عوارض احتمالی بعد از عمل فمتولیزیک

عوارض فمتولیزیک

عوارض فمتولیزیک کوتاه‌مدت

بلافاصله پس از لیزیک، شما عوارضی خواهید داشت. این عوارض برای همه ی افرادی که جراحی لیزیک کرده اند اتفاق می‌افتد، اما برخی از افراد ممکن است آنها را بیشتر از دیگران تجربه کنند.

احساس خراش در چشم

در سطح قرنیه چشم ما لایه‌ای پوشش‌دهنده و صاف از سلول‌ها به نام لایه اپیتلیال وجود دارد. این سلول‌ها به مشابه “پوست” برای قرنیه ما عمل می‌کنند تا از آن محافظت کنند. همانند پوست ما، اگر در این لایه خراش یا زخمی وجود داشته باشد، دردناک خواهد بود.  در واقعیت، از آنجا که قرنیه حساس‌ترین بافت بدن است، شما از زخم یا خراش  قرنیه چشم نسبت به یک زخم در پوستتان درد بسیار بیشتری را احساس خواهید کرد.
به زبان ساده لیزیک باعث ایجاد یک زخم در این لایه می‌شود.
این زخم منجر به عوارضی زیر می شود:
•عدم راحتی یا درد چشم
•حساسیت به نور
• احساس وجود شیئی در چشم
همه افراد پس از فمتولیزیک این مسئله را به کم و بیش تجربه می‌کنند. خوشبختانه، این زخم بسیار سریع بهبود پیدا می‌کند. تنها حدود ۲-۶ ساعت طول می‌کشد تا درد اولیه فمتولیزیک از بین برود.  معمولاً جراح به شما می‌گوید که بهتر است بخوابید تا از این عدم راحتی و دردی که ایجاد شده به سرعت عبور کنید.
بعضی از افراد ممکن است در زمان جراحی خراش بزرگتری در چشم داشته باشند. این افراد ممکن است لایه اپیتلیوم (پوشش‌دهنده) ضعیفتری داشته باشند. این مسئله زمینه ای می‌تواند باعث شود که این لایه در تماس با ابزار های جراحی ظریف که در فمتولیزیک استفاده می‌شود، زخم یا خراش وسیع تری پیدا کند. این زخم ممکن است به زمان بیشتری برای بهبود یافتن نیاز داشته باشد.

عوارض فمتولیزیک

لکه‌های قرمز یا خونریزی در چشم از عوارض فمتولیزیک

قسمت سفید چشم ما با نام صلبیه یا اسکلرا شناخته می‌شود. روی صلیبه را پوششی به نام ملتحمه فرش می کند. مانند هر قسمت دیگری از بدن ما، ملتحمه دارای عروق خونی است که ممکن است پاره شوند و مورد آسیب قرار گیرند. (و درحقیقت پارگی عروق به این دلیل ممکن است رخ دهد که ملتحمه قادر به محافظت کافی از این عروق خونی نیست).
وقتی ملتحمه آسیب می‌بیند، به راحتی قابل تشخیص است. چرا که ملتحمه شفاف است، عروق خونی پاره شده باعث قرمزی شدید چشم می‌شوند. اصطلاح پزشکی برای این مسئله، خونریزی زیر ملتحمه است.
این پارگی عروق ممکن است در طی عمل لیزیک، به خصوص در بخشی از روند فمتولیزیک که فلپ لیزیک ایجاد می‌شود، رخ دهد. برای ایجاد فلپ لیزیک باید با مکش سطح چشم کاملا به دستگاه لیزر بچسبد که این مکش باعث کشش بافت سطح چشم و خونریزی عروق سطحی می شود. این خونریزی های ملتحمه باعث قرمزی چشم پس از لیزیک می شود.
خوشبختانه، این خونریزی هیچ تأثیری بر روی عمل فمتولیزیک ندارد. فقط ظاهری ناخوشایند دارد. به تدریج، در اولین هفته پس از فمتولیزیک، این خون کم رنگ می‌شود و بهبود پیدا می‌کند.

تورم پلک  از عوارض فمتولیزیک

پس از فمتولیزیک، ممکن است مقدار کمی تورم پلک‌ داشته باشید. معمولاً پس از فمتولیزیک تورم اندک است. دو دلیل اصلی برای ایجاد تورم پلک پس از فمتولیزیک وجود دارد:
• دستگاه نگهدارنده پلکی که در لیزیک استفاده می‌شود، میتواند مقدار کمی “تروما” (صدمه) برای پلک ایجاد کند. بنابراین پلک به عنوان یک پاسخ به آسیب واکنش نشان می‌دهد.
• زخم در قرنیه نیزباعث  “تروما” برای قرنیه است. بنابراین به عنوان یک پاسخ به این آسیب، التهاب اضافی روی سطح چشم  در پاسخ به این تروما ایجاد می‌شود. در واقع ملتحمه به سطح داخلی پلک‌های شما چسبیده است. بنابراین عروق خونی و همچنین ملتحمه و پلک به این آسیب واکنش نشان داده و ممکن است کمی بیشتر تورم ایجاد کنند.
معمولاً چشم به زمان زیادی برای بهبود این تورم نیاز ندارد.

عوارض فمتولیزیک طولانی مدت (ماه‌های بعد از جراحی فمتولیزیک)

در اینجا برخی عوارض عمدتاً شناخته‌ شده‌ تر لیزیک آورده شده اند. عوارضی که پیش تر بحث شد سریعترپس از لیزیک از بین می‌روند، در مقایسه این عوارض ممکن است بسیار بیشتر طول بکشند.

خشکی چشم از عوارض فمتولیزیک

بیشتر افراد پس از لیزیک متوجه افزایش خشکی چشم می‌شوند. لیزیک باعث خشکی چشم درکوتاه ‌مدت می‌شود.
همانطور که در بالا گفته شد، بافت قرنیه به علت داشتن اعصاب فراوان، حساس‌ترین ساختار در بدن ما است. این عصب ها کارهای پیچیده‌ای انجام می‌دهند. به زبان ساده این عصب ها لایه طبیعی اشک را در سطح چشم ما تنظیم می‌کنند. داشتن لایه اشک طبیعی برای حفظ رطوبت چشم ما و حفظ دید ما از اهمیت بالایی برخوردار است.
ایجاد فلپ لیزیک باعث قطع شدن این عصب ها می‌شود. برای اینکه این عصب ها دوباره رشد کنند، تقریبا مدتی زمان می‌برد. تا زمانی که این عصب ها بازسازی ‌نشوند، چشم نمی‌تواند در تنظیم لایه اشک کار خود را به درستی انجام دهد. ما اشک کمتری تولید می‌کنیم و اشک‌ ما همانند قبل چشم را مرطوب نمی کند. به طور خلاصه، چشم ما بیشتر خشک می‌شود.
زمان بهبود این خشکی چشم در افراد مختلف، متفاوت است. برخی از افراد ممکن است فقط برای چند هفته پس از لیزیک دچار خشکی چشم شوند. درحدود ۶۰٪ افراد خشکی چشم در ماه اول افزایش می‌یابد. این عدد در سه ماه به ۲۵٪ و در ۶ ماه به ۲۰٪ کاهش می‌یابد. تا پایان یک سال، تقریباً همه به حالت عادی باز می‌گردند.
 درمان خشکی چشم بعد ازلیزیک مهم است تا فرآیند بهبود را تسریع بخشیده و از بدتر شدن آن جلوگیری کنید. قدم اول برای تمامی بیماران لیزیک، شروع استفاده از اشک مصنوعی بدون محافظ می باشد.

هاله، نور خیره کننده و پخش نور

همه اینها جزو “عوارض ناخواسته بینایی ” قرار می گیرند. این مساله می تواند آزاردهنده باشد، دید را تار کند یا باعث ایجاد مشکل در رانندگی در شب شود.

لیزیک چگونه این مسائل را ایجاد می کند؟

شکل قرنیه ما تاثیر قابل توجهی در تعیین میزان عیب انکساری ما دارد. لیزیک با تغییر شکل قرنیه، از این واقعیت برای اصلاح بینایی ما استفاده می کند. با این حال، لیزیک کل قرنیه را تغییر شکل نمی دهد. لیزیک فقط قسمت مرکزی قرنیه را تغییر شکل داده و اصلاح می کند.
چیزی که برای ما باقی می ماند قرنیه ای است که در وسط نسبت به لبه ها شکل متفاوتی دارد. بسته به اینکه نور از لبه های قرنیه ما عبور کند یا از مرکز، در واقع در مکان های متفاوتی روی شبکیه متمرکز می شود.
این عدم تطابق در تمرکز (ایجاد چیزی به نام انحراف کروی) تا حد زیادی مسئول ایجاد هاله ها پس از لیزیک است.
اما وقایع دیگری ممکن است رخ دهد تا مشکلات دیگری را در بینایی ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر لیزرتراپی به خوبی در مرکز قرنیه انجام نشود، باعث ایجاد پخش نور می‌شود. این موضوع در هنگام اصلاح شماره دوربینی با لیزیک اهمیت بیشتری پیدا می کند.
اما به خاطر داشته باشید که لیزیک در دو دهه گذشته چقدر تکامل یافته است. این مساله یکی از زمینه هایی است که پیشرفت چشمگیری داشته است
عوارض احتمالی بعد از عمل فمتولیزیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول