رتینوپاتی نارس (ROP) چیست؟

چشمان نوزاد نارس

رتینوپاتی نارس (ROP) چیست؟

چشمان نوزاد نارس

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

رتینوپاتی نارس (ROP) چیست؟

رتینوپاتی نارس (ROP) بیماری است که در نوزادان نارس رخ می دهد. نوزادان با وزن کمتر از ۱۷۰۰ گرم در هنگام تولد یا آنهایی که قبل از هفته ۳۵ بارداری به دنیا آمده اند، در معرض بالاترین خطر ابتلا به ROP هستند.

دید کودک شما به شبکیه چشم کودک بستگی دارد. یک لایه شبکیه زودرس بیشتر در معرض عواملی قرار می گیرد که می تواند به بیماری به نام ROP کمک کند. شبکیه زودرس ممکن است عروق خونی غیرطبیعی ایجاد کند که می تواند باعث خونریزی در داخل چشم و همچنین جدا شدن شبکیه شود. در صورت توسعه و پیشرفت، ROP می تواند منجر به کم بینایی و حتی نابینایی شود. اگر در زمان حیاتی تشخیص داده نشود و درمان نشود، می تواند باعث کاهش دید غیرقابل برگشت یا حتی کوری شود.

چگونه می توانید به تشخیص ROP در نوزاد نارس خود کمک کنید؟

یک متخصص شبکیه چشم یا یک چشم پزشک کودکان یا یک جراح چشم آموزش دیده می تواند با معاینه دقیق چشم های نوزاد نارس شما ROP را تشخیص دهد. این آزمایش در داخل واحد نوزادان یا بیمارستان و طی ویزیت متخصص شبکیه چشم یا چشم پزشک کودکان انجام می شود. مردمک چشم با استفاده از قطره گشاد می شود و شبکیه با چشمی غیر مستقیم از نظر علائم ROP معاینه می شود.

دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم کرج ، فلوشیپ شبکیه و لیزر ، نفر اول آزمون فلوشیپ و فوق تخصص شبکیه از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای رتبه برتر بورد چشم پزشکی کشور و تخصص چشم از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای بسیاری از افتخارات دیگر می باشد که در چشمان نوزاد نارس چشم تجربه و سابقه ی درخشانی را رقم زده اند.

رتینوپاتی دیابتی
رتینوپاتی دیابتی

پیشنهاد مطالعه: جراحی لازک و اسمایل چشم کرج


آیا همه نوزادان نارس باید از نظر ROP معاینه شوند؟

بله، همه نوزادان نارس باید در اسرع وقت از نظر ROP معاینه شوند.

درمان ROP چیست؟

ROP بهترین درمان با اشعه لیزر است که می تواند در بیمارستان نوزادان شما با کمک متخصص اطفال و تیم او انجام شود. این درمان به توقف رشد بیشتر عروق غیرطبیعی کمک می کند و در نتیجه از عوارض جلوگیری می کند.

ROP یک بیماری بسیار سریع است و فاصله زمانی بین تشخیص زودهنگام و عوارض فقط ۲-۳ هفته است. ROP باید به محض رسیدن به مرحله بحرانی به نام Threshold ROP درمان شود. در صورت عدم درمان پس از این، ۵۰ درصد خطر از دست دادن بینایی بیشتر است.

درمان در اکثر موارد موفقیت آمیز است. فقط در برخی موارد نادر، دیر تشخیص داده شده یا پیچیده، شبکیه ممکن است دچار عوارض بیشتری شود. سپس ممکن است به درمان‌های پیشرفته‌ای مانند Injection Anti-VEGF یا Vitrectomy نیاز داشته باشند.

چه زمانی باید چشم نارس من معاینه شود؟

استراتژی “روز ۳۰” را دنبال کنید. معاینه چشم باید قبل از ۳۰ روز زندگی یک نوزاد نارس، در اولین فرصت، کامل شود. این یک معاینه ساده است که در بیمارستان بدون ایجاد ناراحتی برای کودک شما انجام می شود. ROP می تواند به سرعت و به طور جدی تنها در ۲-۳ هفته پیشرفت کند. بنابراین ممکن است نیاز به ۲-۳ چکاپ در آن دوره داشته باشد.

برنامه پس از درمان یا پیگیری بعد از معاینه برای نوزاد نارس چیست؟

اگر به موقع درمان شود، اکثر کودکان هیچ عارضه ای را تجربه نمی کنند. با این حال، همه نوزادان نارس نیاز به معاینه سالانه چشم توسط چشم پزشک کودکان دارند. همه نوزادانی که ROP ایجاد کرده‌اند، برخی از بیماری‌های چشمی دیگر نیز خواهند داشت.

آنها ممکن است به درمان عینک، تنبلی چشم، چشم های متقاطع یا حتی آب مروارید، گلوکوم و جداشدگی شبکیه نیاز داشته باشند. این دوباره نشان دهنده معاینه سالانه چشم توسط چشم پزشک اطفال تا حداقل ۱۵ سالگی است.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر به صفحه درباره ما مراجعه نمایید.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام  و کسب اطلاعات بیشتر در مورد دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج کلیک کنید.

 

رتینوپاتی نارس (ROP) چیست؟

یک نظر برای “رتینوپاتی نارس (ROP) چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول