عمل لیزیک چشم آستیگمات امکان پذیر است؟

عمل لیزیک چشم آستیگمات

آستیگماتیسم چیست و آیا درمان میشود؟

آستیگماتیسم یکی از شایع‌ترین مشکلات اپتیکی چشم است، و معمولاً علت آن نامنظمی شکل و انحنای قرنیه چشم می‌باشد. گاهی نیز علت آنرا نامنظمی شکل و انحنای لنزی که در پشت عنبیه قرار دارد میدانند. آستیگماتیسم اختلال بسیار شایعی است و اکثر افراد درجاتی از این اختلال را در چشمان خود داشته و به آن دچارند.

آستیگماتیسم شدید در اغلب موارد بصورت ارثی است. بیان ساده ی مشکل آستیگماتیسم بدین صورتست که : اگر چشم را به عنوان یک عدسی کروی در نظر بگیریم ، اگر این عدسی از حالت کروی خارج شده و به سمت حالت بیضوی برود (شبیه خربزه) در این صورت دارای دو کانون خطی به جای یک کانون نقطه‌ایی خواهد بود. در نتیجه ی این دو کانونی شدن چشم ، تصاویر به دلیل انکسار نامساوی در قسمت‌های مختلف قرنیه ، درست و کامل بر روی شبکیه متمرکز نشده و تصاویر چه دور باشند و چه نزدیک ، تار دیده می‌شوند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید صفحه اینستاگرام دکتر مینا اوجانی را دنبال کنید.

 

عمل لیزیک چشم آستیگمات
عمل لیزیک چشم آستیگمات

لیزیک چشم آستیگمات

این شایعه که گفته میشود چشمان آستیگمات با لیزر درمان نمیشوند امری بی پایه و اساس است. امروزه با پیشرفت دستگاههای لیزر، آستیگماتیسم هم تا بازه های بسیار خوبی قابل درمان است، و در اغلب موارد، عمل لیزیک چشم می تواند آستیگماتیسم را کاملا تصحیح نماید و اثر دائمی بر روی چشم ها داشته باشد.

جراحان را یاری میدهند تا طیف گسترده تری از چشمهای آستیگات را درمان نمایند. لیزر فوق العاده دقیقی که در کلینیک نوآوران با پیشرفته ترین دستگاه لیزر جهان، برای جراحی لیزیک استفاده می شود، می تواند برای تغییر شکل قرنیه کاملا مفید باشد. به طوری که سطح جلویی چشم را متقارن مینماید که در نتیجه، باعث از بین بردن مشکلات بینایی ناشی از آستیگماتیسم تا نمرات بالایی همچون ۶D میگردد. به طور معمول آستیگماتیسم بیش از۳D بزرگ نمی شود و می تواند به طور کامل با انجام لیزیک تصحیح گردد.

حتی اندازه های بیشتری از آستیگماتیسم را نیز می توان با لیزیک درمان نمود؛ هرچند این احتمال را افزایش می دهد که نیاز به جراحی مجدد لیزیک باشد. اگر میزان آستیگماتیسم شما شدید است ، بسته به روشی که جراح لیزیک و یا مرکز جراحی که انتخاب می کنید، تعیین میکنند، ممکن است بر نتایج عمل جراحی لیزیک شما تاثیر بگذارد. اگر این طور باشد ، در طول معاینه قبل از جراحی، این مورد با شما مطرح خواهد شد.

عوارض لیزیک چشم آستیگمات

نمیتوان گفت لیزیک چشمان آستیگمات عوارض بخصوصی دارند . بطور کلی لیزیک دارای عوارضی نسبی است که برای افراد مختلف بروز میکند . عوارضی مانند خشکی چشم و یا تاری موقتی دید و یا هاله بینی و دوبینی که همه موقتی بوده و پس از گذشت چند روز تا چند هفته خودبخود از بین رفته و دید شفاف و چشم مجددا به حالت اول باز میگردد . شاید فقط بتوان گفت طول درمان چشمهای آستیگمات در برخی موارد کمی طولانی تر از چشمهای نزدیک بین باشد. اما قطعا پس از گذشت سه ماه ، شما دارای دیدی واضح و شفاف خواهید بود.

عمل لیزیک چشم آستیگمات امکان پذیر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول