژنتیکی است؟

ژنتیک می تواند در ایجاد تنبلی چشم نقش داشته باشد. اگر سابقه خانوادگی آمبلیوپی (تنبلی چشم) وجود دارد، باید تا دو سالگی کودک خود با چشم پزشک مشورت کنید.
ژنتیک می تواند در ایجاد تنبلی چشم نقش داشته باشد. اگر سابقه خانوادگی آمبلیوپی (تنبلی چشم) وجود دارد، باید تا دو سالگی کودک خود با چشم پزشک مشورت کنید.
بله، ژنتیک می تواند در ایجاد تنبلی چشم نقش داشته باشد. در صورت داشتن سابقه خانوادگی آمبلیوپی (تنبلی چشم) بهتر است در دو سالگی به چشم پزشک مراجعه شود.

دکتر مینا اوجانی  بهترین فوق تخصص شبکیه در کرج  و  جراح و متخصص چشم کرج را از اینجا بشناسید.

از زمان تولد کودک تا تولد ۱۸ سالگی، مغز و چشم ها ارتباطات مهمی را تشکیل می دهند. شرایطی که بینایی یک یا هر دو چشم را مسدود یا کم‌نور می‌کند، می‌تواند این اتصالات را به تاخیر بیندازد.

این باعث می شود بینایی یک چشم نسبت به چشم دیگر تیره تر باشد. در نهایت مغز یاد می گیرد که از تصویر کم نور غافل شود و بینایی در چشم ضعیف از بین می رود.

تنبلی چشم چیست؟

تنبلی چشم یا آمبلیوپی وضعیتی است که در آن یک چشم به دلیل عدم هماهنگی بین مغز و چشم، بینایی ضعیفی دارد. تنبلی چشم عمدتا در کودکان رخ می دهد و باید زود درمان شود. با گذشت زمان، مغز از چشم قوی‌تر حمایت می‌کند که منجر به مشکلات بینایی دائمی می‌شود. آمبلیوپی از هر ۱۰۰ کودک سه نفر را مبتلا می کند.

دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج
دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج

علت تنبلی چشم چیست؟
برخی از شایع ترین علل تنبلی چشم:

عیوب انکساری:

در این حالت یک چشم نسبت به چشم دیگر تمرکز خوبی دارد. چشم دیگر ممکن است نزدیک بینی، دوربینی یا تاری دید (آستیگماتیسم) داشته باشد. این می تواند منجر به این شود که مغز چشم قوی تر را ترجیح دهد و در نهایت منجر به از دست دادن بینایی در چشم ضعیف تر شود.

استرابیسم (چشمک):

در این حالت چشم ها به صورت جفت با هم حرکت نمی کنند. یک چشم ممکن است به داخل و خارج بیفتد.
آب مروارید: این بیماری باعث کدر شدن عدسی چشم، تاری دید می شود. بیشتر در افراد مسن رخ می دهد، اما در برخی موارد، نوزادان و کودکان نیز ممکن است به آب مروارید مبتلا شوند.

اینستاگرام دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج کلیک کنید.

پتوز:

افتادگی پلک می تواند دید را مختل کند.

خانم دکتر مینا اوجانی  جراح و متخصص چشم کرج که در جراحی بیماری های چشمی تجارب فراوان دارند.

برخی از عواملی که خطر تنبلی چشم را افزایش می دهند عبارتند از:

تولد زودرس سابقه خانوادگی آمبلیوپی وزن کم هنگام تولد ناتوانی های رشدی چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ اگر در چند سال اول زندگی کودک متوجه این علائم شدید، با پزشک مشورت کنید: کج شدن سر چشم های سرگردان دوک زدن یا بستن یک چشم اگر سابقه خانوادگی تیرگی چشم، آب مروارید یا سایر بیماری های چشمی وجود داشته باشد، معاینه منظم چشم ضروری است.

در هنگام ارزیابی آمبلیوپی چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

چشم پزشک سابقه پزشکی، سابقه شخصی یا خانوادگی شما را بررسی می کند و همچنین علائم و نشانه های آمبلیوپی را جستجو می کند. پزشک بینایی و حرکت چشم را بررسی می کند. در مرحله بعد پزشک قطره چشمی را برای گشاد شدن مردمک ها می ریزد و معاینه کامل چشم ها را انجام می دهد. این به پزشک کمک می کند تا هرگونه ناهنجاری را بررسی کند. علل تنبلی چشم

دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج
دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج

آیا آمبلیوپی در صورت تشخیص زودهنگام قابل اصلاح است؟

بله، آمبلیوپی در صورت تشخیص زودهنگام با نتایج بهتری قابل اصلاح است. اصلاح آمبلیوپی باید هر چه زودتر برای جلوگیری از نابینایی دائمی شروع شود. اگر سابقه خانوادگی آمبلیوپی وجود دارد، مشورت منظم با چشم پزشک ضروری است.

بسته به علت، اصلاح ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اصلاح مشکلات بینایی مانند نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم. ممکن است پزشک برای کمک به تمرکز چشم، عینک تجویز کند. گذاشتن وصله چشم روی چشم قوی‌تر مغز را مجبور می‌کند از چشم ضعیف استفاده کند. این درمان ممکن است بینایی شما را در چند روز بهبود بخشد.

قطره چشمی آتروپین برای محو کردن چشم قوی و مغز مجبور به استفاده از چشم ضعیف می شود. این درمان جایگزین نیاز به چسب چشم می شود.

برای تعیین وقت مشاوره با ما تماس بگیرید یا به صورت آنلاین وقت بگیرید!

 

آیا تنبلی چشم ژنتیکی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول