خشکی چشم بعد از لیزیک چگونه درمان میشه؟

خشکی چشم بعد از لیزیک

خشکی چشم بعد از جراحی لیزیک از مواردی است که برای بیماران امکان دارد پیش بیاید.

چگونه لیزیک باعث خشکی چشم میشود؟

لیزیک باعث برش تعدادی از عصب های قرنیه می شود که حساسیت قرنیه را تا حدودی کاهش می دهد. ممکن است شما نیاز به روان سازی سطح چشم را احساس نکنید اما چشمان شما اشک های کمتری ایجاد مینماید که سبب خشکی چشم می گردد.

این مشکل  بعد از لیزیک می توانند باعث ناراحتی گردد و نتایج بینایی مطلوب کمتری حاصل گردد. به همین دلیل بسیاری از جراحان چشم توصیه می کنند که از قطره های روان ساز چشم یا سایر روش های درمانی برای کمک به حفظ رطوبت چشم استفاده گردد.

همچنین ممکن است حتی اگر علائم خشکی چشم را نداشته باشید به عنوان یک اقدام احتیاطی برای روانسازی سطح چشم قبل از عمل لیزیک روش های درمانی خاصی انجام گردد. در برخی موارد که خشکی چشم باعث نگرانی میگردد ، روش های تصحیح بینایی که شامل ایجاد فلپ نازک روی سطح چشم مانند PRK می شود، به جای LASIK توصیه گردد.

غربالگری چشم برای بیماران لیزیک

کیفیت و کمیت هر دو در درمان خشکی چشم عوامل عوامل مهمی هستند ، که می تواند بعد از عمل جراحی چشم تاثیر مهم باشند. از آنجایی در حال حاضر جراحان چشم معتقند نتایج لیزیک ممکن است بستگی به کنترل خشکی چشم داشته باشد، احتمالا پیش از انجام جراحی آزمایش و غربالگری خواهید شد.

آزمایش های مختلف برای تشخیص خشکی چشم عبارتند از:

• آزمون Schirmer نوار نازک کاغذی که برای اندازه گیری تولید اشک زیر پلک پایین قرار میگیرد.
• زمان شکستن اشک . قرار دادن مقدار کمی از رنگ بر روی سطح چشم برای نظارت بر اینکه چگونه اشک ها توزیع می شوند و زمانی که آنها روی سطح چشم تجزیه می گردند.
• تصویربرداری کراتومترها یا سایر ابزارهایی که بدون لمس کردن سطح چشم ، تصویر اشک را نشان می دهند.
• تست MMP-9 . برای انجام این یک آزمایش بدون درد ، پزشک یک نمونه کوچک از اشک را در عرض چند دقیقه از داخل چشم جمع آوری می کند. ، آیا می دانید که سطح بالایی از پروتئین در شما وجود دارد که می تواند به شما در مبارزه با خشکی چشم التهابی پس از لیزیک کمک کند.

در حالی که پزشک بیماررا به عنوان یک نامزد احتمالی برای روش لیزیک ارزیابی می کند، ممکن است جراح نیز نیاز به تعیین اینکه آیا شما شرایط زیر را که باعث ایجاد خشکی چشم میگردد را بررسی نماید .

بعد از جراحی لیزیک خطر ابتلا به خشکی چشم چه کسانی را تهدید میکند؟

تحقیقات در بیلور پزشکی کالج در هوستون نشان داده است خطر ابتلا به خشکی چشم بعد از جراحی لیزیک در افرادی که دارای درجه بالایی از میوپوئید هستند بیشتر میباشد. سایر علت های سندرم خشکی چشم قبل یا بعد از لیزیک عبارتند از:

بعد از جراحی لیزیک خطر ابتلا به خشکی چشم چه کسانی را تهدید میکند؟

• سن بالا ، به ویژه در زنان و یا در صورت یائسگی
• داروهای آلرژی (آنتی هیستامین ها)، برخی داروهای فشار خون و ضد افسردگی ها که می توانند رطوبت چشم را کاهش دهند.
• بیماری های خود ایمنی مانند سندرم Sjogren
• آب و هوای خشک یا محیط های غیر معمول مانند یک اتاق بسیار گرم و یا تهویه مطبوع.

خشکی چشم بعد از لیزیک

داشتن خشکی چشم قبل از جراحی LASIK احتمال ابتلا به خشکی چشم بعد از جراحی را افزایش میدهد . اما جراح قبل از درمان میزان شدت بیماری و امکان درمان موثر را بررسی خواهد نمود .

درمان خشکی چشم قبل و بعد از جراحی لیزیک

در صورت وجود خشکی چشم ، ممکن است جراح قبل از LASIK یا سایر روشها ، درمان را شروع نماید .همچنین ممکن است جراح قبل از عمل لیزیک ، حتی اگر تولید اشک به طور طبیعی باشد، چشم را خشک نگه دارد.

ممکن است به بیمار توصیه شود روغن زیتون یا روغن ماهی را چندین هفته قبل از عمل جراحی برای بهبود میزان اشک به صورت خوراکی مصرف نماید . همچنین ممکن است نیاز به استفاده از قطره های روان ساز چشم قبل و بعد از عمل لیزیک باشد.

همچنین ممکن است جراح قطره چشم (مانند Restasis) را برای کاهش التهاب و کمک به افزایش اشک توصیه نماید .سایر داروهای معمولی خشکی چشم عبارتند از: شاخه های پانچکتال که کانال های تخلیه اشک را برای افزایش رطوبت روی چشم و داروهای ضد التهابی مانند کورتیکواستروئیدها به عنوان قطره چشم تزریق می کنند.

پیشگیری از خشکی چشم بعد از جراحی لیزیک

هنگامی که جهت جراحی LASIK توسط پزشک ویریت می شوید ، راجع به علائم خشکی چشم مانند احساس یک جسم خارجی در چشم یا تحریک چشم با پزشک مشورت نمایید . حتی انقباض بیش از حد می تواند نشان دهنده خشکی چشم باشد .

مطالعات نشان می دهد مصرف مکمل های اسید چرب امگا ۳ و خوردن غذای حاوی این چربی های مانند ماهی قزل آلا می تواند به حفظ تولید اشک کمک نماید . همچنین نوشیدن مقدار زیادی آب می تواند در طول روز برای بدن مفید بوده و چشم نیز به طور کامل هیدراته شود.

همچنین با جراح در مورد امکان ابتلا به خشکی چشم مشورت نموده و در مورد مراحل درمان خشکی چشم و بازگرداندن میزان نرمال اشک چشم تا زمان بهبود کامل سوال نمایید .

توجه داشته باشید بسیاری از علائم خشکی چشم بعد از عمل جراحی انکساری نسبتا کم بوده و با گذشت زمان بهبود میابد . با این حال برخی از بیماران در جراحی لیزیک مشکلاتی جدی و مداوم با خشکی چشم خواهند داشت .

خشکی چشم بعد از لیزیک چگونه درمان میشه؟