مشکلات رایج چشم

زخم قرنیه

زخم قرنیه یک بیماری شایع چشمی است.
زخم قرنیه یک بیماری شایع چشمی است. این به دهانه کوچک (زخم) در قسمت جلوی چشم، معمولاً به دنبال عفونت اشاره دارد. باکتری ها، ویروس ها یا قارچ ها می توانند باعث ایجاد زخم قرنیه شوند.

افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به زخم قرنیه هستند. این به این دلیل است که عوامل عفونی ممکن است در پشت یک لنز به دام بیفتند. افرادی که کمبود ویتامین A دارند به ویژه در برابر زخم قرنیه آسیب پذیر هستند.

دکتر مینا اوجانی  بهترین فوق تخصص شبکیه در کرج  و  جراح و متخصص چشم کرج را از اینجا بشناسید.

علائم زخم قرنیه عبارتند از:

• درد،
  • قرمزی شدید،
  • احساس می کنید که چشم خراشیده شده یا چیزی در چشم است،
  • حساسیت به نور و
  • تاری دید.

اگر مشکوک به زخم قرنیه هستید یا علائم زخم قرنیه را دارید و از لنزهای تماسی استفاده می کنید، فوراً به چشم پزشک خود مراجعه کنید. آنتی بیوتیک های با قدرت بالا و داروهای ضد درد درمان این بیماری هستند.

رتینوپاتی دیابتی

افراد مبتلا به دیابت اغلب با رگ های خونی در سراسر بدن خود مشکل دارند و چشم نیز از این قاعده مستثنی نیست. دیابت می تواند با عوارضی مانند رتینوپاتی دیابتی همراه باشد. این مشکل چشمی بر رگ های خونی پشت چشم، روی شبکیه تاثیر می گذارد.

دو نوع رتینوپاتی دیابتی وجود دارد:

رتینوپاتی غیر پرولیفراتیو، نوع کمتر شدیدی که در آن ممکن است خونریزی در شبکیه و نشت خون یا سرم وجود داشته باشد که باعث ایجاد “شبکیه مرطوب” می شود.
رتینوپاتی پرولیفراتیو، نوع شدیدتری که در آن عروق خونی غیرطبیعی جدید روی شبکیه رشد می کنند. این عروق ممکن است به داخل زجاجیه (ژله شفاف در مرکز چشم) خونریزی کنند و باعث مشکلات بینایی شوند.

درمان شامل جراحی لیزر است اما آسیب ممکن است دائمی باشد. بهترین راه برای پیشگیری از رتینوپاتی دیابتی، کنترل دقیق گلوکز و شیوه زندگی سالم (کاهش وزن، محدودیت های غذایی و ورزش) است.

دیابت و خشکی چشم

مطالعات متعدد ارتباط بین دیابت و خشکی چشم را نشان داده اند. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که هر چه سطح قند خون شما بالاتر رود، احتمال خشکی چشم شما بیشتر می شود. این عارضه چشمی عمدتاً با قطره های چشمی، انسداد مجاری اشک یا دارویی که میزان اشک چشم شما را افزایش می دهد، درمان می شود.

خانم دکتر مینا اوجانی  جراح و متخصص چشم کرج که در جراحی بیماری های چشمی تجارب فراوان دارند.

دکتر مینا اوجانی | جراح و متخصص چشم کرج

چشم های متقاطع (استرابیسم)

چشم های ضربدری (استرابیسم) یک مشکل چشمی است که شامل ناهماهنگی چشم ها می شود.
چشم های ضربدری (استرابیسم) یک مشکل چشمی است که شامل ناهماهنگی چشم ها می شود. به عبارت دیگر، چشمان شما به همان جهتی که باید نگاه نمی کنند. یک چشم ممکن است متفاوت از دیگری ردیابی کند و باعث ایجاد ظاهری از هم گسیخته شود. مشکلات رایج چشم

کودکان خردسالی که با این اختلال متولد می شوند ممکن است دچار کاهش بینایی در یک چشم شوند (آمبلیوپی، همچنین به عنوان “تنبلی چشم” شناخته می شود). درمان استرابیسم شامل استفاده از چسب چشم بر روی چشم قوی تر، تمرینات چشمی و احتمالاً جراحی است.

شناورها

فلوترها در اثر تغییرات پیری در ژله زجاجیه چشم ایجاد می شوند. آنها یک پیامد رایج پیری هستند. اگر چندین شناور یا شناورهای همراه با درد دارید، توسط چشم پزشک معاینه شوید. به طور کلی شناورها باعث کوری نمی شوند و اکثرا بی ضرر هستند. هیچ درمان قطعی برای شناورها وجود ندارد، زیرا اکثر آنها با گذشت زمان محو می شوند یا کمتر قابل توجه می شوند.

دوربینی (دوربینی)

دوربینی (دوربینی) مشکل در تمرکز بر روی اشیاء نزدیک است.
دوربینی (دوربینی) مشکل در تمرکز بر روی اشیاء نزدیک است. بسیار شایع است و با افزایش سن بروز آن افزایش می یابد. علت آن یک قرنیه غیرطبیعی تخت است که اجازه نمی دهد نور به شدت روی شبکیه متمرکز شود. ممکن است از عینک، لنزهای تماسی یا جراحی برای اصلاح دوربینی استفاده شود.

نزدیک بینی (نزدیک بینی)

نزدیک بینی (نزدیک بینی) توانایی دیدن اجسام نزدیک به وضوح بیشتر از اجسام دور است که در این عکس نشان داده شده است.

نزدیک بینی (نزدیک بینی) باعث می شود افراد قادر به دیدن اجسام دور نباشند، اگرچه می توانند اشیاء نزدیک را به وضوح ببینند. علت آن انحنای بیش از حد قرنیه است که در نتیجه تمرکز روی شبکیه مشکل ایجاد می کند. نزدیک بینی بسیار شایع است و به راحتی با عینک، لنز تماسی یا جراحی اصلاح می شود.

اینستاگرام دکتر مینا اوجانی جراح و متخصص چشم در کرج کلیک کنید.

آستیگماتیسم

یکی دیگر از علل شایع مشکلات بینایی آستیگماتیسم است که در آن تصاویر به دلیل نامنظم بودن قرنیه تار می شوند. آستیگماتیسم در نهایت بیشتر افراد را به عنوان بخشی از روند پیری تحت تاثیر قرار می دهد. با عینک، لنزهای تماسی یا جراحی لیزر انکساری چشم درمان می شود. مشکلات رایج چشم

کور رنگی

رنگ هایی که ما می بینیم نتیجه نحوه تفسیر چشمان ما (و در نتیجه مغز ما) طول موج های مختلف نور است.

افراد مبتلا به کوررنگی در دیدن برخی رنگ ها، معمولاً قرمز، سبز و آبی مشکل دارند. کوررنگی به دلیل فقدان یا عملکرد نادرست سلول های حساس به رنگ واقع در شبکیه ایجاد می شود.

بیشتر اوقات این ژنتیکی است (افراد با آن متولد می شوند) اما می تواند در اثر افزایش سن، بیماری، ضربه به چشم یا برخی داروها نیز ایجاد شود. اگر علت کوررنگی ژنتیکی باشد، مشکل را نمی توان اصلاح کرد، اما ممکن است افراد برای انطباق با تفسیر سایه های رنگ آموزش ببینند. در مواردی که کوررنگی اکتسابی باشد، ممکن است قابل درمان باشد.

سلامت چشم پیشگیرانه

برای محافظت از بینایی خود مراقب چشمان خود باشید.
برای محافظت از بینایی خود مراقب چشمان خود باشید. همیشه برای جلوگیری از آسیب دیدگی از محافظ چشم استفاده کنید و برای محافظت از چشمان خود در برابر اشعه ماوراء بنفش از عینک آفتابی استفاده کنید. افراد بالای ۴۰ سال باید هر دو سال یکبار و افراد بالای ۶۰ سال باید هر سال چشم خود را معاینه کنند.

در سلامت چشم خود فعال باشید. اگر متوجه علائمی از اختلالات مورد بحث در این اسلاید شدید، به چشم پزشک خود مراجعه کنید.