مدت زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه

آب مروارید چیست؟

آب مروارید یک ناحیه کدر در عدسی چشم شما است. آب مروارید با افزایش سن بسیار شایع است. در واقع، بیش از نیمی از آمریکایی‌های ۸۰ ساله یا بالاتر، آب مروارید دارند یا برای خلاص شدن از شر آب مروارید تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند.

در ابتدا ممکن است متوجه نشوید که آب مروارید دارید. اما با گذشت زمان، آب مروارید می تواند دید شما را تار، مه آلود یا کم رنگ کند. ممکن است در خواندن یا انجام سایر فعالیت های روزمره مشکل داشته باشید.

خبر خوب این است که جراحی می تواند از شر آب مروارید خلاص شود. جراحی آب مروارید بی خطر است و مشکلات بینایی ناشی از آب مروارید را اصلاح می کند.

دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم کرج ، فلوشیپ شبکیه و لیزر ، نفر اول آزمون فلوشیپ و فوق تخصص شبکیه از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای رتبه برتر بورد چشم پزشکی کشور و تخصص چشم از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای بسیاری از افتخارات دیگر می باشد که در علائم آب مروارید چشم تجربه و سابقه ی درخشانی را رقم زده اند.

انواع آب مروارید چیست؟

بیشتر آب مرواریدها مربوط به سن هستند – به دلیل تغییرات طبیعی در چشمان شما با افزایش سن رخ می دهد. اما ممکن است به دلایل دیگری به آب مروارید مبتلا شوید – برای مثال، پس از آسیب دیدگی چشم یا پس از جراحی برای مشکل چشمی دیگر (مانند گلوکوم).

مهم نیست که چه نوع آب مروارید دارید، درمان همیشه جراحی است.

آیا می دانستید؟

شما می توانید آب مروارید را در یک چشم یا هر دو چشم داشته باشید – اما آنها نمی توانند از یک چشم به چشم دیگر سرایت کنند

در سن ۸۰ سالگی، اکثر افراد یا آب مروارید دارند یا عمل جراحی آب مروارید انجام داده اند

جراحی آب مروارید یکی از رایج ترین عمل ها در ایالات متحده است.

علائم آب مروارید چیست؟

ممکن است در ابتدا، زمانی که آب مروارید خفیف است، هیچ علامتی نداشته باشید. اما همانطور که آب مروارید رشد می کند، می تواند باعث ایجاد تغییراتی در بینایی شما شود. برای مثال، ممکن است متوجه شوید که:

دید شما ابری یا تار است.
رنگ ها محو به نظر می رسند.
در شب نمی توانید خوب ببینید.
لامپ ها، نور خورشید یا چراغ های جلو خیلی روشن به نظر می رسند.
یک هاله در اطراف چراغ ها می بینید.
دوبرابر می بینید (گاهی با بزرگتر شدن آب مروارید این مشکل از بین می رود).
شما باید نسخه عینک خود را اغلب تغییر دهید.
این علائم می تواند نشانه ای از سایر مشکلات چشمی نیز باشد. در صورت داشتن هر یک از این مشکلات حتما با چشم پزشک خود صحبت کنید.

با گذشت زمان، آب مروارید می تواند منجر به کاهش بینایی شود.

پیشنهاد مطالعه:  پینگکولا چیست؟

آیا من در معرض خطر آب مروارید هستم؟

با افزایش سن خطر ابتلا به آب مروارید افزایش می یابد. شما همچنین در معرض خطر بیشتری هستید اگر:

• مشکلات سلامتی خاصی مانند دیابت داشته باشید.
  • دود.
  • الکل زیاد بنوشید.
  • سابقه خانوادگی آب مروارید داشته باشید.
  • آسیب چشمی، جراحی چشم یا پرتودرمانی در قسمت بالای بدن خود داشته اید.
  • زمان زیادی را زیر نور خورشید گذرانده اند.

استروئیدها را مصرف کنید (داروهایی که برای درمان انواع مشکلات سلامتی مانند آرتریت و بثورات پوستی استفاده می شوند)

اگر نگران هستید که ممکن است در معرض خطر آب مروارید باشید، با پزشک خود صحبت کنید. بپرسید آیا کاری وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر انجام دهید.

چه چیزی باعث آب مروارید می شود؟

بیشتر آب مرواریدها به دلیل تغییرات طبیعی در چشمان شما با افزایش سن ایجاد می شوند.

وقتی جوان هستید، عدسی چشم شما شفاف است. در حدود ۴۰ سالگی، پروتئین‌های عدسی چشم شروع به تجزیه شدن و جمع شدن می‌کنند. این توده باعث ایجاد یک ناحیه ابری روی لنز شما می شود – یا آب مروارید. با گذشت زمان، آب مروارید شدیدتر می شود و عدسی چشم را بیشتر کدر می کند.

چگونه می توانم از آب مروارید جلوگیری کنم؟

شما می توانید برای محافظت از چشمان خود و به تاخیر انداختن آب مروارید اقدامات لازم را انجام دهید.

از عینک آفتابی و کلاه لبه دار استفاده کنید تا جلوی نور خورشید را بگیرید.
ترک سیگار. اگر آماده ترک کار هستید.
غذای سالم بخور. مقدار زیادی میوه و سبزیجات بخورید – به خصوص سبزی های تیره و برگ دار مانند اسفناج، کلم پیچ و سبزی جات.
یک معاینه گشاد شدن چشم انجام دهید. اگر ۶۰ سال یا بیشتر دارید، حداقل هر ۲ سال یک بار معاینه اتساع چشم انجام دهید.

علائم آب مروارید

چشم پزشک من چگونه آب مروارید را بررسی می کند؟

چشم پزشک می تواند آب مروارید را به عنوان بخشی از معاینه اتساع چشم بررسی کند. معاینه ساده و بدون درد است – پزشک مقداری قطره چشمی به شما می‌دهد تا مردمک چشمتان را گشاد (گشاد) کند و سپس چشمانتان را از نظر آب مروارید و سایر مشکلات چشمی بررسی کند.

درمان آب مروارید چیست؟

جراحی تنها راه برای خلاص شدن از شر آب مروارید است، اما ممکن است نیازی به جراحی فوری نداشته باشید.

درمان خانگی. در اوایل، ممکن است بتوانید تغییرات کوچکی برای مدیریت آب مروارید خود ایجاد کنید. شما می توانید کارهایی مانند:

در خانه یا محل کار از نورهای روشن تر استفاده کنید.
از عینک آفتابی ضد تابش نور استفاده کنید.
برای مطالعه و سایر فعالیت ها از لنزهای ذره بین استفاده کنید.

عینک یا کنتاکت جدید. یک نسخه جدید برای عینک یا لنزهای تماسی می تواند به شما کمک کند که در مراحل اولیه آب مروارید بهتر ببینید.

عمل جراحی. در صورتی که آب مروارید در فعالیت های روزمره مانند خواندن، رانندگی یا تماشای تلویزیون مانع شود، پزشک ممکن است جراحی را پیشنهاد دهد. در طی جراحی آب مروارید، پزشک عدسی کدر را برمی دارد و آن را با یک لنز مصنوعی جدید (که به آن لنز داخل چشمی یا IOL نیز می گویند) جایگزین می کند. این جراحی بسیار ایمن است و از هر ۱۰ نفری که آن را انجام می دهند، ۹ نفر بعد از آن بهتر می بینند.

در مورد گزینه های خود با پزشک خود صحبت کنید. اکثر مردم نیازی به عجله در جراحی ندارند. انتظار برای انجام جراحی معمولاً به چشم شما آسیب نمی رساند یا بعداً جراحی را دشوارتر نمی کند. این نکات را به خاطر بسپارید:

اگر آب مروارید مانع فعالیت های روزمره شما شده است، به پزشک خود اطلاع دهید.
برای معاینات منظم به پزشک مراجعه کنید.
از پزشک خود در مورد مزایا و خطرات جراحی آب مروارید سوال کنید.
اعضای خانواده را تشویق کنید که از نظر آب مروارید معاینه شوند، زیرا آنها می توانند در خانواده ها اجرا شوند.

آخرین تحقیقات در مورد آب مروارید چیست؟

دانشمندان در حال مطالعه این هستند که چه چیزی باعث آب مروارید می شود و چگونه می توانیم زودتر آنها را پیدا کنیم و بهتر با آنها درمان کنیم. NEI همچنین تحقیقات در مورد گزینه های درمانی جدید را تامین می کند.

دکتر مینا اوجانی  چشم پزشک کرج ، فلوشیپ شبکیه و لیزر ، نفر اول آزمون فلوشیپ و فوق تخصص شبکیه از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای رتبه برتر بورد چشم پزشکی کشور و تخصص چشم از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای بسیاری از افتخارات دیگر می باشد که در علائم آب مروارید چشم تجربه و سابقه ی درخشانی را رقم زده اند.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر به صفحه درباره ما مراجعه نمایید.

مشاهده صفحه اینستاگرام  و کسب اطلاعات بیشتر در مورد دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج کلیک کنید.

علائم آب مروارید چه مواردی است؟

2 دیدگاه برای “علائم آب مروارید چه مواردی است؟