برخی از انواع لنزهای چشمی موجود کدام اند؟

انواع لنزهای چشمی

برخی از انواع لنزهای چشمی موجود کدام اند؟

انواع لنزهای چشمی

 

برخی از انواع لنزهای موجود عبارتند از:

تک کانونی با فوکوس ثابت

این نوع لنز دارای قدرت فوکوس واحد برای دید از راه دور است. مطالعه عموماً مستلزم استفاده از عینک مطالعه است.

تک کانونی سازگار با فوکوس.

اگرچه این لنزها فقط یک قدرت فوکوس دارند، اما می توانند به حرکات ماهیچه چشم پاسخ دهند و تمرکز را به اجسام دور یا نزدیک تغییر دهند.

چند کانونی.

این لنزها مشابه عینک هایی با لنزهای دو کانونی یا پیشرونده هستند. نقاط مختلف لنز قدرت فوکوس متفاوتی دارند که امکان دید نزدیک، متوسط و دور را فراهم می کند. اصلاح آستیگماتیسم (توریک).

اگر آستیگماتیسم قابل توجهی دارید، لنز توریک می تواند به اصلاح دید شما کمک کند.

در مورد مزایا و خطرات انواع مختلف IOL با جراح چشم خود صحبت کنید تا مشخص شود چه چیزی برای شما بهتر است.

در طول روش دو مورد از مراحل جراحی آب مروارید:

جراحی آب مروارید، معمولاً یک عمل سرپایی، یک ساعت یا کمتر طول می کشد تا انجام شود. ابتدا پزشک قطره هایی را در چشم شما قرار می دهد تا مردمک چشم شما گشاد شود.

برای بی‌حس کردن ناحیه، بی‌حس‌کننده‌های موضعی دریافت می‌کنید، و ممکن است به شما یک آرام‌بخش برای کمک به آرامش شما داده شود. اگر به شما داروی آرام بخش داده شود، ممکن است در حین جراحی بیدار بمانید، اما گیج باشید.

در طی جراحی آب مروارید، عدسی کدر برداشته می شود و معمولاً یک لنز مصنوعی شفاف کاشته می شود. اما در برخی موارد، آب مروارید ممکن است بدون کاشت عدسی مصنوعی برداشته شود.

انواع لنزهای چشمی
انواع لنزهای چشمی

 

روش های جراحی که برای از بین بردن آب مروارید استفاده می شود عبارتند از:

استفاده از پروب اولتراسوند برای شکستن لنز برای برداشتن.

در طی روشی به نام فیکوامولسیفیکاسیون (فک و مولسیح فیه کی شان)، جراح شما یک برش کوچک در جلوی چشم شما (قرنیه) ایجاد می کند و یک کاوشگر نازک به اندازه یک سوزن را در ماده عدسی که محل آب مروارید است وارد می کند. شکل گرفته است. سپس جراح شما از پروب که امواج اولتراسوند را منتقل می کند، برای شکستن (امولسیون کردن) آب مروارید و مکش قطعات استفاده می کند.

قسمت پشتی لنز شما (کپسول لنز) دست نخورده باقی مانده است تا به عنوان مکانی برای استراحت لنز مصنوعی باشد.

ممکن است در پایان عمل برای بستن برش کوچک قرنیه از بخیه استفاده شود. ایجاد یک برش در چشم و برداشتن عدسی به صورت یک تکه. روشی که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد به نام استخراج آب مروارید خارج کپسولی، نیاز به برش بزرگتری نسبت به فیکوامولسیفیکاسیون دارد.

از طریق این برش بزرگتر، جراح شما از ابزارهای جراحی برای برداشتن کپسول جلویی لنز و عدسی کدر شامل آب مروارید استفاده می کند. کپسول پشتی لنز شما در جای خود رها می شود تا به عنوان مکانی برای استراحت لنز مصنوعی عمل کند.

این روش ممکن است در صورت داشتن عوارض چشمی خاصی انجام شود. با برش بزرگتر، بخیه لازم است.

دکتر مینا اوجانی  بهترین فوق تخصص شبکیه در کرج می باشند.

هنگامی که آب مروارید توسط فیکوامولسیفیکاسیون یا استخراج خارج کپسولی برداشته شد، لنز مصنوعی در کپسول خالی لنز کاشته می شود.

بعد از عمل

پس از جراحی آب مروارید، انتظار داشته باشید که بینایی شما ظرف چند روز بهبود یابد. ممکن است در ابتدا با بهبود و تنظیم چشم، دید شما تار شود.

ممکن است رنگ‌ها بعد از جراحی شما روشن‌تر به نظر برسند، زیرا شما از طریق یک لنز جدید و شفاف نگاه می‌کنید. آب مروارید معمولاً قبل از جراحی به رنگ زرد یا قهوه ای است و ظاهر رنگ ها را از بین می برد.

معمولاً یک یا دو روز پس از جراحی، هفته بعد و سپس دوباره پس از حدود یک ماه برای نظارت بر بهبودی به چشم پزشک مراجعه خواهید کرد.

احساس خارش و ناراحتی خفیف تا چند روز پس از جراحی طبیعی است. از مالیدن یا فشار دادن به چشم خودداری کنید.


در مورد جراحی شبکیه بخوانید.


انواع لنزهای چشمی
انواع لنزهای چشمی

ممکن است پزشک از شما بخواهد که در روز جراحی از چسب چشم یا محافظ محافظ استفاده کنید. همچنین ممکن است پزشک استفاده از چسب چشم را برای چند روز پس از جراحی و سپر محافظ هنگام خواب در دوره نقاهت را توصیه کند.

پزشک ممکن است برای جلوگیری از عفونت، کاهش التهاب و کنترل فشار چشم، قطره چشم یا سایر داروها را تجویز کند. گاهی اوقات، این داروها را می توان در زمان جراحی به چشم تزریق کرد.

پس از چند روز، بیشتر ناراحتی باید از بین برود. اغلب، بهبودی کامل در عرض هشت هفته اتفاق می افتد.

به اینستاگرام ما سر بزنید و نمونه کارهای ما را مشاهده کنید.

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • از دست دادن بینایی.
  • دردی که با وجود استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه ادامه دارد.
  • افزایش قرمزی چشم.
  • تورم پلک.
  • نور چشمک می زند یا چندین لکه جدید (شناور) جلوی چشم شما.

اکثر افراد حداقل در برخی مواقع بعد از جراحی آب مروارید به عینک نیاز دارند. پزشک به شما اطلاع می دهد که چه زمانی چشمان شما به اندازه کافی بهبود یافته است تا بتوانید نسخه نهایی عینک را دریافت کنید. این معمولا بین یک تا سه ماه پس از جراحی است.

اگر آب مروارید در هر دو چشم دارید، پزشک معمولاً پس از بهبود چشم اول، عمل جراحی دوم را برنامه ریزی می کند.

نتایج

جراحی آب مروارید با موفقیت بینایی را در اکثر افرادی که این روش را انجام می دهند بازیابی می کند.

افرادی که جراحی آب مروارید انجام داده اند ممکن است دچار آب مروارید ثانویه شوند. اصطلاح پزشکی برای این عارضه رایج به عنوان کدورت کپسول خلفی (PCO) شناخته می شود. این زمانی اتفاق می‌افتد که پشت کپسول لنز – بخشی از لنز که در طول جراحی برداشته نشده و اکنون از کاشت لنز پشتیبانی می‌کند – کدر شده و دید شما را مختل می‌کند.

PCO با یک روش سرپایی بدون درد و پنج دقیقه ای به نام کپسولوتومی لیزر ایتریوم-آلومینیوم-گارنت (YAG) درمان می شود. در کپسولوتومی لیزر YAG، از پرتو لیزر برای ایجاد یک سوراخ کوچک در کپسول ابری استفاده می‌شود تا مسیر روشنی را فراهم کند که نور از آن عبور کند.

بعد از عمل، معمولاً حدود یک ساعت در مطب دکتر می‌مانید تا مطمئن شوید فشار چشم‌تان بالا نمی‌رود. سایر عوارض نادر است اما می تواند شامل افزایش فشار چشم و جدا شدن شبکیه باشد.

 

بهترین-فوق-تخصص-شبکیه-در-کرج

 

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر به صفحه درباره ما مراجعه نمایید.

برخی از انواع لنزهای چشمی موجود کدام اند؟

یک نظر برای “برخی از انواع لنزهای چشمی موجود کدام اند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول